Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Wish You Were Here díszkiadás, 2011

2011.11.11. 07:00 mB

Wish You Were Here - Experience és ImmersionA napokban jelent meg - a Dark Side of the Moon után - a következő díszkiadvány a Pink Floyd ünnepi sorozatában, a Wish You Were Here csomag, mini és maxi kivitelben; az anyagban az igazi újdonság (a promóciós anyagok, a díszcsomagolás, a filmanyagok és a képeskönyv mellett) a bónuszlemez.

kóstoló:

Sokat beszélgettünk itt már hallani vágyott Pink Floyd koncertekről, vélelmezett koncertfelvételekről, lehetséges kiadásokról. Az idei kiadványsorozat nagyjából ilyesmit is céloz meg: az eredeti sorlemezek mellé odatesz egynehány eddig kiadatlan felvételt, ennek a sorozatnak jelent most meg a második eleme.

http://www.elusivedisc.com/images/emicd45026.jpgA kérdéses anyag tehát a bónuszlemez, rajta jórészt koncertanyaggal és néhány kiadatlan felvétellel. Azt már a megjelenés előtt tudni lehetett hogy a 75-ös (és 77-es) albumváltozatok korai verzióit hallhatjuk majd, így fennállt annak a lehetősége is, hogy a bónuszlemez egyfajta maradék anyagokat, a műhelymunka forgácsait tartalmazza majd valódi nóvum helyett.

Ha valakiben ilyen sejtés mocorgott, akkor igazat kell adnom neki utólag is. Míg ugyanez a zenekar ugyanezen a napon (1974 november) tökéletesre csiszolva adta elő a Dark Side of the Moon-t, addig az ezen a lemezen szereplő anyag (a koncert második fele) valóban maradéknak, kitöltőanyagnak tűnik, a Dark Side-hoz és a lemezváltozatokhoz képest mindenképpen. Márpedig mihez viszonyítson az ember, ha nem más Pink Floyd felvételekhez, netalán aznapi fellépéshez? És egy ilyen erős koncertzenekarnál csak-csak ott marad a kérdés: miért egyeglen koncertről válogattak a két bónuszlemezhez? Nem létezik más évből koncertfelvétel? Miért pont ezek a számok, miért pont így?...

http://www.rogerwaterstours.com/wp-content/uploads/2011/05/im-wywh.jpg

Élt bennem az a remény, hogy a hangfelvétel minősége igazolja majd a dalválasztást, de nem így lett: a dalok valóban korai változatok, amelyek később valóban jobbak, kidolgozottak, érettebbek lettek, és így valóban érthető, hogy a két Animals-dal miért nem került ekkor lemezre, majd csak 77-ben, jócskán átdolgozva-átszerkesztve. Ahogy érthetővé válik az is, miért választották Roy Harpert a Have a Cigarhoz, vagy miért maradt le a lemezről Grapelli közreműködése: jó felvételek ezek, remek zene, de egyszerűen nem olyan tiszta, nem olyan kidolgozott, nem olyan magától értetődő mint a „végső” változat, amit olyan jól ismerünk. És nem lehet nem-ahhoz-képest hallgatni: nem elég nagy a különbség ahhoz hogy igazán érdekes legyen, és nem annyira jó hogy ezt válasszam a "valódi" album helyett.

a díszdoboz kicsomagolása:

Mi lehetett hát az oka a lemez kiadásának? Hiszen minden, ezen szereplő dalnak jobb változatai vannak az első lemezen, a koncertváltozatok sem igazán nyújtanak plusz-élményt, sőt: inkább a tétovaság, a megoldatlanság látszik még a dalokon – nekem a korai Pink Floyd hosszan elnyújtott, színpadon térdelő, hang-felhőkkel kísérletezős korszakát juttatja inkább eszembe. Ilyen szempontból persze mindenképpen érdekes, mert a zene így pont a korai és a késői, a fiatal és az érett Pink Floyd közötti határon van. Ez viszont azt is jelenti, hogy furcsa mód az érett csapattól halljuk a korai felállás néhány kritizálható jellemzőjét is: egy-egy téma túl sokáig ismétlődik, kis vagy semmilyen variációval, a jó ötletek a kidolgozatlanság miatt nem ütnek még úgy mint majd fénykorukban – és egy Pink Floyd-lemezen szokatlan dolog jelenik így meg füleink előtt: az unalom… (A Raving and Drooling 12 percig, szinte ugyanazzal az egy, pengetett basszushanggal?... A You Gotta Be Crazy 18 percig?...)

