Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Hiperkarma goes Zappa: Párhuzamos univerzumok

2015.11.22. 03:10 mB

fz_m_goes_hiperkarma_b.jpg

ezer kösz: Teodóra  


Frank Zappa gitárszólóinak világa meglehetősen unikális, habitusában, hatásában kevés zenei élmény tehető mellé - én lettem volna tehát a legjobban meglepve, ha valaki azzal áll elő, hogy az úgy huszonöt évvel ezelőttig alkotó amerikai zenész instrumentális (!) munkáihoz egy mai magyar zenész szövegalkotása (!) kínál fel valamiféle párhuzamot. Most - hogy magam állítom ugyanezt - sem vagyok kevésbé meglepve, e meglepődés közbeni találásokat próbálom meg az elkövetkezőkben szavakba önteni; az egyes idézetek kibővített társaságban a korábbi kísérő-posztban olvashatóak (bannerklikk).

fz_meets_hiperkarma_02_idez_sz.jpg

 

túláradó

Valamikor szeptemberben jött velem szembe a Hiperkarma a 2014-es Konyharegény című lemeze, aminek első, ismerkedő hallgatásai után tapasztalhattam, hogy a dolog felfedeződése, időbeni kibomlása, belső utóélete, de főleg és elsősorban: az egész rám tett hatása megdöbbentő párhuzamot mutat Zappa gitárlemezeinek hatásmechanizmusával. A hallgatóra elsőként rázuhanó - Zappától már ismerős - élmény a dolog befogadhatatlansága: olyan gazdagsággal, intenzitással és sebességgel árad Bérczesi szövegfolyama, amit elsőre lehetetlen a maga teljességében feldolgozni (egyes helyeken sokadszorra is az).

A fenti két figurán kívül hirtelen nem is tudnék olyan mai alkotót mondani, akiknek a munkája ennyire intenzíven igénybe venné az ember intellektusát, asszociatív készségét, reakcióidejét, memóriáját: személyiségét. Mondhatnám, hogy a hallgató alig kap levegőt - ez a megfogalmazás a gitárszólóknál persze csak képletes, de mégis megélhető élmény: hangozzék bármilyen banálisan, Zappa gitárjátéka tipikusan gitárszerű, ebben furcsa módon mégis különbözik a gitárosok nagy többségétől: az ő hangszere nem "énekel", inkább beszél, mesél, és így - a hangszer jellegéből következően - nem feltétlenül "vesz levegőt" egyes frázisok, dallamvonalak végén, hanem természetesen és folyamatosan ölti azokat tovább a következő motívumba (erről később még lesz szó).

A pillanatnyi légszomj érzése Bérczesi szövegeit hallgatva már közvetlenebb: fizikailag is nehezen reprodukálható a gyors és pergően feszes szövegmondás, a lélegzet valódi elakadását ugyanakkor a tartalom: a szöveg nyelvi ereje, gazdagsága, elsöprő lendülete okozza. A szöveg intenzitásnak köszönhető az a sűrűségélmény, ami miatt a lemez nagyon telítettnek, soknak érződik: mivel igencsak igénybeveszi a hallgatót, fel sem tűnik, hogy (bónusztrekkestül) bizony nem több 37 percnél.

(Emlékeztető: az alábbi gondolatok majdnem kizárólag a Konyharegény lemezre vonatkoznak - részint mert azt ismerem, részint mert valamennyire különbözőnek is érzem a korábbi kettőnél: érettebbnek, egységesebbnek, nyugodtabbnak: hozzám közelebb állónak. Update 2016/2: az előzőt azóta revideáltam.)


mikro-makro

...az „e-ő-é”... az nem „rendőrség”,
hanem „felhős ég” lesz. Nem mindegy.

