Az alábbi kísérőszöveggyűjtemény a Párhuzamos univerzumok című írás melléklete - az ott felbukkanó néhány idézet tágabb környezete, még további interjú- vagy cikkrészletekkel bőven megtámogatva, paralell. Az egyes szöveg-darabok tematikus rendben keresik a helyüket, bár megesik hogy több szekcióba is beférnének. Nem kívánnám különösen (a korábbinál jobban) túlmagyarázni a dolgot - számomra a legizgalmasabb párhuzam a nyitó automata szekció (mintha a többi annak csak bővítménye lenne?), de azt gondolom az azutáni szöveg-párokat is érdemes így együtt, egymás mellett olvasni. Jó étvágyat!
→ Frank Zappa |
Bérczesi Róbert ← |
automata
Akkoriban csak élveztem az asszociatív írást, vagy automatikus írást, ami azt jelenti hogy az egyik szóról eszembe jut egy másik, és így, szavanként mentem előre. (…) Leírtam egy szót, szótagszámba beállítottam egy belső metronómot, minden szóról eszembe jutott egy másik szó, ezeket leírtam egymás után a papírra és ebből alakult ki a dalszöveg.
Bérczesi R. interjú 2014; 2/2 - Démoni évek, 8:07
sokszor nekirugaszkodok ezeknek a szövegeknek, inkább így csócsálom őket és nem arra figyelek hogy valamit el akarjak mondani, mert hogyha valamit el akarok mondani, vagy meg akarom fejteni, akkor beleadom én magamat, és arra bárki képes, arra semmi szükség. El kell hallgattatnom magamat és inkább arra figyelek, hogy a magánhangzók, az a hat magánhangzó az normálisan legyen egymás után téve és ha találok benne egy olvasatot, legalább, és az nem cinikus vagy rosszindulatú vagy akárkit bántó olvasat lehet, akkor megtartom szövegnek.
Úgy írom meg a szövegeket, hogy halandzsázok: „tattaratt... e-ő-é”, tehát biztos hogy „e-ő-é” lesz. De nem „rendőrség”, hanem „felhős ég”, mert az nem mindegy.
- Te figyelj Robi, most... hogy mondjam: hát a szövegvilágodat többen zseniálisnak gondoljuk... így születik?...
- Igen, így születik.
IZÉ interjú, MR2, 2014, 8:10
Az aki táncol az nem te vagy
te maga a tánc vagy,
Nem te járod, téged járnak
(dalszöveg: feketepéter)
FZ: Három dologra ügyelek, ha színpadra állok: (1) a berendezés működjön, (2) a banda tagjai tökéletesen tudják az anyagot, (3) a ritmusszekció hallja, amit játszom, és ha erről van valami "koncepciója", segítsen felépíteni az improvizációt. Ha mindezek a feltételek megvannak, ha az akusztika elfogadható és ha elégedett vagyok az erősítőm hangjával, bekapcsolom a robotpilótát, ide-oda mozgatom az ujjaimat, és figyelek, mi jön ki belőle.
Az igazi Frank Zappa könyv: Mit is jelent gitározni? p. 107;
FZ: Nem számít, mennyit próbáltunk, előadás közben is irányítanom kell a játékot. Csak akkor vesztem el az öntudatom, ha a gitárszólómat játszom, és akkor száz-, de legalább kilencvenszázalékosan kell koncentrálnom, hogy rendesen csináljam.
Az igazi Frank Zappa könyv: Mit is jelent gitározni? p. 106;
paranormál
Én az egész lemezt hallom. Elmegyek a jövőbe, leemelem a polcról, megnézem a borítóját, és addig hallgatom amíg meg nem hallom. Mintha egy rajongóm a jövőből elpostázná nekem ezeket – és amilyen nevetségesen hangzik, annyira működik.
webcsatorna interjú, 2009; 4:33
[a gitárszólókról és az őt kísérő zenésztársairól]
FZ: Az ilyesmi papíron egészen tudományos-fantasztikusan néz ki. Kész bizonyíték a hatodik érzékre. Más módon nem lehetne ilyesmit megcsinálni. Ezeknek az embereknek a gondolataimban kell olvasniuk. Én nem olvasok az övéikben, mert nem az a dolgom, nekem más miatt kell hogy fájjon a fejem. (…)
Ez magasan veri az összes szart meg vaktesztet amikkel az egyetemeken vizsgálják a paranormális jelenségeket. Aki bizonyítékot keres a hatodik érzékre, az vegye elő ezeknek a koncerten rögzített szólóknak a kottáit.
Amerika legkevésbé megértett géniusza – a Guitar World interjúja, 1982. március
egyetlen
ezt is megérted
az egészet érted
érted az egész
egy
(dalszöveg - Konyharegény)
ahogy eddig is ott volt
most is ott az égen a jel
csak éppen égkék
(dalszöveg - Látogatók)
SPIDER: Mi mind... tulajdonképpen ugyanaz a hang vagyunk, de...
JOHN: Csak más oktáv.
SPIDER: Így van. Mi pontosan 4928 oktávval vagyunk a nagy hang alatt.
MONICA: Azt akarod... azt akarod mondani, hogy... hogy az egész világegyetem egy hang körül kering?
SPIDER: Nem, nem kering körülötte; hanem azonos vele. Egy hang.
(„A Different Octave” – Civilisation Phase III)
FZ: Minden, úgy tűnik, vibrációkból épül fel. A fény egy vibráció, a hang egy vibráció és nagyon is lehetséges hogy ha lebontjuk, maguk az atomok nem mások mint a Nagy Hang vibrációi. És a vibrációk kapcsán az ember közelebb, nagyobb összhangba kerülhet valami Egyetemes Erővel - ha épp le akarnánk menni egy ilyen gázos, kínos szintre. Én mindenesetre így látom.
Frank Zappa, a Vezéranya - interjú, 1968.
ugyanaz
nagyon érdekes a Hiperkarmának az eddigi dalait számbavenni, merthogy olyan mintha egy dal lenne sokszor elénekelve, mintha egy téma lenne újra és újra. Nagyon nehéz megmondani akár a címek alapján, akár a szöveg alapján, hogy mi ezeknek a daloknak a pontos témája, vagy a pontos kép amit felidéznek, mégis összeáll valamivé és mégis én azt érzem, hogy a Robi újra és újra ugyanazt énekli.
Molnár Cecília: A kérdőjeltől a pontig – Hiperkarma-dalszövegek
a szabály, hogy az ember magáról beszél,
magával, ha beszél
bárki nevét mondja bárki szemébe.
(dalszöveg: Feketepéter)
Jerry Hopkins: Hogy tekintesz az eddig megjelent lemezeidre?
FZ: Az egész egyetlen album. Minden eddig megjelent lemezem szervesen összefügg és ha fognám a mesterszalagokat és darabokra vágnám hogy aztán más sorrendben rakjam össze, akkor is egy hallgatható, értelmes egészet adna ki. Aztán ezt is megvághatnám és összerakhatnám egy újabb sorrendbe, és annak is lenne értelme. Ezt vagy húszféleképpen megcsinálhatnám. Az anyag mindenképpen összefügg, bárhol elvágható és összeilleszthető.
The Rolling Stone Interview: Frank Zappa, 1968;
Molnár Cecília: A kérdőjeltől a pontig – Hiperkarma-dalszövegek by Kultúrfitnesz
idő
Ugye vagyok aki leszek, ugye leszek ami marad?
Egyszerre van amire te gondolsz...
Meg az is aminek akarod, hogy mások lássanak
(dalszöveg: amondó)
FZ.: Az időt mi egy kvázi-praktikus módon érzékeljük. Úgy alakítottuk ki a magunk személyes világát és életmódját, hogy azt az így felszeletelt időegységek uralják, rovástól rovásig haladgatunk, nap mint nap, így tanuljuk meg a határidőinket kezelni. De ez csak az ember kényelme miatt van így. Ez nekem nem egy jó magyarázat a dolgok működésére. Ez csak az emberi észlelés magyarázata a dolgok működéséről. Nekem épp olyan elfogadhatónak tűnik hogy a világon minden egyszerre történik. És hogy úgy hiszed-e hogy a kávéscsészéd tele van vagy sem, az mellékes. Olyan, mint...