A lemez így érdekes adalék az életműhöz, de nehéz komolyan vehető kiadványnak tekinteni. A fő gond vele nem is a minősége önmagában, hanem az a helyzet amit a megjelenése jelent: Nick Mason mondta egy interjúban, hogy azért adják most ki ezt a díszkiadvány-sorozatot, mert most van még az utolsó esély arra hogy valós vásárlót találjon magának a piacon néhány fizikai kiadvány. Ez pedig a rajta levő zenék súlyát, fontosságát növeli, s jelenti egyúttal azt, hogy soha többé Pink Floyd koncertet hivatalos kiadványon nem hallhatunk, hogy soha hivatalos anyag nem fog megjelenni sem a 75-ös, sem a 77-es turnéról. Ahol – a furcsa irónia a dologban – ugyanezek a dalok erejük teljében, kidolgozva, éretten szólaltak meg…

http://s2.hubimg.com/u/2062809_f520.jpg

(a dalok már fent vannak a YouTube-on, ott online meghallgathatóak.)

7 komment

Címkék: pink floyd véleményezés

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr613369230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pepin26 2011.11.12. 23:23:11

Nem lett ez az írás túlzottan negatív? Nekem az olvasása után kifejezetten pozitív volt meghallgatni a bónusz lemezt, sokkal rosszabbra számítottam:)
Mondjuk én sem nagyon szeretem az ilyen, n+1. bőr lenyúzását arról a bizonyos rókáról, bár egy igazi rajongó illetve gyűjtő torkán bármit le lehet nyomni.
Szerintem a koncert annyira azért nem rossz. A Shine On You Crazy Diamond a tétova kezdés után egészen olyan, mint később, a stúdió lemezen, így egyben meg egész érdekes. Az meg, hogy a Raving And Drooling miért tart 12 percig, a You've Got To Be Crazy meg 18-ig, az elég gyenge kifogás: készen az Animals albumon a Sheep is 10 (nagyjából ugyanolyan basszussal), a Dogs meg 17 perces lett...
Azzal nem vitatkozom, hogy a későbbi - a kész - változatok tökéletesebbek lettek, de ez teljesen természetes. Lehet, hogy tényleg felesleges volt ezeket az anyagokat kiadni, bár azért arról sem szabad megfeledkezni, hogy a kiadványhoz tartozik egy 40 oldalas füzetecske, no és 2 DVD és 1 Blu-Ray korong, rajtuk többek közt a számok 5.1-es és kvadró mixe, amit a vájtfülűek mindenképp nagyra értékelnek. Persze, csak ha nem sajnálnak rá 120 dollárt;)

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.11.13. 10:04:45

@pepin26: Köszönöm a válaszodat. Nem biztos amúgy hogy annyira más a véleményünk mint talán gondolod, ha CSAK rossznak gondolnám, akkor azt írtam volna, sőt, végül is te is azt mondod amit én: „Azzal nem vitatkozom, hogy a későbbi - a kész - változatok tökéletesebbek lettek”, ennyit mondok én is (azt pedig nem, hogy ANNYIRA rossz lenne), és hogy ennek nyomán már nem várhatunk más felvételeket, sajnos – na de csak pár kiemelés saját magamtól:

„a Dark Side-hoz és a lemezváltozatokhoz KÉPEST mindenképpen. Márpedig mihez viszonyítson az ember, ha nem más Pink Floyd felvételekhez, netalán aznapi fellépéshez?”,
„JÓ felvételek ezek, REMEK zene”,
„nem lehet nem-ahhoz-képest hallgatni”,
„A fő gond vele nem is a minősége önmagában, hanem az a helyzet amit a megjelenése jelent”

Az igazi gondom meg az utolsó bekezdésben...

Ha az írás után meg direkt jó élmény volt a zene meghallgatása, az meg csak-csak öröm... :-)

pepin26 2011.11.13. 11:52:51

Az utolsó bekezdéssel a lényegre tapintottál: itt az volt a fontos, hogy még mindig pénzt tudjanak vele keresni - bár ugye ha túl sok van belőle az sem biztos, hogy jó (lásd: index.hu/bulvar/2010/12/13/a_pink_floyd_gitarosanak_fia_felgyujtotta_volna_a_londoni_legfelsobb_birosag_epuletet/)
Pozitívum a hozzáállásban, hogy legalább valami plusz is jár a pénzért, ám a "fapados" Discovery Boxsetre már ez sem igaz.
Más kérdés, hogy vajon az Amazonon 120 dollárba kerülő csomag nálunk a Bookline-nál miért 37000 ft (a Discovery Boxset meg 180 dollár illetve kb 60000 forint)... Csoda ezek után, ha valaki nem megveszi, hanem letölti?