A Hiperkarma-szövegek erejét, erős belső kohézióját a nyelv-birtoklás rendkívüli magabiztossága adja: a kikezdhetetlen, sokszor mégis több olvasatot is megengedő megfogalmazás, a szokatlanul erős rímek (ahol vannak), és a nyelvből magából következő - a zene alapvető építőkövét jelentő - belső ritmus. Tekintsük ezt annak az alapnak, amire ráfeszülve a szöveg-szövet egyes értelmezési szintjei megjelennek: az első ilyen a szavak szintje, amihez következő szintként adódnak az azok közti kapcsolatokkal megjelenő lehetséges jelentésrétegek, majd a mondat-szintű kapcsolatok, s később a még tágabb, az egyes számokon átívelő, azokat összekapcsoló egység.

Hogy felfedezés/feldolgozás időbelisége azonos-e a megszületés kronológiájával, arra csak tippjeink lehetnek, kézzelfogható viszont a többdimenziósság ténye: válogathatunk az értelmezési szintekből, a szavak-szótagok puszta ritmikai/zenei erejétől a felvillanó rész-olvasatokon át az időnként felsejlő (majd néha elenyésző) nagyobb léptékű üzenetekig. A többdimenziósság ugyanilyen jelenvaló Zappánál: zsigeri, alapvető élményként jelenik meg úgy a hangképzés kimunkáltsága, mint a kibomló dallamvonalak szépsége, majd az azok egymásbafonódásából, a kísérőzenészekkel való együttlélegzésből adódó nagyobb egység - illetve mindezek egyidejűsége.

Bérczesi szövegeinek sokrétűségéhez képest különösen meglepő tapasztalat a használt nyelv hétköznapisága: a megfogalmazások természetesek, élőbeszédhez közeliek, ahogy maga a szerkezet is kerüli a hagyományos (mesterkélt) dal-forma jellemzőit: ritkán fordulnak elő rövid sorok, egyszerű és állandó ritmusképletek vagy a hagyományos értelemben vett megjegyezhető refrének - ehelyett hosszú, sebesen gomolygó szövegfolyamot kapunk, aminek a lemez kísérőfüzetében megjelenő tördelése is inkább folyamatos: amit látunk, alig strukturált egész, semmint versszakokból álló dalok sora.

Apropó egész: érdekes az életművekre nem különálló dalok/számok összességeként, hanem egy irdatlan monolit elvétellel születő darabjaiként gondolni, amik töredékességükben-szilánkosságukban is hordoznak valamit az egykori nagy egészből. Ismert, hogy Zappa maga is szívesen hivatkozott ekként a munkáira ("project object"), s hogy a darabolás és az újra-összeillesztés volt az egyik jellemző munkamódszere (ami azt is jelenti hogy mindent és mindig nyersanyagnak tekintett); pontosan ez a világ sejlik fel Bérczesinél a zenékkel-szövegekkel ismerkedve: nagyon látványosan mutatja ugyanezt az a kis tízperces videó, amelyiken egy lendülettel motyogja énekli el a majdani album nagy részét - egyben, egy "dalként". Akinek kedve van, kihámozgatja hogy melyik számok vagy számrészek szerepelnek itt embrionális, még megszobrászatlan, nyers formájukban. (Lásd még az idézetek között: "Én az egész lemezt hallom. Elmegyek a jövőbe, leemelem a polcról, megnézem a borítóját, és addig hallgatom amíg meg nem hallom.")


automata

"Leírtam egy szót, szótagszámra beállítottam egy belső metronómot,
minden szóról eszembe jutott egy másik szó, ezeket
leírtam egymás után a papírra és ebből alakult ki a dalszöveg."

Az elsődleges, a kiindulópont a Hiperkarma esetében tehát maga a szöveg: annak ritmusa, lehetséges kapcsolatai, asszociációi; és míg bár Zappánál a szólók in situ, a színpadi lét egyszeri és megismételhetetlen pillanatában születnek, Bérczesi pedig hosszasan matat a saját szöveg-szövetein, a két dolog mégsem áll egymástól annyira távol. A két látszólag rokoníthatatlan világot a befelé való koncentrált figyelem kapcsolja össze, a szöveg (a zene) önmagát alakító "automatizmusa", amiben szinte kívülállóként (médiumként?) jelenik meg a felfedezés kalandjára (a hallgatóval együtt) rácsodálkozó a szövegíró/zenész. Nagyon szépen fogalmazódik ez meg a konkrét zenéken túl a két alkotó ezirányú megnyilatkozásaiban is, de ugyanezt húzza alá Molnár Cecília nyelvész a vele készült interjúban: a Hiperkarma szövegeket nem végleges/végletes dalszövegekkel vagy versekkel kapcsolja össze, hanem egy sokkal dinamikusabb valamivel: gondolkodásunk módjával, annak folyamatával. Egyáltalán nem véletlen tehát, hogy úgy Zappa szólói (és szóló-gyökerű szerzeményei) mint a Hiperkarma szövegei (jellemzően) nem keretesek, nem követnek valamiféle zárt (például dal-)formát, hanem előremenőek, lineárisak, folyamatosak.


Pink Napkins: 31:14

Az automatizmussal kapcsolatban csak a rend kedvéért azért jegyezzük meg, hogy itt messze nem valami öntudatlan, hanyattesős, "minden mindegy" ájulatról van szó, hanem az ego, az én valamiféle időleges felfüggesztéséről, egy kíváncsian fürkésző belső kirándulásról, amihez a terepet, a hátországot mindkét zenész elég komolyan megalapozta: Zappánál ez a kortárszenei műveltség, zeneelméleti és hangszeres tudás, a zenésztársakkal kialakított nagyon intenzív viszony és az évtizedes színpadi rutin, míg Bérczesinél az ugyancsak sokéves szöveg-bíbelődés: egyéb zenekarok dalai, novellák, képregények garmadája. Végtelenül szabad repülés egy végletekig kiismert zene/szöveg-táj felett - a szabadság és kötöttség izgalmas, egyszerre könnyed és feszültséggel teli együttélése.


zene és szöveg

"a Pont című dalt el lehetne énekelni egy másik zenémnek
az alapjára is,
aztán egy harmadikra, negyedikre is"

A Hiperkarmánál tehát egyértelműen a szöveg az első, sokszor ennek a ritmikáját-dallamát rajzolja át és erősíti meg a gitár, tovább fokozva a szöveg, a szavak belsejéből táplálkozó ritmus erejét. Egy szöveg többféle zenei kíséretet kaphat, ez aztán rendszerint megállapodik egy végleges verzióban, de érdekes anomáliák is adódnak időnként: a „változtatni jött úgy hogy közben/a régiben is megmaradhasson minden” sorpár ugyanezen a lemezen belül három dalban is felbukkan (!), minimális változtatással (ezek: Vissza, Pont, Vicces. A szöveg sűrűsége miatt nem könnyű észrevenni - kíváncsi vagyok feltűnt-e bárkinek is).

Pont fordítva történik Zappánál: nála a zene az elsődleges, amire (ha nem marad aztán instrumentális) jellemzően később kerül az annak ritmusát becsomagoló szöveg (Inca Roads, Time Is Money, etc). A zene vonalára más szövegváltozatok, de néha újabb zenei rétegek is kerülhetnek: ilyen a szólók utólagos meghangszerelése, a dallamvonaluk megtöbbszörözése (ld. pl.: Sinister Footwear III.). De hogy a dolog még kevésbé legyen mintakövető és uniformizálható, itt is előfordul hogy a szöveg alakul ki először, aminek különös, "elmondott" világát ismétlik meg a ráfekvő dallamhangszerek (The Dangerus Kitchen). A hasonlóság ellenére maga a szöveg itt inkább ürügy, aminek ritmikája, belső zeneisége alakul, hangszerelődik át aztán konkrét zenévé - meglepő módon hasonló történhet szöveg-nélküli szerzeményeknél is (csak hogy végre visszatérjünk az improvizációkhoz): Zappa egy interjúban is megjegyzi hogy szólóinak a "ritmusvilágát az élőbeszéd inspirálja" (Guitar Player, 1977).

