Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Egy lehetséges Esterházy-párhuzam

2011.06.08. 07:00 mB

Zappa kapcsán sok cikk és könyv született már, de a munkáinak valós vizsgálatáról kevés. Ez sem az lesz - egy régen (talán 2003-ban?) talált Esterházy-elemzés néhány pontját éreztem akkor nagyon találónak párhuzamként, ezt teszem most közzé.

A szerző az alábbiakat a posztmodern irodalom ismérveiként sorolja fel (vastagon) - nem sejtvén, hogy Zappáról beszél...


Radnóti Sándor: Ambivalens műbírálat, in: Diptychon: Elemzések Esterházy Péter és Nádas Péter műveiről 1986-88; szerk. Balassa Péter, Magvető, 1988 (JAK füzetek). 58. oldal;


Szakítás az elit- és tömegkultúra megkülönböztetésével
(gyerekkoromban) "fogalmam sem volt a dodekafóniáról, de nagyon szerettem hallgani. Mivel semmiféle zenei képzettségem nem volt, számomra tökegál volt, hogy a Lightning Slim-et, egy Jewels nevű énekegyüttest, Webernt vagy Sztravinszkijt hallgatom: számomra mind jó zene volt." Az igazi Frank Zappa könyv

Indifferentizmus
számára nem okoz gondot, hogy egy tizenkétfogú darabba egy slágerből származó elemet illesszen. A mérce: jól hangzik-e számára. A legbonyolultabb részek torkolhatnak a Louie-Louie dallamába - és viszont, a darab bármely részén. (Ali Askin, az Ensemble Modern Zappa-lemeze kapcsán /The Yellow Shark/ - nem szó szerint)

Szórakoztatás
"dalszövegeim csak szórakoztatási céllal készülnek - fogyasztásra nem alkalmasak"
"Komolytalanság".
"You might think this is weird - no wonder
It's not exactly normal but what the fuck"
The Jazz Dicharge Party Hats, stb.

Frivolitás
"Why does it hurt when I pee?"
"Cock-suckers ball"
"I promise not to come in your mouth" - stb

Játékosság
Playground Psychotics

Nyelvek, modellek pluralizmusa egy művön belül
német-angol-halandzsa keveréknyelvek, Bizet-, Led Zeppelin és egyéb témák (Louie-Louie) felbukkanása a legkülönbözőbb művekben.

Különböző nyelvjátékok
The Grand Wazoo. Greggary Peccary. Father Vivian O'Blivian (szóalkotás - nyelvalkotás?: "you are what you is") stb.

Közelítés a szóbeli narrációhoz
Az élőbeszéd ritmusának, szófűzésének megfelelő, azt modellező szövegek megzenésítése, sprächgesang (Eötvös Péter): The Dangerous Kitchen, The Jazz Dicharge Party Hats, stb;

Ironikus tradicionalizmus
"(...) egyrészt kimondatlanul is szembeszáll a teljes tagadás és a tabula rasára építés avantgardjának híveivel, s azt a fajta modernséget helyesli, amely a hagyomány értékes (s olykor értéktelen*) elemeiből teremti meg a maga struktúráját, másrészt, tágabban nézve, állást foglal az eredetiség régóta túlzottan is fontos kérdésében. De állást foglal azzal a mindent átható felfogással szemben is, amely a szakítás gesztusának abszolutizálásával, az új, a divat terrorjával, az eldobható mítoszával akarja megváltani a világot."
(*=irónia)

Idézetek
gyakori - olykor pontos, olykor kifacsart, ironikus - idézetek Sztravinszkij-tól, Bartóktól, Jimi Hendrixtől, a Led Zeppelintől (és - természetesen - önmagától)... stb stb - a sor hosszan folytatható - a részletes zappai idézetgyűjtemény itt!

Fragmentaritás
Zappa darabjai jellemzően darabokból, mozaikokból épülnek fel - ez igaz az egyes lemezek, koncertek szerkezetére, de az egyes darabokra is - ld. pl: Inca Roads.

Verbális kollázsok
itt: zenei

"Mixed media."

Te miből élsz, papa? - Ha a srácaim valaha is feltették volna a kérdést, a válasz csak egy lehetett voplna: 'komponálok'. Csak éppen más anyagot is használok a darabjaimhoz, mint a hangjegyek. A komponálás egy szervezési folyamat, sokban hasonlít az építészethez. Aki képes megfogalmazni, mi ez a szervezési folyamat, abban a közegben lehet 'szerző', amelyikben csak akar. Lehet 'videokomponista', 'filmkomponista', 'koreográfiakomponista', 'társadalomtudományi komponista' vagy bármi. A kezembe veszem a nyersanyagot, és megszervezem. Ez az, amit én csinálok. Az igazi Frank Zappa könyv

Improvizáció.
a) hangszeres improvizáció - Zappa lételeme (ld: "Guitar", "Shut Up 'N Play Yer Guitar", stb.)
b) zenekari improvizáció: azonnali reagálás a zenészekre, a közönség reakcióira, az adott pillanatra;
c) egy improvizált pillanat "megmerevítése": a hangszerszóló környezetéből való kiemelése, újrahengszerelése (pl. Theme of the 3rd movement of Sinister Footwear; Friendly Little Finger, stb)
(és verbális) kollázsok. (Ld még: idézetek, fragmentalitás)

Mítoszteremtés - újra, ironikusan és játékosan
a darabjaiban, lemezein újra és újra felbukkanó, már-már önálló életet élő figurák: Uncle Meat, Greggary Peccary, Chunga (Chunga's Revenge), Cleetus Awreetus Awrightus, stb. A figurák és a zenekari tagok látszatkultusza valójában a kultuszok ironikus felmutatásai, azok a valódi "kultuszkeletkezés" ellen dolgoznak.

Önreflexió
folyamatos reagálás a zenekar aktuális napi történéseire, a hibák felnagyítása (önirónia), korábbi gesztusok felelevenítése, "ál-mítosszá" emelése;

Az egy gondolatra írt dalok teljesen átváltoznak a próbán, ha hallok egy lehetséges vokális modulációt. Hallok egy utalást valamire, gyakran egy hibát, és ezt az abszurd végletekig fokozom. Az ilyesmit a bandában úgy oldjuk meg tachnikailag, hogy FELVONOM RÁ A SZEMÖLDÖKÖM. A zenészeknek meg kell érteniük ezt, és így kell következetesen előadniuk a darabot, különben 'rossznak' érzem. Az igazi Frank Zappa könyv

A művészet 'művészet' és nem 'élet'-voltának tudata és szüntelen tudatosítása

Az itteni stúdió-közönségünk még nem tudja, hogy Larry törpe csakis azért csinálja mindezt, mert ez mind benne van a 200 Motels forgatókönyvében. Minden szó, minden mozdulat, a lámpa, a nemzőszerv – mind-mind benne vannak a forgatókönyvben, ezért kell ezeket megtennie. (Narrátor, 200 Motels, film)

...a művészetben a legfontosabb dolog a keret. A festményekhez szó szerint, egyéb művészetekben csak átvitt értelemben - mert e nélkül az alázatos tartozék nélkül nem lehet tudni, hol fejeződik be a művészet, és hol kezdődik a Való Világ. (Mi az a vacak ott a falon?) Az igazi Frank Zappa könyv

szíveskedjenek engem kétszer olvasni: egyszer a részleteket és egyszer az egészet." (Esterházy Péter: Bevezetés a szépirodalomba)

 

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom magyar sajtó párhuzam a zenéről magyarember

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr912958965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása