Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Andre Lewis - a billentyűs mesél

2006.04.29. 21:36 mB

Billentyűs; Zappa zenekarában játszott 1975 őszétől '76 tavaszáig, hallható egy-két számban a Zoot Allures, az Orchestral Favorites lemezeken, a teljes FZ:OZ-on és Joe's Menage-on.

Az "interjú" valójában egy levélváltás, előre elkészített kérdésekkel - mint látni fogjátok.


A turné iskolája
- levélváltás 2000-ből; a
United Mutations oldalról.

Rengeteg kérdésem van, de megpróbálom rövidre fogni. Tisztában vagyok vele, hogy Zappa csak egyike volt annak a rengeteg dolognak, amiben részt vettél, de nagyon megköszönnénk, ha ránk szánnál pár percet és válaszolnál néhány kérdésre:

  • Mivel foglalkoztál mielőtt Frankkel kezdtél volna dolgozni? Woody Herman és Carmen McRae társaságában láttam a nevedet. Ez egy karrier elkezdéséhez azt hiszem igazán nem rossz!

  • Hogy adódott lehetőséged Zappával való játékra? Milyenek voltak az akkori benyomásaid róla?

  • Milyenek voltak a session-ok? (általános kérdés, tetszőleges mélységben válaszolható meg).

  • Milyen volt a turné? (a válasz ismét tetszőleges hosszúságú).

  • Mennyire ismerted a zenéjét mikor csatlakoztál hozzá? Mothers rajongó voltál, vagy ez csak egy fellépési lehetőség volt - vagy valahol a kettő között?

  • Melyik volt a legkedvesebb Zappa dalod? Melyik volt az a legkevésbé?

  • Milyenek voltak a benyomásaid Zappáról mint munkaadóról? Van-e valami említésre méltó a munkamódszerében, munkafegyelmében, stb?

  • Mit csináltál azóta, mivel foglalkozol most? Mennyire helyes az általam összeállított diszkográfia?

Hogy a Frankkel való együttdolgozás előtt mit csináltam: majd küldök egy kis összefoglalót és diszkográfiát, ami talán segít. Az utolsó kérdésedre: a diszkográfiád nagyjából helyes, de sok benne a hiány. A Woody Hermannal és Carmen McRae-vel való közös játék: az talán az apám volt, ő Duke Ellingtonnál és Count Basie-nél szaxofonozott, és a helyi Preston Love zenekaral. Játszott még Paul Williamsszel, aki kísérte Fats Domino-t (turnéztam vele), The Silluettes-t, az első Isley Brothers-t, Chuck Berry-t és zenekarvezető volt Etta James-nél. De elég belőle, róla csak olyan emlékeim vannak, hogy utazunk a buszon mikor még nagyon fiatal voltam.

Magamról: az első élményeim 13 éves koromból származnak, turnéztam az Upsetters-el, a Newbreed-del, olyanokat kísértem mint Sam Cooke, az Orlons és Johnny Taylor. De az infók majd kitöltik a réseket.

Kérdés: "Hogy talált rád Zappa?"

Volt egy Maxayn nevű csapatom. Ugyanekkor dolgoztam Johnny Guitar Watson felvételein is, vele nagyon jó barátok is voltunk. Az egyik nap a Sunset Boulevard-i Guitar Center-be mentem néhány basszushúrért. Akció volt, egyet fizet, kettőt kap. És valahogy úgy esett, hogy ott kellett hagynom a telefonszámomat az eladónál, vagy ők szerezték meg a számlámról; mindegy, mindenesetre (nyilván) Marty Perellis, Frank akkori turnémenedzsere (róla még mesélek) akkor bement a Guitar Centerbe és kérdezte, hogy nem tudnak-e valakit javasolni billentyűsnek, mert Frank másnap meghallgatást tart. Marty felhívott és kérdezte hogy van e kedvem elmenni a meghallgatásra. Ez talán egy másik kérdésedre is válasz lehet; tudtam Frankről és hallottam valamennyit a zenéjéből, de nem voltam egy kimondott Mothers rajongó, talán valahol félúton voltam a rajongó és az egyszerű session-zenész között. Beleegyeztem, hogy pár nap múlva elmegyek a meghallgatásra.

A meghallgatáson Frank még vagy 5-6 srácot hallgatott meg, én pedig úgy éreztem, hogy semmi esélyem, mert ezek a srácok még a légypiszkot is elolvasták! Ezért aztán nagyon meglepett a döntése, de Frank megtudta hogy Johnny Guitar Watson billentyűse voltam, és hogy olyan emlékezőtehetségem és hallásom volt, ami pótolta a kottaolvasási hiányaimat. Rögtön szimpatikus lettem neki, és ráadásul mindketten nyilasok vagyunk. Kérte hogy énekeljek, mire elénekeltem neki a "Sunny"-t, és a próba/meghallgatás után azt mondta, hogy jöjjek vissza másnap. Akkor az volt a benyomásom, hogy ő - akárcsak én - olyan figura, aki tudja mit akar. És ha az történetesen egy kicsit "fura", vagy a normálistól vagy az általánosan elfogadottól eltérő, az neki nem számított. Látott maga előtt egy képet, és ő volt a festő.