A fentiek nyomán a két produkció műfajára is rákérdezhetünk - ami a látszat ellenére mindkét esetben elég távol van a rockzene hagyományos világától, még ha két színpadon álló, a nyakában elektromos gitárt lógató zenészről beszélünk is. Instant légszobroknak hívja (néha) Zappa a maga szólóit, Bérczesi a saját dalait többnyire sehogy, próbálkozhatunk esetleg az énekelt szöveg-szövet megfogalmazással...

an_american_prayer.jpegCímkézés helyett keressünk itt is párhuzamot: a Konyharegénynél - a szövegközpontúság, az utólagos "megmunkálás", az egész munka aurája miatt - Jim Morrison Amerikai imája jut eszembe. Hogy Morrison esetében egy posztumusz munkáról, Bérczesinél viszont újrakezdésről beszélünk, azt tekintsük igazán örömteli, optimista előjelnek.

 

é n v a g y o k a Z a p á d ?

(a konyharegény veszélyes)

Természetesen nem gondolom hogy a fent megpendített párhuzamok bármelyike is célzatos törekvés eredménye lenne: két szuverén alkotóról van szó, akiknek a világlátása, a munkához/világhoz való viszonya mutatkozik azonosnak, így természetes hogy a születő művek hasonló jegyeket mutathatnak fel. Ettől függetlenül biztos, hogy Bérczesi Róbert ismeri Frank Zappa legalább néhány munkáját: a nála doboló Frenk idén megjelent feldolgozáslemezén szerepel az első hivatalosan megjelent magyar zappa-feldolgozás (Any Way The Wind Blows) - de lám, maga a Hiperkarma játszott is Zappát: a Bobby Brown ráadásszám volt (Frenk énekével, legalul megnézhető) az idei Halloween-bulin. Amúgy maga a feldolgozás műfaja, de a (zenei/szöveges) idézetek jelenléte is rokon a HiperZappa univerzumban - ehhez elég Bérczesi "Én meg az ének" című, csak feldolgozásokból álló lemezét megemlíteni.

zappa_themb2.jpgA ténylegeseken túl felszínesebb kapcsolati lehetőségekkel is elbohóckodhatunk, csak a puszta a felsorolás erejéig. Ostoba kis párhuzam-bolondság a konyha-motívum felbukkanása, a Halloween-bulik sorozata, a CD-gyártáshoz/letöltéshez való viszony... - mindezekről és hasonló egymásmellettiségekről ad bő válogatást a "Felhős ég" című idézetgyűjtemény.


transz-fúzió

hajtsd meg a fejed a békességre
hiperkarma: vagy/vagy, 2014

Tovább kell látnom a futballmeccsnél és a sörnél.
Kimentem a perem mögé és úgy érzem,
áthozhatok valamit onnan, ha van akit ez érdekel.
Ez az amit csinálok. Visszajövök, és megmutatom:
„Tessék. Ez történt a futballmeccs után”.
Frank Zappa, Playboy interjú, 1993 május 2

A két világ felmutatható párhuzamossága mellett zárásként érdemes lehet elidőzni azon, hogy van-e valami közös a két életmű alapjainál, megfogalmazható-e valami olyan érték vagy törekvés, amiből a konkrétan megtapasztalható hasonlóságok levezethetőek? Zappa kapcsán is felbukkan cikkekben, de a szövegelemzések közben Molnár Cecília is felvet egyfajta médium- vagy közvetítőszerepet, amit megerősít a két zenész beszámolója az alkotás folyamatáról: a személyiség pillanatnyi kikapcsolásáról, valamiféle tágabb, nagyobb egységre való ráhangolódásról. Túl merész következtetések helyett ami halkan megpendíthető mindkét esetben, az a munkákból megtapasztalható egyszerre egyéni és egyén feletti, egyszerre (egy)személyes de mégis közös élmény.