– de elmondom másképp. Hogy valami micsoda, az sokkal inkább függ a mikortól mint bármi mástól. Nem határozhatunk meg semmit pontosan mielőtt megértenénk hogy mikor is van az. A mikor tökéletes megértése nélkül nincs mivel foglalkozni. És amiért ezt ilyen erősen érzem, tudod, ezért lehetnek annyi embernek előérzetei, mert ahelyett hogy előre néznének, egyszerűen körülnéznek. Nem kell előre nézni hogy lássuk a jövőt. Bele is láthatunk.
Don Menn: Minden interjúk szülőanyja 2/e (utolsó rész, 1992)
rész/egész
ezeket az új dalokat is többször meg kell hallgatni ahhoz, hogy kihámozzuk:
- először magukat a szavakat;
- másodszor az összeálló mondatokat;
- harmadszor a mindezek közti kohéziót,
azaz a dalszöveg értelmét.
A Hiperkarma új lemeze majdnem jó, de... - a Stílfűrész kritikája, 2014 november,
James Rotondi: Frank Zappa gitárszólói úgy bomlanak ki, mint egy jó krimi: bár egy-egy adott ponton látszólag minden kaotikus és képlékeny, egészként tekintve rájuk viszont egyfajta komplex, szinte ijesztő logika hatja át őket. Zappa a rögtönzéseit "légszobroknak" hívja, ezek létrejötte ösztönös folyamat, amelyek során a giterátor művészi érzékenységének éles pengéjével szoborja meg a koncertterem levegőmolekuláit.
A gitárral kinyírom anyádat - Guitar Player, 1995 október
(Létezik egy, a fentebbi Stílfűrész kritika hármas hierarchiájú gondolatát Zappa szólói kapcsán nagyon hasonlóan: szinte ugyanígy megfogalmazó cikk valahol a világon [a hangok + a dallamok/motívumok + a kompozíció egésze], most egyszerűen nem találom.)
Ruth Underwood: Ez a mostani szólója megfontolt és szétterjedő, úgy tűnik most jobban foglalkoztatja különböző hangok és minták vizsgálata minthogy „itt” elinduljon és befejezze „amott”… megelégszik a „létezéssel”, észrevehetően különbözik az ezen a felvételen szereplő többi szólójától.
Feljegyzések a hátsó sorból 08, Dupree's Paradise (Roxy By Proxy fülszöveg, 2014)
kontroll
Én magamnak való ember voltam mindig is és ezért alakult úgy, hogy felnőve abban a kifejezési formában találtam leginkább meg magam, hogy egyedül csinálok mindent, hogy én írom meg az összes szólamot – nyilván koncerteken nem tudok zenebohóckodni, oda kell egy zenekar, de jobban éreztem magam akkor, ha az utolsó hangig, a gitárszólótól kezdve mindent én írtam meg. És tanítottam be a többieknek.
Bérczesi R. interjú, 2014 1/1: Az 59ezer éves Hiperkarma, 10:32
Zeneileg analfabéta vagyok, tehát kottát írni-olvasni nem tudok, az összhangzattant nem ismerem, azért építkezek ilyen kevés akkordból, mert ezt nekem kellett kiszámolnom, kimatekoznom - egy saját kottázási rendszert dolgoztam ki, ahol leírom egymás után a hangokat, és nyilakkal jelzem hogy a hang lefele vagy fölfele vált.
Bérczesi R. interjú, 2014 1/1: Az 59ezer éves Hiperkarma, 25:18
FZ: A zeneszerző olyan fickó, aki akaratát a mit sem sejtő levegőmolekulákra kényszeríti, gyakran mit sem sejtő zenészek segítségével.
Az igazi Frank Zappa könyv: Legyen mindenki zeneszerző! P. 97.
FZ: Én nem adok „kérdőívet" a zenészeknek, ha csatlakoznak a bandához, nem kérdezem, hol jártak iskolába, milyen technikai képzettséggel rendelkeznek - meghallgatom őket, hogy tudnak-e játszani, vagy sem.
Ha valaki sikerrel szerepelt a meghallgatáson, amint kitalálom, mit nem tud, rögtön megpróbálok egy olyan „nyelvet" kidolgozni a számára, amivel meg tudom magyarázni az elképzeléseimet. Attól, hogy nem ismeri a standard technikai kifejezéseket, még nagy zenész lehet, vagy talán soha nem kellett olyasmit játszania, amit a zenekar veterán tagjai évek óta kapásból tudnak.
Az igazi Frank Zappa könyv, p. 100, „Hát nekik meg hogy sikerült?” c. fejezet;
Adrian Belew: Jól ismert, hogy én voltam az egyetlen a csapatban, aki nem tud kottát olvasni. A három hónapos próbaidőszak alatt hétfőtől péntekig zenéltünk, pénteken aztán mindenki szépen hazament, én meg beszálltam Frank kocsijába és mentem vele, hozzájuk. A hétvégén megmutatta a következő heti anyagot, amit a többiek hétfő reggel leírva, lekottázva kaptak meg, de addigra én már elkezdtem megtanulni, úgyhogy nagyon sok időt töltöttem nála otthon. Nagyon sokszor beszélgettünk zenéről, nagyon sok készülő munkáját mutatta meg.
A tökéletes hármas - budapesti interjú - 2008. október;
ember/gép
Kicsit a Frenk meg is sértődött hogy miért nem hívtam el dobolni, de megmondtam neki, hogy direkt gépdobokkal akartam ezt a lemezt, ez benne a kunszt, hogy akusztikus hangszerek és gépdobok: ezt akartam összehozni valahogy, az elektronikus zenét az élő zenével: mindenkinek ez a vágya, hogy egy egészséges hibridet kialakítson. Mondjuk amit hibridnek hívnak, az eleve nem lehet egészséges, de mindegy.
Bérczesi R. interjú 2014; 2/2 - Démoni évek, 11:02
FZ: A legtöbb szerzeményemet géppel írom és adom elő – ez egy Synclavier elnevezésű számítógépes hangszer. Ez teszi lehetővé számomra, hogy olyan zenét alkossak, aminek ez előadása lehetetlen (vagy túlságosan unalmas) emberi lények közreműködésével. (…) A zenészek ép elméjének megóvása érdekében ezeket a részeket a gép játssza, vidáman, míg lilulni nem kezd a feje (szerencsére a gépnek soha nem lilul a feje). (…)
Eltekintve a hülyeségektől és a hibáktól, ha választanom kellene élő zenészek és a Gép között, be kell vallanom, időről időre már csaknem hajlok arra, hogy az emberre szavazzak.
Az igazi Frank Zappa könyv: A gép, p. 103.
FZ: Ha még fogok turnézni egyáltalán, a Synclaviert mindenképpen viszem magammal. (…) Szükségem lenne egy operátorra, aki a Synclavier mellett ül és adott jelre megnyomja a Start gombot, hogy az élőben amúgy előállíthatatlan részeket hozzátegye a hangszereléshez, és hogy biztosítson valamiféle kapcsolatot az élő zenészek és a gép között, hiszen néha a gép játszik egyedül, néha a kíséretet biztosítja a szólistának, vagy a gép adja a zenekari részt a dob és a basszus mellett. Ilyesmi. Meg lehetne oldani.
Jazz From Hell – a Keyboard magazin interjúja, 1987. február;
lemezgyár
Lehetséges hogy ez CD-formátumban már nem jelenik meg, hanem a lemez úgy ahogy van, felkerül az internetre, mert a CD-korongot mint olyant egy nagyon nehezen lebomló műanyagnak tartom, ami igazából egy elég erős környezetszennyezés és nincs is rá már szükség.
IZÉ interjú, 2014, 19:05
FZ:
JAVASLAT A HANGLEMEZ-KERESKEDELMET
HELYETTESÍTŐ RENDSZERRE
A hagyományos hanglemez-kereskedelem a mai formájában ostoba folyamat, ami kartonpapírba csomagolt műanyagdarabok egyik helyről a másikra történő mozgatásával foglalkozik. Ezek a tárgyak nehezek, és a szállításuk költséges. A gyártási folyamat bonyolult és durva, az elégedetlen vásárlók rendre visszaviszik a vetemedett és lejátszhatatlan lemezeket.