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.11.13. 15:09:22

@pepin26: no, ezzel viszont kétszeresen is vitatkoznom kell.. :-)

részint mert a fenti utolsó bekezdésem semmi olyasmiről nem szól amit írsz („pénzt tudjanak vele keresni”), másrészt mert nem is gondolok semmi ilyesmit. Egy ilyen kaliberű zenekar ekkora múlttal már összegyűjtött annyi pénzt hogy az unokák nyugodt élete is bőven biztosítva van (meg Mason luxusautó-gyűjteménye). S ráadásul ha valamivel NEM lehet igazán nagyot szakítani, az a CD-korszak végén kiadott jó drága gyűjteményes doboz: természetes hogy drága, természetes hogy (relatíve) keveset fognak eladni belőle (és a letöltés ellen se küzdenek túlságosan: én a megjelenés másnapján gond nélkül leszedtem, a YouTube-on folyamatosan fent van, nem tiltják le mint más kiadók, más zenekarok).

Tehát ez az (pénzkeresés) amit mind NEM mondtam és nem hoztam szóba ;-), amit viszont mondtam és amin gondolkodtam, hogy MI is van ezeken a lemezeken és az miképpen hat a jövőbeni (nem létező) kiadványokra.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.11.13. 15:31:36

nagyon hasonlókat mond ez a kritikus is, hozzám hasonlóan fészkelődik az "alternatív" számok kapcsán - pont ott fog kezdődni, ahol a zenéről magáról kezd beszélni:

youtu.be/kJ9_A7Kezes?t=2m38s

Határozottan a Dark Side mögé teszi, sőt, egy-két meglepő hibát is felsorol (ismétlődő, unásig ismert fotók, rossz képminőségű (!) film, stb.).

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2011.11.14. 03:04:15

Szerintem a legfájóbb és leginkább érthetetlen pontja ennek az egész Floyd újra kiadás kérdéskörnek, hogy nagy valószínűséggel tényleg nem adnak ki hivatalosan már soha teljes koncerteket. A magam részéről nagyon kíváncsi lennék a quadrofon, 5.1 és hasonló verziókra. Az ismétlődő fotókat még el is nézném, egy ilyen szép kiadvány birtoklása azért király dolog lehet.
Azt viszont el kell mondjam, hogy nekem ez a kiadvány jobban tetszik, mint a Dark Side Of The Moon. Talán az albumot is jobban szeretem. Talán. Mindenesetre a Dark Side koncertfelvétele jó, de nekem hozzá nem tett semmit az albumhoz. Ehhez képest itt van ez a 3 nóta ugyanarról a koncertről, szerintem kifejezetten érdekesek. Azt nem mondom Bálint, hogy nincs igazad, mert valóban kidolgozatlan verziók, de van bennük újdonság. Más kérdés, hogy túl sok az ismétlődő téma bennük. Éppen a You Gotta Be Crazy szól, mennyire jó, ahogy beúszik a billentyű az elején, Gilmore, meg rohadt jó kis dallamokat hoz, engem visz magával a zene. Wrightnak rohadt jó kis hangzásai vannak mindhárom dalban. Amiért még érdekesek ezek a változatok, hogy hangulatban teljesen mást hoznak, mint mikor lemezre kerültek. A Pink Floyd egy igazán sötét tónusát mutatják meg. A Have A Cigar is lehetne tök jó, 4 éve Waters énekelte élőben és az egyik legjobb nóta volt a koncerten, itt viszont erőtlen, fantáziátlan. Grapelli nyekergését nem bírtam sokáig. Bocs.
Tök jó, hogy vannak ezek a kiadványok, de bár nem tudjuk, viszont sejtjük mikről maradunk le, ez bizony ezeknek az albumoknak a tetszési indexét is lerontja. Vegyük meg eredetiben.

yankgrappa 2011.11.14. 23:08:18

Oh yeah,
"We're Only In It For The Money" (FZ-Mothers of Invention, 1968.03.)
... az meg soha nem elég (ellenkező híresztelések helyett) ...
Oh ye$
süti beállítások módosítása