trance_fusion_300.jpgAmit viszont hangosan is ki mernék jelenteni, az mindkét esetben a kiemelkedő minőség, elkötelezettség, kidolgozottság - Zappa szólói esetében ez a kockázatvállalást, gazdagságot, tágasságot és szellősséget, a hallgató által is megélhető kíváncsiságot jelenti, míg a Hiperkarma dalokban szintén alapélmény a nyelv-birtoklás elképesztő magas foka, a szövegek sűrűsége, s az ebben egyszerre megjelenő élményfaktor és igényszint (az albumot hallgatva, egyes részekre rázoomolva ez úgy fogalmazódott meg bennem hogy "nem találni benne hibát"). Talán nem is olyan furcsa módon ez a hajthatatlanság, elkötelezettség mindkettejüknél valamiféle erkölcsi tartást is jelent, ami Zappa egykori zenésztársaitól rendszeresen el is hangzik, Bérczesi alig-feldolgozható szó-áradatából időnként meglepetésszerűen kicsillanó apró helyi értelme(zése)k pedig ugyancsak valami beérkezettségről, ítélet-mentességről mesélnek, aminek nyomán a hallgatóba befészkeli magát egyfajta nyugalom-érzés: derű.


lásd még:

15 komment

Címkék: hiperkarma párhuzam sajátcikk magyarzenész

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr148080842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.11.22. 14:08:00

Ezt megrágcsálom rendesen (a korábban keresett részt pedig azóta se tudtam kikotorni az agyamban lévő hasznos holmik lomtárából), mindenesetre nagyon érdekes, hogy sikerült ezt kibontani belső ritmika hasonlóságaiból. Érdekes, mert pusztán a zenéhez illeszkedően "elénekelt" (ez micsoda hülye kifejezés) szöveg ritmikáját illetően - és hozzátéve, hogy nem ismerem behatóan a Hiperkarma munkásságát - nekem teljesen más jellegű párhuzamok jutnak az eszembe (/felgyorsított/reggae pl.). A fenti szám elejének eldúdolt része mondjuk pont nem ilyen, a többivel kapcsolatban azért érzem ezt a párhuzamot. Engem mindenesetre megzavar, hogy a fülem alapvetően a zenére van ráállva, a szöveg, az ének nekem amolyan másodlagos tényező. Ettől vagyok most kénytelen eltekinteni és egyszerűen a dolog ritmikájára, áramlására figyelni.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2015.11.22. 23:41:11

@Rátosi Milán: kíváncsi vagyok! :-) Nem is a ritmus nekem a lényeg, hanem az a túláradóság, befogadhatatlanság - a többi spekuláció. :-) Az idézeteket élveztem igazán egymás mellé tenni: azért valóban meglepő néhol az egyezés, 5 régi zenésztárstól nem lehetne összeollózni ennyire közeli gondolatokat.

Frissítettem közben: a "monolitikus" részt (pár apró megfogalmazást másutt), na és alul betettem ismétlőleg Hencze Tamást: NEKEM ez a két magyar aki legközelebb van egyes alkotói módszerekhez (egy festő megy egy repper, háhá).

Mindenképpen javaslom amúgy az alul megadott interjúkat/cikkeket, különösen a rádióbeszélgetést - meg egyáltalán: a Konyharegény lemezt magát: minden fenti spekuláció mellett ami a tényleges üzenet lehet, hogy ÉRDEMES az alaposabb figyelemre. :-)

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2015.11.26. 11:56:48

Érdemes a fentiekből illetve a másik idézetgyűjteményből néhány interjút külön is meghallgatni, nagyon izgalmasak és informatívak:

- Az 59000 éves Hiperkarma:
youtu.be/ZFh5l4wdzAo
- Démoni évek (ez a második része)
youtu.be/NYusH5qUA7M

külön pikantériája hogy a riporter végig magázza (!) - tulajdonképpen egy karriertörténet, de többször megszólal benne Bródy is (!): nem tudom van-e dalszerző akit a kollégái ilyen becsben tartanak, ilyen generációs távolsággal is.

Nagyon jó még ez az elemzés/műsor (talán ugyanaz a riporter?...):
- Molnár Cecília: A kérdőjeltől a pontig – Hiperkarma-dalszövegek
www.mixcloud.com/Kulturfitnesz/moln%C3%A1r-cec%C3%ADlia-a-k%C3%A9rd%C5%91jelt%C5%91l-a-pontig-hiperkarma-dalsz%C3%B6vegek/

Arról szól a mi a címe, öt dalt segítségül hívva - izgalmas, okos, szép.

