Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

"Kontrollált káosz" - Bozzio, Levin, Mastelotto, Torn

2011.05.23. 10:00 rensaman

 

Tony Levint, Pat Mastelottót és Terry Bozziót nem hiszem, hogy be kellene mutatni, David Torn viszont számomra ismeretlen volt, amikor ezekre a videókra leltem. Egy kicsit Robert Fripp gitárjátékára emlékeztet, de leginkább nagyon egyedi. Kicsit utánaolvasva azt találtam, hogy a fenti úriembereken kívül többek közt Patrick O'Hearnnel, Jeff Beckkel és Bill Bruforddal is dolgozott együtt, illetve több szólóalbuma is megjelent - ezeket elég nehéz beszerezni, de szerencsére már sikerült néhányat. Még nem hallgattam eleget ahhoz, hogy érdembem tudjam véleményezni, de az biztos, hogy zseniális. A zenéje elvontságát a honlapja is jól tükrözi, nagyon ízléses, minimalista, de benne van az őrület szikrája.

Visszatérve erre a koncertre, egyszerűen nem tudom megunni, ha valaki megkérdezné, mi is az experimentális zene, egyből ezt hallgattatnám meg vele - és ebben természetesen nem csak David Torn, hanem a többi nagy öreg brillírozása is benne van. 

Mit szóltok hozzá? Egyébként mit tudtok Tornról?

(A címet az egyik YouTube-os hozzászólásból merítettem: "Beautiful controlled chaos".)

8 komment

Címkék: zenésztársak nemzappa

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr432921651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.05.23. 16:11:34

Érdekes, és többször hallgatva egyre inkább közelebb jön, de valójában az ennyire kevéssé strukturált dolgok viszonylag távol állnak tőlem - több kapaszkodóra van szükségem, hogy értsem, mi is történik. Ehhez képest meglepett hogy másodszori hallgatásra jobban értem-érzem, tehát ki tudja még mi lesz belőle, de elsőre még kicsit marslakós nekem. :-)

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2011.05.23. 18:37:30

David Torn Bertolt Brecht valamilyen rokonával házasodott össze, a jobb fülére süket. Egy zseni amúgy, nagyon ajánlom az első szólólemezét (Best Laid Plans), egyébként inkább filmzenékre szakosodott a figura.
Ez a zene pedig egyszerűen kurvajó. Korábban csak azt a projektet ismertem, ahol Torn helyén Allan Holdsworth van, nem kevésbé zseniális tag. Valamint 1998-ban létezett egy Bruford Levin Upper Extremities nevű banda (a ProjeKct 2-val koncerteztek együtt Japánban), ahol Bruford, Levin és Torn mellett egy Chris Botti nevű trombitás játszott. Ez a 3 projekt nagyon sokban hasonlít egymásra (nyilván a tagok miatt is), egyszerűen összejönnek és kommunikálnak a zene nyelvén. Folyamatos jelenlét, reakció, én meg csak hagyom, hogy átszivárogjon rajtam az egész. Megérteni nem kell, talán nem is lehet. Az Upper Extremities talán a legkönnyebben hallgatható sokkal inkább vannak megfogható témák, én ebbe az irányba tapogatóznék Bálint.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.05.24. 11:23:39

@Rátosi Milán: hoppá, micsoda rokonság! :-)

Amúgy az ember befogadóképessége nyilván függ a zenei "szocializáltságától", alaphabitusától is - én ott érzem a korlátaimat hogy az alapélményeim egész régről a "megírt" zene felől jöttek, és nem is nagyon tudok fő vagy meghatározó élményeket felsorakoztatni a dzsessz vagy a nagyon improvizatív zene (és az ilyen személyiségek) világából. Nekem hiányzik ha nincs valamiféle érzékelhető struktúra, amihez képest alakul, viszonyul minden más.

Egyszer egy az enyémhez hasonló rokon-érzetet véltem kiolvasni egy Lajkó Félix interjúból, aki együtt játszott Balanescuval, és nem sikerült próbákat megbeszélniük csak a koncert előtt találkoztak, amikor Balanescu annyit mondott hogy "na, akkor nyomjuk, mondjuk A-dúr" - vagy valami ilyesmi. A koncert ugyan jó kritikákat kapott, de Lajkó nagyon kellemetlenül érezte magát, annak ellenére hogy ő is egy improvizatív figura, szeretett volna zenében is, szavakban is összeszokni, "összebeszélni", irányokat-szándékokat kijelölni, ilyesmi. Azóta nem is játszottak együtt - tudtommal.