Úgy volt, hogy az első fellépésem egy 40-fős zenekarral lesz, mielőtt a Mothers turné elkezdődik. Egyszerre próbált erre és állította össze az új bandát. Nem gondoltam hogy ezen én is játszom majd, mert a zene csak kottából ment, én meg még épp csak kezdtem beilleszkedni. Ő mindenesetre megkért hogy játsszam, és az egyetlen feladatom az volt, hogy a szólói alatt kísérjem. Vezényelte a zenekart, és amikor a gitárjáért nyúlt, előjöttem a függöny mögül és kísértem a B3-on. Ilyesmiről később majd bővebben is mesélek.

Orchestral maradékok itt!

Hogy milyen volt a turné? A Zappával való turnézás életem egyik legklasszabb élménye! Mintha azért fizettek volna, hogy iskolába járjunk, zenét és színpadi jelenlétet tanuljunk, és közben még halálra is kényeztettek. Kicsit részletesebben: akkor már sok turné volt a hátam mögött, de akkor nekünk volt a világon a legnagyobb fénytechnikánk, a Pink Floyd használta ezt vagy valamelyik angol banda, amit aztán a mi igényeink szerint alakítottak át. Néha együtt lógtam a fény- és hangtechnikusokkal, csak hogy lássam, hogy lehet összehozni egy ilyen hatalmas produkciót. Arról nem is beszélve, hogy mennyit tágították a hallásomat a különféle típusú zenék, hangok vagy akkordstruktúrák, amiket Zappa használt. A kényeztetésről: Franknek két busza volt, az egyik a roadoknak, a másik a bandának. Ezek nagyon hasonlítottak azokhoz a buszokhoz, amiker a Road Rules-ban lehet látni az MTV-n, minden akkoriban elérhető kényelemmel. Gyilkosak voltak! De az államokban ritkán használtuk a buszokat, többnyire magánrepülővel mentünk, ez egy vikomt propelleres gép volt saját használatra átalakítva. Nagyon klassz volt. A stewardessek leszálláskor megkérdezték hogy mit szeretnénk másnap reggel - amikor következő nap felszálltunk a gépre, az étel már ott várt az ülésen.

frank_having_tea.jpg

Mikor Japánba vagy akárhova külföldre mentünk, a kultúra és a művészet legjavával találkoztunk. Japánban például a gésa házak, mindig más quisine minden nap. Cobi, sumu, barbeque, satöbbi. Meg a meditációs kertek. Európában pedig mindig a régió legjobb bora, a régió legjobb ételei, és mindig volt valaki aki bemutatta a környék kultúráját. Ahogy biztos tudod, Frank nem használt drogokat, viszont kemény dohányos volt és nagy borkedvelő. Ő vezetett be az eszpresszó (kávé) világába. Ez a kávés dolga mindig megvolt. Egy termosszal járkált, azt mondta hogy ez az ő iszapja. Olyan volt mint a Heinz kecsöp, alig folyt! Nagyon sűrű török kávé! Van még jópár anekdotám; ha eszembe jutnak, írok megint.

Hogy melyik volt a kedvenc Zappa-dalom? - a Black Napkins. Olyan viszont nincs, amit a legkevésbé szeretnék. Ahogy rákattintottam az akkori dalok listájának linkjére, sok régi emlék bukkant elő, ez majd segít, és a turnéról kapott szalagok is. Azt hiszem, a Jon nevű srác a másik honlapról küld majd nekem zenét. Nekem most nincs is semmim.

A benyomásaim Zappáról mint munkaadóról: szerettem, ezt az oldalát is. Frank munkamániás volt. Akárcsak én, mikor dolgozom (ő így játszott is!). Mikor eljött a munka ideje, megvolt a nyolcórás munkanapunk, mint bárki másnak. Nyomtuk a blokkolóórát. Általában déltől este 8-ig dolgoztunk, egy óra ebédszünettel. Keményen dolgoztunk a zenén és a hangszereink megfelelő hangzásán, mindig új effektekkel kísérleteztünk. Marty Perellis pedig a szervezés zsenije volt. Minden tudnivalónk benne volt a turnéfüzetében. Nem szerette a kérdéseket, mi persze mindig megpróbáltunk olyasmire rákérdezni, ami nincs a füzetben, de ilyen soha nem volt! Frank akkori menedzsere, a Cohen testvérek egyike szintén nagyon jó volt.

Egyelőre ennyit tudok mondani a kérdéseiddel kapcsolatban. Ebben a pillanatban sok goszpelen dolgozom, és zenei igazgató vagyok a helyi baptista imaházban. Mégegyszer, remélem ennyi egy kicsit csillapítja a szomjadat - de rengeteg innivaló van még!

Isten áldjon:

Andre Lewis + JJ

balint, 2006, április 29 - 21:36

Szólj hozzá!

Címkék: zenészinterjúk turné75 76

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr323171984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása