<<< első rész - 2. rész:
A zenéről
1. The New Brown Clouds
Ennek a darabnak a programban az utolsónak kéne lennie, mivel ez a "Gregori Pekari kalandjai" záró tétele. Itt mégis elsőként játsszuk, több okból is:
(a) Kezdődarabnak nem rossz.
(b) A "Gregori Pekari kalandjait" még úgysem hallotta senki, úgyhogy senkit nem is fog érdekelni ha nem a végén van (és engem se zavar)
(c) Az elején felbukkan a "Billy a hegy"-nek (Billy the Mountain) egy rövidített témája, ami talán konceptuális kapcsot jelenthet az itteni legutolsó koncertünkhöz (már ha valaki érzékeny az ilyesmire).
(d) Ez volt az első darab amit a "Wazoo"-csapat megtanult, így aztán nosztalgikus okokból is nyugodtan lehet az első. További információkért lásd a "Gregori Pekari kalandjai" magyarázószövegét.
2. Big Swifty
Ez a darab (ami a HOT RATS - Waka/Jawaka album teljes első oldalát elfoglalja) egy folytonosan változó ütemjelzésű témát mutat be, néhány szólót, a befejező refrén pedig egyfajta szalagavatóbál-stílusban mutatja be a nyitó ritmusképletet egy szimpla 4/4-es kísérettel.
A téma újbóli kifejtése az albumon levő gitárszólóból származik, amit Sal Marquez kottázott le. A szalag úgy egyórányi előre-hátra tekergetésével sikerült leírnia ezt a ritmikailag zűrzavaros refrént (nekem nincs képességem ilyenfajta zenei tollbamondásokhoz, de mivel Marquez teljeskörű North Texas University képzésben vett részt, meg tudta csinálni). Miután kész volt, rávettünk még három trombitát és presto! Kész volt "Big Swifty" szerves befejezése.
Az itteni hangszerelés a dallamot egy harmonikus környezetben mutatja be, illetve felvonultat a nyitó részben pár finoman kidolgozott zenekari részt is (mint a fafúvósok és ütősök hozzáadása azokhoz a részekhez, amit a felvételen gitárok és trombiták játszottak). Nem "pont olyan, mint a lemez", de érthető lesz.
3. Approximate
Ebben a darabban az egyes hangok kiválasztása teljesen az adott zenészre van bízva. Az egész darabban csak néhány helyen jelöltem fix hangmagasságot (ez a pár ütem a kontraszt kedvéért került be). A kotta többi részében a kottatörzsek és gerendák kis "X"-jelekben végződnek, a vonalon való elhelyezkedésük az adott hangszer regiszterén a körülbelüli hangmagasságot jelöli. A zenészeknek pontosan tartaniuk kell a ritmikai mintát, ez lesz az ami a csomó "X" közötti tér-idő kapcsolatot biztosítja. Ezt a darabot négytől fölfelé tetszőleges számú zenész játszhatja. A teljes hangszerelés egy sima megkettőzött részből áll minden C vagy F hangolású hangszerre (az ütősöket is beleértve), ez kereszteződik egy másik sima kettőzéssel a Besz és Esz hangolású hangszerekre. Az elektromos basszusnak és a dobnak külön szólama van ami a másik két rész ritmusait kombinálja.
4. For Calvin and His Next Two Hitch-Hikers
Ennek a dedikációja Calvin Schenkelnek, a régi barátnak szól, ő a felelős a MOI-hoz kapcsolódó grafikai/vizuális anyagok nagy részéért (lemezborítóktól a plakátokon át a 200 Motels animációiig).
A darabnak (amit már fel is vettünk és a soron következő Grand Wazoo albumon meg is jelenik) szövege is van, de a koncerteken az instrumentális változatot játsszuk. A szövegben megbúvó történet a titokzatos "Schenkel Csodára" utal ami egyszer munkába menet esett meg vele a kocsijában. A részletek valószínűleg túl mélyek lennének, de a szövegből némi fantázia bevetésével talán kikövetkeztethető a szituáció.
merre indultak?
és honnan jöttek?
s mi lehet most épp velük?
mennyi folyt ki a
az éjnek csövén
és kik voltak a srácok
Calvin hátsó ülésén?
mit is csináltak
mikor végül kiszálltak
egy szendvicset szereztek
s a sötétben ették?
mit tettek ők
a zsírpapír csomaggal
mikor a szendvicsek eltűntek
és morzsás lett minden?
hova indultak?
és honnan jöttek?
holnap hol bukkannak majd újra fel?
5. Gondold át újra (Think It Over)
(The Grand Wazoo - a darab szerkezete itt!)
Úgy hat hete fejeztem be a Hunchentoot című (soha előadásra nem kerülő) science-fiction musical forgatókönyvét és szövegét, és szerepel benne egy ária "Gondold át újra" címmel, amit a jövő egy fanatikusan vallásos szélhámosa énekel, instrukcióként az alfa-meditációban levő követőinek:
"Ha valami eléd kerül
csak gondold át újra
és az összedől... stb"
Most azonban instrumentális darabként "The Grand Wazoo" (a Nagy Tülök) álnéven fut. Nincs ehhez nagy szükség tudományos magyarázatra. Csak egy shuffle.
6. Low-Budget Dog Meat
Ez az egyveleg három korábban felvett darab, a "Music for Low-Budget Symphony Orchestra" (Jean-Luc Ponty "King Kong" című lemezéről), a "The Dog Breath Variations" és az "Uncle Meat" (az Uncle Meat című MOI lemezről) témáit ötvözi. Ez az átirat nagyon sok bonyolult zenei passzust tartalmaz (ezek egy részét nem is mindig játsszák tökéletesen, hát aztán), jelesül: a nyitó rész magas harsona hangjai, a marimbára és elektromos zongorára írt szakasz a második részben, és az utolsó rész tekervényes témája ami mindenkinek számos problémát okozott. Leszámítva a keverés előre nem látott problémáit, Malcolm McNabb magas, hápogó "D" trombitája mindenkit el fog kápráztatni a későbbi részeknél.
7. Gregori Pekari kalandjai
Hasonlóan a MOI történetének többször felvenni próbált felvett legendás filmje, az Uncle Meat eredeti terveihez és a legutóbb a Hunchentoot projekthez, a "Gregori Pekari kalandjai" is azon munkák között fogja megtalálni a helyét, amelyek sosem láttak napvilágot. A darab eredetileg balettnek készült, narrációval és énekkel, a történetet egy veszélyeztetett fajhoz tartozó kis disznócska tevékenységére építve. Gondolom nincs nagy potenciál egy ilyen koncepcióban.
Ebben a mostani előadásban nincs narráció, nincs ének, nincs tánc. De hogy az így kimaradó részek miatt ne érezze senki megrövidítve magát, átnyújtunk egy másolatot az eredeti szövegtervezetből, ami olyan állapotban van ahogy a vele való foglalkozást legutóbb abbahagytam. Most tehát ismét az Önök képzeletére bízzuk a részek összeállítását és valamiféle értelem kibogozását.
Gregori Pekari kalandjai
(ld. még a Studio Tan albumon!)
első szín:
GREGORI LAKÁSA
Gregori fölkel és kimászik az ágyból, a falról trendi poszterek énekelnek hozzá...
Trendi poszterek (énekelve):
Lám itt jön Gregori!
a kis Gregori Pekari!
a csordában élő éjszakai vaddisznó!
A narrátor 1890-es merev öltözetben sétál be a színre, szertartásos pózba helyezkedik és eképp szól...
Narrátor:
A PEKARI
egy kis disznó
fehér gallérral,
a legvalószínűbb előfordulási területe
Texas és Paraguay között van.
Nyugat felé néha akár olyan
messzire is elmerészkedik, mint Catalina!
Gregori nem veszi észre a narrátort. Túlságosan el van foglalva a ruházatának a tükör előtti igazgatásával illetve a kölni szétkenésével a nyakán.
Narrátor:
Ez a mi PEKARINK pedig annak
a gyönyörűséges és veszélyeztetett fajnak
a jeles tagja amely olyan szimbólumok mögé
rejti magát,
mint a
FEHÉR NYAKKENDŐ
- pontosan a
fehér gallér alatt.