Na de miközben ezt írom, megint a fönti zene szól - meglátjuk mit szólunk hosszútávon egymáshoz.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2011.05.24. 20:47:45

@mB: Egyetértek. Nagyon régóta hallgatok jazz-t, "megszoktam" ezt a strukturálatlanságot, nekem teljesen tiszta és befogadható ez a zene, de ez teljesen szubjektív. Ugyanakkor ezzel a zenével élőben találkozni (lehet) igazán harapós élmény. Ott nincs hova menni a hangok elől.

rensaman · http://www.rensaman.deviantart.com 2011.05.24. 21:35:17

@Rátosi Milán: @mB:
Sok érdekes gondolat, úgyhogy inkább egyben válaszolok. Egyrészt tényleg nehéz kapaszkodót találni egy ennyire kaotikus zenében. Nekem mondjuk ez hangulat- és odafigyelésfüggő is. Ezt pl biztosan nem hallgatnám biciklizés közben, de ha kicsit ráérek, és tudom nézni a videót is, akkor mindig magával ragad. Nyilván az is egy plusz adalék, ha lehet látni a zenészeket. (Élőben meg aztán...)

"Egyszerűen összejönnek és kommunikálnak a zene nyelvén": ez nagyon tetszik. Az időhiány mellett ez az oka, hogy jó ideje a szekrényben pihen a gitárom: látom ezeket a zseniket, akik nem erőlködnek egy darab megtanulásával, hanem odamennek, feldobnak egy témát, és mindenki tudja a dolgát. Persze, az improvizációban is rengeteg szabály és minta van, de ez akkor is egy más dimenzió, mint amit én valaha meg tudnék közelíteni. Amikor az ember nem gondolkodik, hogy éppen ide milyen hang kell, hanem egyszerűen összeáll az egész darab, gyanítom, szinte észrevétlenül. És a Bálint által emlegetett összeszokás is biztos lényeges -- bár nagyon érdekelne, hogy ez hogyan befolyásolja az együtt zenélést. Kár, hogy valószínűleg ezt nem nagyon tudná senki megfogalmazni.

A hasonló projektek közül valamelyikről hallottam már, de kedvem lett kicsit tudatosabban is meghallgatni mindet. Ha van elég online zene, akkor csinálok lejátszási listát is.

Imre Zoli 2011.05.25. 21:55:25

Én is szögre akasztottam 15 éve a gitárt, basszusgitárt, mert úgy gondoltam, hogy sosem leszek olyan jó, mint John Wetton volt a Crimsonban, azaz impro + dallam fenomenálisan együtt. (Egyébként Scott Thunes miatt is elkeseredtem párszor...)
A "Felső végtagok"-at nagyon szerettem a megjelenésük idején, mostanság feledékenységből nem hallgattam. Kösz az utalást!
Bozzio-ba érdekes módon az utóbbi 10 év alatt többször beletört a bicskám. Kissé el van szálva magától. Jobb lenne néha "a kevesebb több" elv szerint dolgoznia. Pl. Csomó Floyd számot tudok felidézni magamban kurva egyszerű dobolással, mégis szignifikánsan bennem van a ritmus, nem csak pl. a gitárszóló.
Persze erre az oldalra jellemző módon inkább a Zappa in New York kapcsán egekig dícsérhető Bozzió méltatás való!

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2011.05.26. 22:43:38

Azért, hogy ezek a zenészek ilyen szinten tudjanak improvizálni, bizony meg kellett tanulniuk azokat a hosszú nehéz darabokat, meg kellett, hogy ennyi stílusban kipróbálják magukat, roppant sokat látott zenészekről van szó. Robert Fripp mondta, hogy már a hetvenes években, mikor Brian Enoval léptek fel közösen, úgy ment fel a színpadra, hogy nem igazán tudta mi fog történni (eleve nem értette a revox magnós rendszert, amiből aztán egy szép kis evolúció mentén soundscape lett, ami egyszerűen világcsúcs, utánozhatatlan), ugyanez volt a helyzet a ProjeKcteknél is. Tényleg létezik itt valami megfoghatatlan kohéziós erő - ne tessék itt semmilyen humbugra gondolni.
Bozzio stílusa meg nagyon sokat változott a Zappás évek óta, anno elképesztően keményen ütött, most valahogy gazdagabb, muzikálisabb, de a helyzet az, hogy már Zappánál is gazdag volt a játéka és roppant muzikális volt. :) Valahogy mégis változott.

rensaman · http://www.rensaman.deviantart.com 2011.06.08. 21:15:44

@Rátosi Milán: "ne tessék itt semmilyen humbugra gondolni" -- nem humbugra gondoltam, csak számomra (mint zenei analfabéta) megfoghatatlan az, amikor a zene lesz a nyelv. Nyilván az ember egy csodálatos valami, és gyakorlatilag akármihez tud adaptálódni -- talán egy kicsit profán példa, de szerintem az autóvezetés is ilyen: együtt élsz a géppel (és persze ehhez is rengeteg gyakorlás, és az alapvető mintázatok milliószoros ismétlése kell). Amikor pedig a hangokkal él valaki együtt, na abból születnek az ilyen mesterművek :)
süti beállítások módosítása