A kompaktlemezek kisebbek, több zene fér rájuk, jobb a hangminőségük, és feltehetőbben olcsóbb a szállításuk... de sokkal drágább az előállításuk és a megvásárlásuk. Minden nagyobb lemeztársaságnak tömve vannak a raktárai kiváló művészek nagyszerű felvételeivel, és ha ezek kényelmes formában elérhetők lennének, még mindig szórakoztatást nyújthatnának a zeneszeretők táborának
A zenekedvelők a zenét szeretik... és nem kifejezetten a kartonpapírba csomagolt műanyag terméket.
A megoldás: azoknak a jogoknak a megszerzése, amelyek lehetővé teszik, hogy másolatot készítsünk minden lemezgyártó nehezen mozgatható tételkatalógusának legjobb felvételéről, ezeket egyetlen központban raktározzuk, és a megrendelek telefonon vagy kábeltelevízión közvetlenül hozzájuthassanak.
A havi listát katalógus biztosíthatná. A rendszer elérhető lenne telefonon, helyi vétel esetében tévékábelen keresztül is. A televíziós kábel egyik előnye: azokon a csatornákon, ahol soha nem történik semmi (és ilyenből Los Angelesben van legalább hetven), az eredeti borító, a dalok szövege, a műszaki adatok stb. is megjeleníthetők volnának, sikerük az eredeti „album” benyomását keltené.
Az ötlet még mindig csak ötlet. Pedig csak össze kéne dugni a számítógépeket.
Az igazi Frank Zappa könyv, p. 177, „Kudarc” c. fejezet, nyolcvanas évek;
variációk
Az volt a gond hogy túl sok volt a verzió. Ez a Pont című dal például… szerintem 8 éves. (…) Kitaláltam hogy ezt el lehetne énekelni egy másik zenémnek az alapjára is, aztán egy harmadikra is, negyedikre is, és az lett hogy összeírtam tíz dalt meg tíz szöveget, és mind a tíz dal és mind a tíz szöveg átfedésben volt egymással, és hát az lehetett volna a terv, hogy száz dalt csinálok belőle, de… el kellett dönteni hogy melyik szöveg melyik zenére passzol, ez a Pont című dal is – az összesre rá lehet húzni, de annyira stimmel még pár zenére, hogy lehetséges hogy ezt meg fogom játszani, ha már ennyire kidolgoztam. Tehát ezt a szöveget egy másik zenének a dallamára, amihez van egy másik szöveg. Bonyolult. (…) Szeretek dolgozni, szeretek szöszmötölni.
MR2 interjú, 2014, 9:32
Steve Vai: Az Imaginary Diseases néhány darabja Frank kreatív szellemének folyamatosan matató-alakító természetébe enged bepillantást. Egy-egy darabon dolgozva sokszor előfordult, hogy a megjelenése után ismét elővette és tovább dolgozott rajta. Emlékszem, egyszer a „Twenty Small Cigars” 10 különböző akkord-menet-változatát mutatta meg nekem – és még több variációt a „Village of the Sun”-ra.
Steve Vai: Imaginary Diseases - fülszöveg, 2006,
rétegződések
„változtatni jött úgy hogy közben
a régiben is megmaradhasson minden”
(egy lemezen belül három dalban is: Vissza, Pont, Vicces)
Steve VaI: Az történt, hogy az akusztikus részre rájátszottam még egy elektromosat, a szólam így megháromszorozódott, és gondolom az akusztikusat keverés közben levette. A nyújtókar használatára pedig pont azért volt szükség, amit mondasz: úgy gondolta, a kettő túlságosan hasonlít egymásra, mintha az egyik csak egy effekt volna. Szó szerint ezt mondta: "Játssz a gitáron, és itt-ott használd a nyújtó-kart, hogy érzékelni lehessen hogy ez két különböző hangszer."
Keneally: Legalább ötször kellett meghallgatnom, míg rájöttem hogy két gitár játssza ugyanazt, el se akartam hinni!