Hosszúak, a három együtt pláne, de tényleg izgalmas utazás, sok újdonsággal és felismeréssel, javaslom erőst.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2015.11.28. 21:44:37

egy friss, tartalmas interjú:

vs.hu/magazin/osszes/egesz-eletemben-maganyos-voltam-interju-berczesi-roberttel-1127

"amióta visszatértünk, nem volt igazán rossz koncert. Egy volt, ahol túlzottan berúgtam, ezért nem sikerült, az pont a halloweeni buli volt. Azt nagyon fájlalom is." - Sajnos pont ezen voltam ott, és sajnos igaz. Ezt viszont jó volt olvasni: az önkritikussága miatt.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.11.29. 14:08:06

Fel akartam hivni ra a figyelmet, azzal egyutt, hogy meglehetosen depressziv es tulzottan nagy a hangsuly benne a tudatmodositokon, nem csak a kerdeseket illetoen, de mintha a hatasuk az alkoti folyamatra univerzalis lenne. Egyreszt fogalmam sincs, masreszt nem hiszem.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2015.11.30. 08:33:30

@Rátosi Milán: ez a hangulati (le)nyomás a dalok egy részében is megvan - talán ezért nem fogott meg a dolog korábban (már amit hallottam belőle), és valóban másnak érzem az új lemezt: egy sokkal nyugodtabb, beérkezettebb világgal.

Azért tapogatózom hátrafelé is, összeraktam magamnak egy "első fokozatot":

www.youtube.com/watch?v=wKMnHmbQzYM&list=PLLqo73Vic8nITL11RMYgIk2xe8FUpuQIr

A szokásos verbál-akrobatika mellett a fantasztikus az hogy ezek nagy része a maga köreiben igazi sláger lett, miközben a számok nagy része elég szemtelenül szembemegy a slágerség minimáligényeivel: ilyen a Feketepéter, ami egy iszonyat lendületes nyitással repíti magával az agyat - hogy pár taktus után lefékezzen és az egóről kezdjen el hosszasan lamentálni... (tisztára mint a Drowning Witch... vagy ez már túlzás? :-) De tudok még ezen a vonalon tovább is menni: a címadások is pont hasonlóak a gitárlemezekhez: frappáns, erős mindegyik, miközben nem feltétlenül könnyű visszafejteni hogy ténylegesen melyik számot is jelenti - az egészen egyértelműeken kívül, persze.).

Mellékszál: fantasztikus találás az Összevisszaélet - egy blues alapvetés, 21. századi újradefiniálás, némi doors-os hátratekintésekkel, naná hogy sem jelenik meg konkrétan a szokásos szerkezet, refrén, mifene: csak az erő.

Na de maradjunk a Konyharegénynél.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.11.30. 15:01:54

@mB: A dalok slageressege azert annyira nem meglepo, szinte mind tancolhato, altalaban egyertelmu, helyenkent tordelt ritmusalapokon nyugszik. A dallamok linearisak, a verzek alatt helyenkent a gitar erdekesen kalandozgat, de mindvegig megmarad a maga keretei es lehetosegei kozott.
A merleg egyik serpenyojeben bizony ott van, hogy nem sok mindent tudok kezdeni ezzel a zenevel. Persze, ez egy teljesseggel szubjektiv/spekulativ terulet. Szamomra zeneileg nem sok kapaszkodot nyujt ez a fajta alternativ vonal, azontul, hogy helyenkent eleg konnyeden kihallhato hatasok menten szuletett dalok vannak, a zenei reszt pedig gyakran masodhegedusse, de minimum egyenrangu partnerre fokozzak dalszovegek. A magyar nyelv csodalatosan gazdag, imadom. :) a zeneben viszont nekem valahogy mindig a zene fontos, a szovegek, egyaltalan az enek nem azonos sullyal esnek latba. Nem kobe vesett itelet ez, vannak persze kivetelek.