Gregori minden reggel
gondosan összeállítja az öltözékét...
Vet egy éles pillantást
egy híres Rock And Roll Újságba...
és megerősíti magát egy csésze
forró Yoga teával.
Amiután a divatos, egy csomó
édes matricával feldíszített piros autójával kiront a városba
és átkel a reggeli forgalmon hogy
elfoglalja irigylésreméltó helyét
a BIG SWIFTY ÉS TÁRSAI Terendgyárosok Kreatív Részlegén.
zene:
GREGORI A REGGELI CSÚCSFORGALOMBAN.
második szín:
A BIG SWIFTY GYORS- ÉS GÉPÍRÓRÉSZLEGE
Gregori megérkezik a munkába és végigvonul a gép- és gyorsírórészlegen, tip-top öltözetével hivalkodva. A lányok mind egyetértenek abban, hogy ilyen kompakt kis disznóként is bámulatos ízlése van, és persze énekelni kezdenek hozzá:
Hat gépírónő:
Ó itt jön
Gregori Pekari!
Itt jön
a kis Gregori
a kis Gregori
a kis Gregori Pekari
és elkezdődik számtalan kalandja...
Narrátor:
Igen, egy pillantás elég volt, és
a BIG SWIFTY gyorsírórészlegén
minden lány tudta már,
hogy
az éjszakai
csordában élő
vaddisznó
FELTÖRŐBEN VAN!
A végzet,
a kaland,
és románc disznaja!
Hat gépírónő:
(sikítanak)
GREGORI PEKARI!
Gregori:
(patáját megnyugtatólag emeli fel)
Jól van, lányok...
Jut elég mindenkinek!
DE...
Mielőtt engedném hogy
az érzelmek összezavarjanak
emellett a frigó mellett
ADJATOK UTAT!
ADJATOK UTAT!
...mert most jön egy merész előreborulás
az ULTRA-AVANTGÁRD
hamisított,
laminált
mű-mahagóni asztalomon...
(rajta egy stratégiai elhelyezkedésű
hiperszuper import vizipipa
és a NAGYVILÁG KATALÓGUS legújabb kiadása...)
és a fürge kis agyamat munkára vesszük
egy látványos és mutatós ÚJ TREND érdekében
amivel fiatalos energiát pumpálunk lankadó gazdaságunkba,
és a nyomurult, folyton unatkozó embereknek
felmutatunk
"VALAMIT",
amivel végre azonosulhatnak!
Hat gépírónő:
(hálásan tapsolnak)
Narrátor:
És ezzel
GREGORI
lazán a
takaros kis irodájába sasszézott,
és azzal a lendülettel és határozottsággal, ami
csak a hozzá hasonlóan parányi termetű
malackák sajátja,
nekilátott és
félkézzel feltalálta
A NAPTÁRAT!
Harmadik szín:
GREGORI FELTALÁLJA A NAPTÁRAT
Szemeit az égre emelve, fényesen csillogó kis disznó-patáival az asztalon GREGORI elmereng az ÖRÖKLÉT kérdésén - és annak esetleges feloszthatóságán, mikor a távolból ANGYALOK titokzatos kórusa szólal meg, megadva a kulcsot egy szédületes új TREND megalkotásához:
Angyali hangok:
Vasárnap!
szombat!
keddek és...
hétfők! Hétfők!
Narrátor:
Így került a NAPTÁR az összes színes álarcával
a nyomorult és folyton unatkozó emberek elé!
GREGORI erről ki is adott egy körlevelet,
amit aztán a teljes gyorsírórészleg
GYORSÍRVA tett magáévá
és ezt ÉLETÜK VEZÉRELVEKÉNT IMÁDTÁK
és ez alapján vették be a gyógyszereiket
és ez alapján jöttek és mentek a munkából és munkába
és ez alapján fizették be a csekkjeiket
és végre ez alapján ünnepelhették meg
AZ IRODAI SZÜLETÉSNAPOKAT
mert most
VÉGRE-VALAHÁRA
GREGORI PEKARI fantasztikus új találmányának köszönhetően
mindenki számára lehetővé vált,
hogy kikalkulálja,
HÁNY ÉVES!