Zappa világa, nagyinterjú 1999; - a szóló itt meghallgatható;
idézetek
jaj neked ország gyerek a királyod
az uraid reggel már lakmároznak
de jó neked ország ott időben kelnek
marad mit enni a királyuk szabad
(dalszöveg: Új - A prédikátor könyve 10:16, szabadon)
aki nem vitázik és nem kiált
senki se hallja a tereken a hangját
(dalszöveg: Új - Máté evangéliuma, 12:19)
szíve egy háló, a karjai bilincsek
(dalszöveg: senkitöbbet - A prédikátor könyve 7:26, szabadon)
zenei idézetek:
I Can't Get No Satisfaction (Senkitöbbet)
I Can't Stand Losing You [Police] (Senkitöbbet)
Under The Bridge [RHCP] (Biorobot – Sose bánd)
önidézetek:
a "változtatni jött"... sorpár
(háromszor: Vissza, Pont, Vicces)
A nyakamon a sugarak a nyakamon a sugarak a kezeid
(kétszer: Amondó és Mitévő)
FZ: Van a koncertjeinken néhány bármikor bedobható modul. Ezek a modulok a Twilight Zone, a Mister Rogers, a Cápa meg hasonló dalok szövetéből készültek. Az ősamerikai zenei frázisok az átiratban bármilyen dalszöveget felpörgetnek. Ezek a modulok azt „sugallják", hogy a dalszövegek zárójelben kerülnek előadásra...
A közönségnek nem kell tudnia például, ki Jan Garber vagy Lester Lanin ahhoz, hogy értékelje ezeket a szöveteket; nem mondja, hogy „Hé, Richie! Figyelj csak, Lestert játszanak!", de tudja, mit jelent a stílus - éveken keresztül sóhajtozott felette a 13-as csatorna régi filmjein.
Ezt a technikát használtuk a zenekarban 1966, az Absolutely Free, második albumunk felvétele óta. A Call Any VegetabIe végén van egy kicsavart utalás Charles Ivesra. Az egyik dolog, amiért Ivest jegyzik, a témák többszörös ütköztetése - számos masírozó banda zenei illúziója, amint átmasíroznak egymáson. A mi szerény variációnkban a zenekar három részre oszlott, a Csillagékes lobogót, az Isten áldja Amerikát és az Amerika Gyönyörűt játszottuk egyszerre. Ha a hallgatók nem fordítottak figyelmet erre a pontra, azt gondolhatták, hogy „hibáztunk".
Az igazi Frank Zappa könyv, p. 100, „Hát nekik meg hogy sikerült?” c. fejezet;
raktárból
Elegendő anyagot hoztam fel úgymond ebből a szellemi bányából ahhoz, hogy… bőven lesz mit publikálnom az elkövetkezendő évtizedekben.
MR2 interjú, 2014; 37:54
Nyolc nagylemeznyi anyagom van – egyszer ezt elmondtam valakinek, és diliházba akar zárni.
Webcsatorna interjú, 2009. 7:14
FZ: Nem is nyúltam a gitáromhoz 1984 december 23. óta. Semmi okom játszani rajta; több gitárszólóm van szalagon mint amit bárki is végig tudna hallgatni.
Jazz From Hell – Keyboard magazin, 1987. február;
John Swenson: Frank Zappa elméletileg akár végtelen számú lemezt adhatna ki csupán az eddig felhalmozódott gitárszólóiból válogatva. A Shut Up 'n Play… csupán a jéghegy csúcsa.
Shut Up 'N Play Yer Guitar - A Guitar World cikke, 1981 november;
Shut Up 'n Play Yer Guitar, 1979-es felvétel;
egyszerű
Azt vettem észre, hogy kétfajta akkord létezik: a dúr és a moll. A dúr az a vidám, a moll pedig a szomorú. Tehát hogyha szomorú akkordot akarok mondjuk é-ben, akkor az é-moll lesz. Ha vidámat, azt csak egy fél hang különbözteti meg, az é-dúr lesz. Ennyi a különbség, és arra jöttem rá, hogy a moll az úr, és nem a dúr, hogyha létezik ilyen akkordmenet ami megfejti az összes dalt, akkor annak mindenképpen mollban kell lennie, mert egy dúros dallamot rá lehet énekelni a mollos akkordmenetre, de fordítva ez nem működik; és találtam egy akkordkört amire rá lehet énekelni mindent.
IZÉ interjú, 2014, 6:11
James Rotondi: Zappa az alapvető hangnembéli környezetet – ezeket "harmonikus aromáknak" is nevezte – kissé bohókásan magyarázta el egy brit fanzine-nek 1984-ben: "Ha bővített akkord, akkor titokzatos környezet. Ha szűkített, akkor kicsit feszesebb. Ha moll, akkor komoly. Ha dúr, akkor boldog, ha dúr hetes, akkor szerelembe estünk. Ha bővített tizenegyedik fok, akkor bebop."
