Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Joe garázsa (mivanvelem, 2005)

2011.03.30. 12:30 mB

Az első szimpla lemez 1979-ben jött ki, majd nem sokkal később követte egy dupla. Ez volt az első Zappa lemez, melyet megismertem és azonnal dobogóra ugrott nálam: a Joe's Garage.
A zenéje nem túl különleges, leginkább rythm&blues, sok gitárszólóval. De a szöveg…


Az ismertető a nagyon kiváló MiVanVelem oldalról származik.


A történet a jelenben játszódik, de több helyen is erősen túlzott. Ilyen erős túlzás a Központi Megfigyelő karikaturisztikus figurája. Honi zsargonban azt mondanám, hogy ő egy III/III-as ügynök, akinek az a dolga, hogy semlegesítse azt a horribilis veszélyt, melyet a zene - így Joe zenéje is - jelent a társadalom számára.

Maga a sztori egy sikertörténet - a Központi Megfigyelő szempontjából. Ő meséli el, hogy milyen borzalmas jövő vár arra, aki zenei karrierbe vág; és az ő száraz, gépies hangján értesülünk az egyes számok közötti eseményekről is. Rögtön egy zörgős-csattogós bevezetővel indítja a lemezt.

Joe egy egyszerű srác, de van egy amatőr rockandroll bandája. Szülei garázsában szokták nyomni a zenét - ezt igazolandó, egyből lekevernek egy lendületes rockandrollt, arról, hogy milyen jó zenélni és milyen fejlődés vár a zenére. Az előadás annyira ‘jól’ sikerül, hogy a szomszédasszony, Mrs Borg feljelenti őket. (Meg kell jegyezni a hölgyről, hogy egy szekrényben tárolja a fiát, Sy Borgot. A gyerekére hivatkozik, amikor csendet reklamál.)

A rendőrség - amerikai módra - kiszáll és letartóztatja a fiúkat. Mivel ez az első afférjuk a törvénnyel, nem büntetik meg őket. Kapnak egy fánkot (klasszikus amcsi poén: rendőr - fánk), és a zsaruk rábeszélik a csapatot, hogy inkább templomi programokban vegyenek részt zenélés helyett.

Joe el is megy egy CYO partira (Keresztény Ifjak Szervezete, KISZ :), ahol meglehetősen sikamlósan kitárgyalják a katolikus fiúk, katolikus lányok dolgait. (Nagyon szépen eljátszanak a ‘learning to blow’ kétértelműségével: a ‘tanulni dícséretet zengeni’ áll szemben a ‘blowjob’-ra való célozgatással. Ez a célozgatás a szám végére egyértelművé válik.) Joe itt megismeri Mary-t, akivel megkedvelik egymást. Rendszeresen eljárnak a rendezvényekre, kéz a kézben, mindenféle hátsó gondolat nélkül.

De egyik este Mary nem jön el. Ahogy a Központi Megfigyelő nyersen közli: Mary akkor éppen egy faszt szopott a koncertterem hátsó bejáratánál, hogy bejuthasson a sztárzenekar koncertjére. Az aktus után a beengedő fiú (Joe barátja) elénekel egy nótát a várakozó hölgykoszorú előtt, hogy milyen jó életük van a roadie-knak (angolul ‘crew slut’ - zenekari kurva) és hogy csatlakozzanak.

Mary nem sokat habozik.

De a laza élet nem tart sokáig, Miami-ban kidobják a buszból.

Hogy hazajusson, elindul egy vizespólós mellszépségversenyen. Győztesként felmarkol ötven dolcsit, de Joe egy másik barátja is felismeri. Joe, megtudván Mary kalandjait, kétségbeesésében Lucille-lel vígasztalódik. A lánynak sikerül meglepnie a fiút… Zappa egyik leghíresebb dalcíme következik: Miért fáj, ha pisilek?

Joe elkeseredetten félrevonul, elénekli, hogy ‘Lucille, teljesen összezavartál“… de a lemezt a Központi Megfigyelő száraz elemzése zárja, miszerint Joe-t sokkal inkább a zene zavarta össze. Viszont örömmel észleli, hogy Joe-nak kezd megjönni az esze: rendbe akarja tenni lelki életét, ezért elvonul a Technológia Templomába (Church of Applianthology) - mely leginkább egy mai bevásárlóközponthoz hasonlít. Itt Joe tanácsot kér a fő misztikus paptól, aki megállapítja róla, hogy lappangó masino-szexualitásban szenved, melyet csak egyféleképpen lehet gyógyítani: teljesen ki kell élni. Meg is adja egy remek kis bár nevét (THE CLOSET), ahol esténként csini háztartási robotokkal lehet összejönni. Emellett ad egy jó tanácsot is Joe-nak: nem árt, ha megtanul németül, mert a legtöbb berendezésnek nagyon imponál, ha anyanyelvén szólítják meg.

(Levehetős ajtajú NDK turmixgép, hehe.)

Joe nem bízza a véletlenre: megtanul németül, beöltözik háziasszonynak (szoknya, fejkötő) és elmegy a bárba - mely tele van olyan egymással táncoló háztartási gépekkel, melyeknek legfőbb vágya, hogy egy háziasszonynak öltözött srác németül leszólítsa őket. Joe nem is bírja sokáig, középre perdül és dalra fakad: “Fick mich, Du miserabler Hurensohn“. (Mely cím jó példája annak, hogy miért nem szabad _csak_ nyelvtankönyvből németül tanulni.)