(fanfár)
Sajnálatos módon
voltak emberek
akiket ez egyszerűen NEM ÉRDEKELT.
Ezért hazaúton az irodából egyik éjszaka,
GREGORI áldozatul esett
a CSŐCSELÉK HARAGJÁNAK!... ahogy átment a kiserdőn!
negyedik szín:
GREGORIT MEGTÁMADJÁK
Az esti forgalomban hazafelé tartva GREGORI arra lett figyelmes, hogy a kis piros autóját körbevevő és lökdöső egyéb járművek mind-mind tele vannak nem-öregedő HIPERSZUPER FIATAL EMBEREKKEL!
Savanyúan csillogó, kiégett szemgolyóikból vészjósló pillantásokat lövelltek feléje miközben megpróbálták őt letaszítani az útról vagy nekivezetni valaminek egyértelmű bizonyítékát adva BARÁTSÁGTALAN SZÁNDÉKAIKNAK!
Hogy kikerülje őket, GREGORI a KISERDŐBŐL kivezető mellékútra hajtott. De ők utánavetették magukat mindenféle autókkal, kamionokkal, motorbiciklikkel és rikító színű buszokkal.
GREGORI a KISERDEI FŐÚTRÓL egy hepehupás mellékútra tért le ami a HÍRES (és jól megközelíthető) HEGYHEZ vezette őt, egy különös barlangba egy sziklaszirt felett, nem messze egy KIS MEGCSAVARODOTT FÁTÓL... aminek szemei voltak.
Ezalatt a CSŐCSELÉKEK (és csőcselék-hölgyek) átrobogtak a KISERDŐN, majd ahogy észrevették, hogy a kis disznó eltűnt, hirtelen elhatározással megállították gőzölgő járműveiket, ál-kovbojos körkörös elrendezésben, és bulizni kezdtek.
Mechanikusan sztereotip kéjes mozdulatokat tettek, vagy pedig mélyen meditáltak majd lenyúlták egymás kis személyes tárgyait és hanyagul és züllötten táncolni kezdtek más- és más állomásra hangolt tranzisztoros rádiók hat láb magas rakása mellett.
ötödik szín:
A BARNA FELHŐK
A CSŐCSELÉK lassan kidőlt a kimerültségtől, és GREGORI, aki a történéseket biztos távolból figyelte, megkönnyebbülten sóhajtott fel:
Gregori:
(patáit a megkönnyebbülés gesztusaként a homlokára téve)
Hú! Ez meleg volt!...
Narrátor:
...csak hogy újra halálra rémüljön
egy hatalmas, dübörgő nevetéstől!
Billy a hegy
(szívből):
HÖ-HÖ-HÖ!
Narrátor:
...ami éppen annak a barlangnak a roppant
mélységeiből robajlott elő,
ahová az autóját rejtette!
GREGORY nem is sejtette,
hogy a barlang-szájnak, ahová elrejtőzött,
a tulajdonosa
BILLY A HEGY!
És ahogy Önök nagyon jól tudják,
ha BILLY egyszer nevetni kezd,
sziklák és görgeteg-kövek áradnak a mélybe
tonnányi porral
töltve meg mérföldekre a levegőt,
számtalan hatalmas BARNA FELHŐT alkotva!
Billy a hegy:
(ellentmondás nem tűrően)
HÖ-HÖ!
Narrátor:
Gregori kivezet a
titokzatos barlangból
a Kiserdei Éjszakába
a veszélyes kalandjának
és a fenyegető homokvihar
kozmikus jelentőségén tűnődve
Gregori:
(magának énekel)
Honnan lett itt
ez a sok felhő?
Honnan jött ez
most mind elő?
Honnan lett itt
ez a sok felhő?
kérdezz meg egy filosztófust
és halld mit mesél!
Narrátor:
GREGORI megállt egy benzinkútnál
és lebonyolított egy titokzatos telefonhívást.
Gregori:
(zsebkendővel tompítja le a kagylót)
Ez a lepusztult raktár
miről a festék lemállt
ahol a kínai rendőr
sétáltat kutyát?
Ugye ez az a hely
a filosztófusos ház
a pokrócos, a koszos,
ami maga a könyv-halál?
És hány is van ott?
Ugye van ott egypár?
Akik csak ül és
épp hívásra vár?
Nos én azért szólok
mert volna itt valami
amiben csak filosztófus
tud segíteni!
hatodik szín:
A FILOSZTÓFUS BESZÉL
Narrátor:
GREGORI azt az információt kapja,
hogy a legnagyobb valaha élt filosztófus
a kérdéses információnak éppen birtokában van,
sőt, ezen túlmenően
ezt az információt hajlandó is átadni,
amennyiben GREGORY részt vesz egy
"KÜLÖNLEGES CSOPORTTERÁPIÁS TANFOLYAMON"
(az osztályok most indulnak!)
csak most egy különlegesen alacsony bevezető áron!...
Két mogorva, középkorú hölgy lép be. Az egyik lornyont (nyeles szemüveget) visel.
Első Hölgy:
És íme, itt van ő,
"A LEGNAGYOBB VALAHA ÉLT FILOSZTÓFUS"
Második Hölgy:
QUENTIN ROBERT DE NAMELAND!
Belép a legnagyobb valaha élt filosztófus hosszú kék palástban. Egy hegyes kalapja is van Szaturnusszal, stb. díszítve.
Quentin:
"Emberek,
ahogy Önök is a saját szemükkel láthatják,
ahogy ez az óra viselkedik itt
AZ IDŐ SZENVEDÉS!...
És ez néhányuknak
ijesztően hangozhat
de bizonyos tapasztalatokkal a hátam mögött,
HADD JELENTSEM KI:
"KÖZEL A VÉG!"
(nyugtalan mormogás hallatszik minden jelenlevő felől)
Quentin:
Nos, mit is jelent mindez a laikusok számára?
Egyszerűen ennyit:
PILLANATNYILAG AZ ÚJ FÉNY MEGALKOTÁSÁNAK IGÉNYE MÁR NEM LÉTEZIK!
Néhányan Önök közül természetesen azt mondhatják:
"Kicsoda Ő hogy a FÉNYről beszél nekünk?"
De, teljes komolysággal, hölgyeim és uraim, csak egy gyors pillantás a mellettem levő nagy, precíziós IDŐ-FELRAJZOLÓ SZERKEZET egyenetlen működésére
megmutatja hogy talán csak pár perc már!
csak nézzék milyen fura ami itt történik!
Én személyesen ezt a mechanikus természetű viselkedést meglehetősen GYANÚSNAK találom!
Amikor egy ilyen eszköz nem NORMÁLISAN működik
akkor ennek a viselkedésnek az implikációja
NEM SOK JÓT JELENT!
És, természetesen, Hölgyeim és Uraim
mikor a kérdéses mechanizmus
magának az IDŐNEK az ábrázolásával bízatik meg
és ha egy ilyen mechanizmus
gallyra vágódik
nos, azt úgy hívják, NAGY BAJ!
Első Hölgy:
készítsék elő a csekkjeiket
"a LEGNAGYOBB VALAHA ÉLT FILOSZTÓFUS"...
Második Hölgy:
QUENTIN ROBERT DE NAMELAND számára!
Mindkét Hölgy:
Honnan lett itt
ez a sok felhő?
Honnan jött ez
mind most elő?
Honnan lett itt
a sok felhő?
kérdezz meg egy filosztófust
és csengesd a pénzt!
Quentin:
KÖSZÖNÖM... ÉS CSAK HÍVJANAK BÁTRAN!
Gregori elhagyja a Terápiás Gyűlést, annál meglepettebben veszi észre hogy a titokzatos homokvihar azóta is tart...
Gregori:
(bosszúsan)
Ez a szemét jól lenyúlt!
Narrátor:
(Gregorihoz bizalmasan)
Talán ez is egy trend...
*
*
*