A masik serpenyoben viszont az van, hogy erdekes megfigyelni, hogy masok szamara milyen, szamomra egyaltalan nem nyilvanvalo helyeken fedezhetoek fel kapcsolodasi pontok. A ritmikat elsore talan felreertettem, valoban sokkal inkabb az enek szabad, termeszetesnek hato aramlasara gondoltal, aminek az egyik fontos indikatora a nyelv kezelesenek biztossaga (es jelen esetben egy eros ritmikai erzek).
Zene es szoveg kapcsolata sokkal inkabb inverz viszonyban all itt, innentol viszont allhat a parhuzam, hogy tulajdonkeppen kiegeszitik egymast, ahogy abbol a szempontbol is, hogy ez a fajta szabad aramlas - ami a hangszer es a nyelv kezelesenek biztossagabol adodik - mindket eloadonal megfigyelheto. Egy hangsulyos szempontot azonban figyelmen kivul hagy. Nevezetesen, hogy Zappa szoloit nagyban meghatarozta az a kornyezet, amiben letrejottek. Berczesi szovegei eseteben ez a tamasztek nem figyelheto meg, foleg abbol a szempontbol nem, hogy a kiseret tulajdonkeppen Zappatol fuggetlenul, gondos iranyitasa alatt ugyan, de megis tole fuggetlen - emberi - tenyezokent volt kepes reszt vallalni a szolok ivenek kialakitasaban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2015.12.03. 00:13:08

@Rátosi Milán: engem még elfoglalkoztat a dolog (szendvicsben KoRnok között, háhá), és csak egy megjegyzés a slágerességhez: igen, slágeresek többnyire a hiperkarmák, és persze az ettől való eltáncolás nem mérföldekben mérhető, de mégis: alig van (!) ami teljesen hagyományosnak tekinthető, és gyakran az egész népszerű vagy egyszerűen csak klasszul "működő" számok mutatkoznak a legmeglepőbb szerkezetűnek: többször előfordul hogy egy elinduló húzós riff hamarosan lassú mesélésbe csap át, befejeződhet szám szinte "mondat közepén" is, és így tovább. Hagyományos refrén szinte alig van, azok vagy nagyon hosszúak, vagy minden visszatérésnél megváltoznak, és így tovább. A felszínen "rendes" dalok, de valójában inkább dalnak látszó (hang)tárgyak, hosszú gondolatkígyókat becsomagolva.

Ezért szép találás nekem az Összevisszaélet, amiről írtam hogy egy 21. századi blues-transzformáció: a refrén helyén itt változó hosszúságú szünetek vannak, a hátteret meg (kis túlzással) végül is egyetlen akkordból megoldja.

De nem is ez a felsorolás-okosság a lényeg, hanem hogy úgy érzem hogy ami neki ebben fontos, az a szöveg folyamatos előremenetele - amit aztán szépen becsomagol a zenével, de a zene itt szinte csak ürügy ahhoz hogy ez elhangozhasson.

Mondjuk ürügynek azért elég jól sikerültek, én igen jól elvagyok velük.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.12.03. 17:49:44

@mB: Foglalkoztasson is, nem mondom, hogy teljesen lejatszott meccs ez. Az Osszevissza elet peldaul kifejezetten kellemes. Egy viszonylag egyszeruen korulhatarolhato szituaciot ir le, zeneileg meg ez bizony egy blues. Nekem valamiert a People Are Strange (Doors) jutott rola az eszembe, holott szovegileg nulla, zeneileg meg legfeljebb minimalis (mindketto blues) koztuk a hasonlosag. Ennel a dalnal a szoveg aramlasa is valahogy visszafogottabb, mondhatnam, hogy megfoghatobb a tartalma. A tobbi dalszoveg eseteben is egyertelmuen van egy koherens felepites, de azok sokkal inkabb a szetesettseg algebraja menten szervezodnek. A verze-refren-verze szerkezet azert is hianyzik sokszor, mert ez a zene nem a dallamok, hanem a szovegek kore epul.

(A nu-metal viragzasa idejen voltam tinedzser. A hazibulikban rohogve kerulgettuk a gyumolcsvodkatol szedelgo lanyokat es az egyik pillanatban rockterpeszben uvolto, a kovetkezoben felterdre ereszkedve szenvelgo sracokat, akik a nu metal hektikus, tinedzser lelekre rimelo hangulatvaltasainak es az olcso viszki kolanak a buvoleteben ilyesmikre ragadtattak magukat. A Korn elso 2 lemeze azert rendben van, birom a 7 huros gitarokat, a torzitatlan bogohangzast, meg azt, amilyen kegyetlenul /el/bannak az akkordokkal, csak vannak ilyen elozmenyei a viszonyunknak, amik valljuk be, befolyassal vannak arra, ahogy hallom azt a zenet.)

