Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Emészthetetlenségek 4 - Ha kísért a kíséret

2013.01.13. 12:34 mB

http://www.afka.net/images/Magazines/1983/1983-05-xx%20Guitar%20Player%20v17n5%2000_small.jpgNon-foods: nyolcrészes cikksorozat a Guitar Playerben, ahol Zappa nagy becsben volt tartva, rendszeresen jelen volt cikkekkel, interjúkkal. Ez a sorozat a Más vagyok című interjú után született, ami igazán érdekessé teszi hogy a mindenféle anekdoták helyett (és mellett) valóban a zenéről szól.

Le kéne egyszer fordítani az egészet - ez itt a negyedik rész:


Ha kísért a kíséret

NON-FOODS - Stretching Out With Vamps; Guitar Player, 1983 May,  (4. rész)

A "Soup 'N Old Clothes" [Shut Up 'N Play Yer Guitar] leírt kottája jóval ijesztőbben néz ki mint ahogy hangzik.*

Így van. Karlheinz Stockhausen [zeneszerzőnek] volt erre egy szava vagy kifejezése, amivel a zenészek a bonyolultnak tűnő zenékre adott reakcióját írta le. Szerinte ők a lehetetlenség lusta dogmáit hozzák létre. Csak a fiatal srácok tekintik a dolgot kihívásnak és játsszák el. Sok idősebb zenésszel játszom időről időre, és teljesen be vannak oltva tizenhatodoknál gyorsabb dolgok elolvasása ellen. Nem akarnak tudni a bonyolult ritmusokról, a fiatalokat viszont érdekli. Ez aztán az életünk nagyon sok területén jelentkezik. A gyerekek például csak leülnek a számítógép elé és már püfölik is. Nemigen érdeklik őket a berögzült sablonok, leülnek és szeretnék ha történne valami a gombok és a billentyűzet hatására. Nem hibáztatom őket ezért. A "Soup 'N Old Clothes" sok hatvannegyedet tartalmaz. Hallgasd a tempót. Nagyon gyors, még ennél a tempónál is. De visszatérve: ez (a kotta) csak azt mutatja, Steve Vai hogy írta le.

Soup 'N Old Clothes by Frank Zappa on Grooveshark

A "Soup 'N Old Clothes" jó példa a kíséretre - egy ismétlődő akkord-kíséretre - működés közben.

A szerepe az hogy lehorgonyozza a hallgató fülét, ad neki valamit amire dobolhat a lábával. A többi pedig egy ezen túlmenő extrapoláció. Ha ugyanazt játszanám amit a kíséret, akkor az valami funk lemez lenne. De nem ez volt a cél. A kíséret valami ilyesmi: ha festesz egy képet, akkor valamire festeni kell - falra, kartonlapra, kifeszített vászonra vagy bármire. Mondjuk azt, hogy a kíséret a vászon, amire a kis firkáinkat festjük. És ha nem jól feszíted ki a vásznat, akkor az nem fogja jól szolgálni a ráficcentett festményt.

A trükkös ritmusokon túl figyelni kell arra is, hogy hol fogod le az adott hangot a gitáron; egy C például több különböző helyen is megszólaltatható.

De van még ezen túlmenően is mire figyelni. Meg kell kérdezni magunktól: "A C az alaphang?" Ha az az alaphang, akkor az egyik módon kell játszani. Vagy a C a harmadik fok? Ha igen, már másféleképpen kell játszani. A C esetleg a bővített 11. fok? Akkor ez megint egy újabb játékmód. És megszólaltatni is úgy kell hogy a skála megfelelő hangközének hallatsszon. Ezt sokan elhanyagolják gyakorlás közben. Át kell gondolni: "Mi a szerepe a most játszott hangnak? Hogy viszonyul az épp játszott harmonikus mintához?" Mert ha nem úgy játsszuk hogy a megfelelő hangközt adja, akkor nem jön át az információ. A dallam pedig sokkal jobban működik ha a hangközökre a maguk harmonikus környezete szerint gondolunk. Ez a különbség egy nagyzenekarban egy jó vonósszekció és egy rossz vonósszekció között. És ezért van hogy a blattolás nem feltétlenül a legjobb módja egy zenei ötlet elővezetésének. Nem lesznek jók az akcentusok, hiányozhatnak a kis vibrátók, amiktől a darab megszólalhatna. A szándék pedig mégis az, hogy megszólaljon. Az én zenéim ezért nem úgy készülnek mint egy tévéműsor gyorsan lenyomott kísérőzenéje. Nem úgy születik meg hogy valaki besétál egy kis focira, felveszi a dupla gázsit aztán lép is. Egyáltalán nem így megy!

Milyen gyorsan kell a zenészeidnek megtanulni a saját szólamaikat?

Ez az adott sráctól függ, mert van aki gyorsabban olvas kottát mint mások. Meg kell tanulnom az elvárásaimat a képességeikre igazítani. De azt is elvárom, hogy amíg a bandában vannak, évről évre fejlődjenek. Kicsit olyan ez, mint egy iskola. De a legfontosabb, hogy kerüljön bármibe is, pontosan kell játszani - akár rengeteg időt rászánva otthoni gyakorlással, akár úgy hogy a fejükbe verem a próbán. Kerül amibe kerül. Muszáj hogy jól játsszák el, vagy legalábbis adják bele mindenüket a tőlük telhető legjobb játékért. Ha ugyanis nem így történik, akkor csak két dolog következhet - egy: könnyebb szólamokat kapnak, vagy kettő: máris nem tagjai a bandának. Szerintem ez korrekt, hiszen aki bent akar lenni, az valamivel többet szeretne produkálni a "tuc tuc tuc"-nál. Ha meg nincs kihívás, unatkozni fognak. Tehát: szállítom nekik a kihívást.

Ami után már nem kell idegeskedned a zenészek miatt, hogy a zene nem szólal meg jól.

I Come From Nowhere by Frank Zappa on Grooveshark

Nézd, tudom én élvezni a "tuc tuc tuc" típusú dalokat is, de hallgatni inkább mást szeretek. Amitől igazán jól érzem magam, az egy tenyeres-talpas egyszerűségű dal amit valami igazán elszállós rész követ, ahonnan visszamegyünk az egyszerűségbe, onnan meg megint az elszállásba. De hát ilyen is a világ: nem teljesen bonyolult, de nem is végletesen egyszerű. A kettő ötvözete. Szeretem azt is ha egy "tuc tuc tuc" szám fölött valami bonyolult történik, és fordítva: egy bonyolult számot valami nagyon egyszerű, hosszan elnyújtott dallammal. Változatosságot jelent, ami fenntartja az érdeklődést. És hogy a "tuc tuc tuc"-ot pont a dobos játssza-e vagy sem, az teljesen mindegy. Hozhatja a "tuc tuc tuc"-őrületet negyedhangokkal a zongora is - egy ilyen fapados ritmussal, valami nagyon egyszerűvel, miközben minden más hangszer épp megvadul. Ha van valami amit a közönség beazonosíthat: "Oké, megvan az alap amihez viszonyulunk, és mert ez a tuctuc érthető, a többi cucc lényege az ahogy ehhez viszonyul." Kell a közönségnek adni valami kulcsot az induláshoz, mielőtt megértenék milyen fantasztikus az a másik cucc. Ha nincs alap-ütem, ha nincs egy alap-lüktetés, amiben a hallgató valami kapaszkodót talál, akkor nem hiszem hogy ugyanolyan jól működik a darab.

Csak úgy szól mint egy libacsapat gágogása.

Úgy szól mint a "modern dzsessz", tudod, mikor egy rakás figura egy nagy rakat olyan hang-finggal egotrippeli szét az agyát, amik ha összekapaszkodnak, egy ilyen barna kis semmi-felhővé nullázzák le egymást, és a dolog már semmit nem jelent.

Creative Commons Licencfordítás: Marosi Bálint - a munka a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt van.

-----
* David Ocker utal (a David Ocker internet-interjú nem-lefordított részében) arra, hogy szerinte az FZ Guitar Book-ban Steve Vai kottái kicsit túl lettek bonyolítva, sok esetben jóval egyszerűbb jelölés is elképzelhető lett volna (különösen ha a majdani eljátszókra gondolunk), de Vai nagyon beleszeretett saját magába ezekbe a jelölésekbe, s úgy tűnik ez Zappának is tetszett.

1 komment

Címkék: zappa interjúk a zenéről gitárszólók

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr425015232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.01.14. 20:47:06

A fordítás pontosodott a Gitármánia topik résztvevői segítségével - ezer köszönet! (11. fok és társai)

forum.index.hu/Article/showArticle?t=9011219
süti beállítások módosítása