A gitárral kinyírom anyádat – Frank Zappa halálos fegyvere; in: Guitar Player, 1995 október;
pop
Az volt a nevünk hogy „Later”, azt jelenti hogy később,
ez egy képregény-kifejezés.
Bérczesi R. Interjú interjú 2014, 1/1: Az 59ezer éves Hiperkarma, 22:41
FZ: [A „Bwana”] olyan szó, amivel a dzsungelfilmekben találkozhatunk.
Nem tudom hogy a valóságban mit jelent.
Ez egy dzsungelfilmszó.
Az igazi Frank Zappa könyv – Angol, ha hangolna - p. 79.
FZ: ...szeretitek a szörnyfilmeket? Van itt olyan? Én szeretem, egyszerűen IMÁDOM őket, és minél csóróbbak, annál inkább. És egy szörnyfilm esetében a csóreszségnek semmi köze sincs a költségvetéshez, bár segít valamicskét, de a valódi csóreszség olyasmikben nyilvánul meg, mint az óriás-pók állkapcsára erősített látszó nájlonzsinórok... Láttam egyszer egy marha jót, azt elmesélem, azt hiszem a címe az volt, hogy "AMI MEGHÓDITJA A VILÁGOT"...
(Frank Zappa: Cheepnis, bevezetés)
halloween
Az új Hiperkarma lemez, a harmadik lemez október 31-én fog megjelenni, ami azért érdekes dátum, mert a zenekarral 2001-től 2007-ig ezt minden évben megünnepeltük Hiperkarma Halloween néven és ez lesz nekünk a hetedik Hiperkarma Halloween-ünk, erre jelenne meg a lemez.
MR2 interjú, 2014, 42:10
FZ: Jól van - elmondom mit fogok ma csinálni. Ma este, mivel ez a Nagy Buli, egy nagyon hosszú koncertet fogunk játszani. Remélem... remélem nem siettek haza.
Fontos bejelentés: azoknak mondom akik voltak már ma itt: ma eljátsszunk egy csomó olyasmit amit egyébként nem szoktunk. De még mielőtt ezeket eljátszanánk, előtte lenyomunk egy teljes normál műsort azoknak, akik nem voltak a korábbi koncerteken.
(Halloween DVD-a)
(Zappa '74-től kezdődően - az aktuális turnétól függően - szinte minden évben hagyományosan nagyszabású Halloween-koncerteket [monstre koncert-sorozatokat] rendezett New Yorkban, ezekből sokminden lemezre vagy filmre is került valamilyen formában.)
kérdőjelek
?
látom a fejed felett a kérdőjelet
Nem érted miért nem vagy boldog
Hiszen itt mindent lehet, ide az anyád elől is elrejtheted
a fejed felől a kérdőjeled
mitévő?
számcímek:
Don't You Ever Wash That Thing?
Were We Ever Really Safe in San Antonio?
Any Downers?
Eddie Are You Kidding?
Did a vehicle come from somewhere out there?
Why Not? Inc. (Miért Ne? Kft.) - Zappa 1990-ben ezen a néven nemzetközi liszenszelő, tanácsadó és a lépésenkénti társadalomjavítást: a keleti blokk és a nyugati üzletemberek közti szálak erősítését célzó cég alapítását jelenti be.)
normális?
kik a normálisak?
akik többen vannak!
meddig normálisak?
ameddig többen vannak!
mikor is normálisak?
most csak most csak most
csak a normálisak
akiket annak néznek
meddig normálisak?
ameddig annak néznek!
miért normálisak?
mert csak mert csak
mert csak!
(dalszöveg: Vicces)
FZ: Régebben az egyik dolog, amit interjúkban elmondtam, az volt, hogy „a normálistól való eltérés nélkül nincs haladás”. Ahhoz, hogy valaki sikeresen „eltérjen”, legalább érintőlegesen ismernie kell azokat a normákat, amikhez képest deviánsnak kell lennie.
Az igazi Frank Zappa könyv – „Eltérés a normálistól”, p. 111.