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.01.19. 10:18:36

Még 2014-es cikk az ÉSből Grecsó Krisztiántól - nekem az egyik mondat kedves, mert nagyon rímel fentebb a dalok szövegömlése, töménysége kapcsán írottakra:

"éreztem, hogy szépen lassan nem kapok levegőt"

A teljes cikk itt elolvasható:

m.blog.hu/fr/frankzappa/image/grecso_berczesi_es.pdf

Az új lemez meg készül, már beharangozva a bemutató-koncert: július 9.

Bennem meg dolgozik még az ügy a dalok szerkezete kapcsán is - talán arról is születik 2-3 mondat, majd.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.02.08. 22:29:04

... és ugyancsak egy (laza) párhuzam máshonnan:

"Különös módon Bach egyetlen olyan művét, amelyet fuvolaszólóra írt, sokan nem tartják fuvolaszerűnek, hanem billentyűs vagy vonós hangszerre írt előképet sejtenek mögötte. Bach szemmel láthatóan egyáltalán nem törődött a levegővétel szükségességével."

(Johann Sebastian Bach - Revisited; BMC kiadás, A-moll Partitia, játssza Vázsonyi János szaxofonon.)

www.youtube.com/watch?v=_K3XC7n8SoI

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.02.25. 20:09:35

zakatol közben a dob meg a basszus a fejemben és lassan feldolgozódik az agyamban az első két lemez is: az eddig gondolt 12 pontból most úgy 14-et adnék az életműre (naná hogy 10-ből).

a lényeg: bár sok talán már a párhuzamokból így is, de TÉNYLEG azt veszem észre mintha a xenokrocitás nyomai volnának észrevehetőek a hiperkarma némelyik számában.

ha lesz időm talán lesz ebből is pár összetett mondat.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.06.09. 20:03:31

@Rátosi Milán: ha a "Látatlan" című dalt és a "jazz" szócskát egy mondatba teszem, akkor mi jön ki belőle?... (különösen a második rész szabad szó-folyamára gondolok)

www.youtube.com/watch?v=-9SH924CmxI

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2016.06.10. 17:15:22

Az egyik legjobb Hiperkarma nota, amit eddig hallottam. Az eleje nekem ´84-esen Zappas. A vege meg egy kis bluesolas. Ami lehet jazzeles is, de nekem ez olyan tipikus bluesos koda.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.06.12. 23:18:11

@Rátosi Milán: nagyon ravasz, nem is értem - néha (4+3)/4-nek tűnik, néha mégis sima 4/4-nek az eleje, a második rész aztán annyira gazdag és öntörvényű hogy őrület. Az ugrik be mikor valami interjúban Dés László mondta (talán a Jazz+az kapcsán) hogy a Gesztivel azért jó dolgozni mert a szöveg-építkezése olyan hogy nagyon jól ráfekszik a dzsesszes dallam- meg ritmusvilágra. Hát ha az dalszerzés meg jazz, akkor ez egy szimfónia-ciklus. Tényleg izgalmas lenne belefötörni hogy mi is ez a dallam- meg ritmusvilág.
_ _ _ _ _

Következő ajánlatunk a Szószerint - az egész dal 3/4: de MINDEN. A zene, a szöveg, (szinte) minden szó háromszótagos vagy ehhez valahogy igazodik, a szöveg monológ-párbeszéd-mix (érdemes a szöveget olvasva hallgatni); és miközben a zene roppant egyszerű (3/4 és 2 akkord), a dolog a szöveggel együtt: a szünetekkel, a kiállásokkal, a mégis-kilépésekkel, a kemény következetességgel minden ízében ZENEI:

www.youtube.com/watch?v=y4ntPQcBnbk
süti beállítások módosítása