Kitérő: Zappára - diktatórikus munkastílusa, pokróc modora és maximalista minőségi elvárásai okán - szokták volt mondani, hogy a zene Hitlere. Ez a németül impozánsan előadott kakaskodó szám megmutatja, hogy akár azt is remekül el tudta volna játszani.

Visszatérve a darabra: Joe összejön egy porszívó formájú… khmm… XQJ37 nevű nukleáris meghajtású multiszexuális rotokefélőgéppel (nuclear powered Pan-sexual Roto-Plooker), akit - minő meglepetés - Sy Borgnak hívnak. (Cyborg: ugye nem okozott nehézséget?). Itt visszaemlékezhetünk Mrs. Borg fiára Sy-ra, akit szekrényben (CLOSET) tároltak. Gyanús. Sy-ról kiderül, hogy titokban kormányügynök, aki államilag fenntartott kéjtanyán szexuális defektben szenvedő srácok életét hivatott rendbe tenni.

Nem is tökölnek sokat, elmennek Sy lakására. Most jön az a bizonyos szám, melyben Joe először Sy albérlőtársával, egy Gay Bob nevű miniatürizált gumibabával… khmm… lép intim kapcsolatba, majd Sy-jal esnek egymásnak. Az aktus annyira heves, hogy a végén a rotokefélőgép áramkörei kiégnek.

Természetesen az államhatalom nem tűri el szó nélkül, hogy Joe szétb@szta egyik ügynöküket: egy speciális börtönbe dugják.

Ez a börtön a zenekriminalisták börtöne. (Írásban nem annyira feltűnő, de Joe ugye folyamatosan zenében mondja el hányattatásait.) A cellák értelemszerűen zenészekkel és menedzserekkel vannak tele. Rögtön az első nótában bemutatják Kopaszfejű John-t, a börtön kefélőkirályát, akinek van egy kemény kolbásza…

A Központi Megfigyelő sajnálkozik egy kicsit Joe sorsán, de közli, hogy csak magára vethet, ő figyelmeztette.
Őszintén szólva Joe-nak nincs túl sok esélye a börtönben, amikor - még mindig háziasszonynak öltözötten - belökik a rabok közé. A következő számról a címe mindent elmond: ‘Keep it greasy’, azaz ‘Tartsd Lucskosan‘.

Joe a megpróbáltatásokba belefáradva fekszik a priccsén, semmi másra nem vágyik, csak arra, hogy kikerüljön innen - és gitárszólókról álmodik. A nagy nap el is jön, kisétál a börtönből a világba - mely időközben hatalmasat változott. Minden teljes ellenőrzés alatt, minden maximálisan szervezett.

Fehér Zóna - ahogy a Központi Megfigyelő nevezi büszkén.

Joe megáll a gigantikus Amerikai Mesterember Minőség emlékmű előtt és képzeletben gitárszólót játszik, mely összekeveredik Mrs. Borg hisztérikus kiabálásával. A Központi Megfigyelő szomorúan megjegyzi, hogy az egykor reményteli Joe teljesen becsavarodott, képzeletben dalokat szerez, gitárszólókat játszik, zenekart irányít - ide vezet a zene.

Joe elénekel egy dühös dalt erről a világról. Ebben feltűnik ismét Mary, aki beleszövi a dalba Zappa hitvilágát:

Information is
Not knowledge
Knowledge is
Not wisdom
Wisdom is not truth
Truth is not beauty
Beauty is not love
Love is not music
Music is the best…

Hevenyészve:

Az információ nem tudás
A tudás nem bölcsesség
A bölcsesség nem igazság
Az igazság nem szépség
A szépség nem szerelem
A szerelem nem zene
A zene mindenek felett…

Ez utóbbi sor Zappa életre szóló mottójává vált. (Meg a Zappa rajongók egymás közti üdvözlésévé.)

Joe végül rájön, hogy a képzeletbeli zene nem old meg semmit. Eljátssza utolsó, fájdalmasan szép gitárszólóját (Görögdinnye a húsvéti szénában), majd szögre akasztja a képzeletbeli gitárt és beáll a Utility Muffin Research Kitchen cég muffin kellékeket gyártó futószalagja mellé munkásnak.

A zárszó a Központi Megfigyelőé: kifejti, hogy teljesen felesleges a zenével foglalkozni, az ember rengeteg bosszúságot megspórol magának, ha egyből azzal kezdi, hogy szerez magának egy jó állást - olyat, mint amilyet Joe talált végül.

Ezután általános meglepetésre dalra fakad: egy iszonyúan gagyi dalban kifejti, hogy az élet lényege a kis zöld rozetta(1) és az, hogy a muffin minél gusztusosabbnak nézzen ki.(2)

Végül közli, hogy _ez_ a zene az, amit el tud fogadni - és megfenyegeti a világot Franciaországtól Mongólián át Tajvanig, hogy gondjuk lesz rá, hogy ott is rend legyen.

2007, november 20 - 18:11

Szólj hozzá!

Címkék: magyar sajtó

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr572759372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása