Zappa kamarazenei darabokat tartalmazó élő albuma az Ensemble Modern 1992-es koncertfelvételeivel, az anyag a Frankfurti Új Zenei Fesztiválon hangzott el.
A kiadvány az utolsó, Zappa életében megjelent lemez.
[1993. nov. | Zappa/Ensemble Modern, Zappa Records CDZAP 57. | >>Information INK | nr. 63.]
A lemez fülszövege (a teljes koncert videófelvételével) | A Yellow Shark próbái
Frank Zappa életrajz - a Yellow Shark sajtóanyaga
- Intro – 1:43
- Dog Breath Variations – 2:07
- Uncle Meat – 3:24
- Outrage at Valdez – 3:27
- Times Beach II – 7:31
- III Revised – 1:45
- The Girl in the Magnesium Dress – 4:33
- Be-Bop Tango – 3:43
- Ruth Is Sleeping – 5:56
- None of the Above – 2:17
- Pentagon Afternoon – 2:28
- Questi Cazzi Di Piccione – 3:03
- Times Beach III – 4:26
- Food Gathering in Post-Industrial America, 1992 – 2:52
- Welcome to the United States – 6:39
- Pound for a Brown – 2:12
- Exercise, No. 4 – 1:37
- Get Whitey – 7:00
- G-Spot Tornado – 5:17
Az előzmények
A 88-as turné zenekarának kudarca után (idő előtt fel kellett oszlatnia a zenekart személyes ellentétek miatt) minden jel arra mutatott, hogy Zappa a jövőben kizárólag a stúdiómunkára fog koncentrálni. Ekkor kereste meg őt a frankfurti illetőségű Ensemble Modern azzal a szándékkal, hogy lemezfelvételt készítsenek a munkáiból. Zappa a felkérést visszautasította a rengeteg korábbi kudarcra hivatkozva: nem kívánt ismét pénzt fektetni kétes kimenetelőnek tűnő vállalkozásba. A kamaraegyüttes viszont elszánt volt: saját költségükön utaztak Los Angelesbe, és az ott töltött két hét után őszinte elismeréssel és tisztelettel nyilatkozott egymásról mindkét fél.
A lemezről
A lemez koncertfelvétel, Zappa szokásának megfelelően több előadás legjobb részleteiből válogatva: az Ensemble Modern 1992. szeptember 17-19-én adott koncertet a frankfurti Alte Operben, 22-23-án a berlini Philharmonie-ben, és 26-28-án a bécsi Konzerthausban. Zappa előrehaladott betegsége, a fájdalmai miatt csak az első koncerten tudott részt venni Frankfurtban. Az előadás egy különleges hatcsatornás erősítésen keresztül szólalt meg; a koncertet egy német tévécsatorna is rögzítette.
A darabok egy része korábbi szerzemények áthangszerelt változata (Dog Breath, Bebop Tango, stb. - Ali Askin hangszerelései), de vannak kifejezetten erre az alkalomra írt művek is (például a Get Whitey), vagy a kor és a helyzet szülte irányított improvizációk.
Megjegyzések
- A G-Spot Tornado nem volt a kiválasztott darabok között - Zappa szinte véletlenül vette észre egy próbára érkezve, hogy a zenészek ezt próbálgatják. Nem hitt benne hogy sikerülhet, de a zenészek makacssága miatt a próbafolyamat és az előadás része lett - a ráadásszámként felhangzó darab tomboló sikere a zenészeket igazolta.
- Ugyancsak a G-Spot Tornadóhoz kapcsolódik, hogy az előadás alatt a zenét kanadai La La La Human Steps tánccsapat őrült koreográfiája kísérte.
- A koncerteken elhangzott az Amnerika című darab is, de a lemezre nem került fel.
- Az Everything Is Healing Nicely című CD az 1991-es, a Yellow Shark koncertsorozatot megelőző próbákon készült felvételekkel jelent meg 1999-ben;
- Az Ensemble Modern még egy lemezt szentelt Frank Zappa munkásságának: az 2004-ben megjelent Greggery Peccary & Other Persuasions címűt (a felvételek 2002-ben készültek). A darabok ugyancsak Ali Askin hangszerelései, a betanításban Eötvös Péter is közreműködött.
- Tom Waits a lemezt egyik kedvencének nevezte:
A zenekar lenyűgöző. Gazdag textúrák, színek. Az őrületének és mesteri tudásának teljes tisztasága. Frank most Elmore James-szel a balján és Sztravinszkij-jel a jobbján kormányoz. Frank a legkülönösebb eszközökkel uralja a zenét.
- A Kill Ugly Radio olvasóinak véleményei itt olvashatóak;
Közreműködők
Zenészek
- Frank Zappa – Karmester, producer, zeneszerző
Az Ensemble Modern:
- Peter Rundel – karmester, violin
- Dietmar Wiesner – flute
- Catherine Milliken – oboe, english horn, bass oboe[2], didjeridu
- Roland Diry – clarinet
- Wolfgang Stryi – bass clarinet, tenor saxophone, contrabass clarinet
- Veit Scholz – bassoon, contrabassoon
- Franck Ollu, Stefan Dohr – french horn
- William Formann, Michael Gross – cornet, flugelhorn, piccolo trumpet, trumpet
- Uwe Dierksen – trombone, soprano trombone
- Michael Svoboda – trombone, euphonium, didjeridu, alphorn
- Daryl Smith – tuba
- Herman Kretzschmar – celeste, harpsichord, voices, piano
- Ueli Wiget – celeste, harpsichord, harp, piano
- Rumi Ogawa-Helferich – cymbalom, percussion
- Andreas Böttger – percussion
- Detlef Tewes – mandolin
- Jürgen Ruck – banjo, guitar
- Ellen Wegner – harp
- Mathias Tacke, Claudia Sack – violin
- Hilary Sturt – violin, voices
- Friedemann Dähn – violoncello
- Thomas Fichter- contrabass, Fichter electric upright bass
Produkciós stáb
- Todd Yvega – synclavier assistance
- Spencer Chrislu – engineer, mixing
- Harry Andronis – engineer
- Brian Johnson – art direction, design
- Hans Jörg Michel – photography
- Henning Lobner – photography
- Dave Dondorf – engineer, coordination
- Jesse Di Franco – art direction, design
- Ali N. Askin – arranger
- Fritz Brinckmann – photography