Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Ed megmondja! (United Mutations)

2006.04.29. 21:36 mB

Ed megmondja! Az egyetlen, az igazi Ed Mann (edmann@earthlink.net) volt olyan kedves és válaszolt néhány kérdésemre.

Hol zenéltél mielőtt Zappával összeakadtatok volna? Mesélnél a zenészi fejlődésedről, az iskoláidról és az azt megelőző dolgokról?

Gyerekkorom óta dobos és zongora-gyilkos voltam - Ken Aronoffal jártam egy gimnáziumba akivel egymást inspiráltuk a további fejlődésre. Aztán következett a Hartford Egyetem, a Hartt College of Music (1973), ahol találkoztam Tommy Marssal (Mariano), és "World Consort" néven alakítottunk egy experimentális zenét játszó zenekart, amivel New Englandban nagyon sok koncertet adtunk. 1973 végén a Socal-ba mentem ahol John Bergamo mellett tanultam - mindenféle world-musicot és avantgard zenéket játszottunk ami aztán a Repercussion Unit megalakításához vezetett.

(...)

Hogy kaptad meg a munkát Zappánál? Annyit tudok, hogy megkért, hogy az "In New York" lemezre játssz fel még ütős szólamokat. Hogy alakult annak a hangszerelése?

1977-ben Zappa John Bergamo-t kérte meg, hogy játsszon rá a NY albumra - és John egyből engem is ajánlott (gondolom Frank kérdezte, hogy tudna-e még valakit javasolni). Ruth-szal együtt játszottunk ezeken a felvételeken, remek volt.

Ebből mennyit játszottál te, és mennyit John Bergamo?

Mindig együtt játszottunk - szólóban csak Ruth játszott faütősökkel.

És hogy lettél a zenekar teljes jogú tagja? Mikor volt mindez?

Jópár hónappal később (1977 júniusában) Ruth említette, hogy Frank egy második billentyűst keres, én meg fölhívtam őt és javasoltam Tommy-t - és rögtön akkor Frank meg is hívott hogy "ugorjak be hozzájuk" (éjfél volt - az egyetlen időpont amikor Frank elérhető volt telefonon). Átmentem, épp Terry, Patrick és Eddie jammelt Frankkel - és éjjel kettőkor már "bent voltam a bandában" Pár napba beletellt míg felfogtam.

A csatlakozásod előtt mennyire voltál Zappa-rajongó? Néhányan, mint azt hiszem Duke csak a vécén ülő plakátról ismerték. Mások, mint Keneally a dalainak a nagy részét már a meghallgatás előtt tudták.

Szerettem Frank zenéjét - egyes lemezeit ismertem, másokat nem - nagyon tiszteltem mint zeneszerzőt és polgárpukkasztót, de a csatlakozásom előtt nem játszottam a darabjait.

Ugye te játszol a dob-szintetizátorokon (syn-drum) a Sheik Yerbouti-n?

Minden dob-szintetizátort én játszottam föl - még akkor is, mikor már soknak éreztem - mert FZ imádta őket. A stúdióban mászkáltam az egyik éjjel és Frank megkért hogy tegyünk "egy kis syn-drumot a 'Flakes'-re" - négy óra múlva már majdnem mindegyik dalban rengeteg dob-szintetizátor volt - sokkal több mint amennyi az élő előadásokon lenni szokott, de jó móka volt, én meg azt gondoltam: "ha a szerzőnek tetszik..."

A "Joe's Garage" felvételéről - milyenek voltak a session-ök?

Vidámak. Maga a történet spontán módon alakult ki a felvételek alatt Frank és a különböző bandatagok közti idétlen párbeszédek során. Persze a nagy részét Frank találta ki és ő szőtte össze történetté - de emlékszem például hogy a megfigyelő gondolatát én vetettem föl, amit FZ akkor nagyon viccesnek talált és gondolom ebből alakította ki a Központi Főfürkészt (The Central Scrutinizer). Nagyon vidám dolog volt Frankkel dolgozni - a zenekar tagjait kreativitásra inspirálta, de persze az ő szemüvegén keresztül.

Be tudod azonosítani a következő zenészeket arról az albumról?
1. Jeff - tenor szaxofon
2. Marginal Chagrin - bariton szaxofon
3. Stumuk - altszaxofon

1. Ike egyik haverja St. Louisból.
2. Talán egy stúdiózenész - lehet hogy Marty Krystal?
3. Egy ács aki Franknek dolgozott. Lehet hogy a sógora.

Milyennek érezted az LSO felvételeit?

Talán kicsit merevnek.

Miért maradt ki a '84-es turné? Ott voltál az LSO-nál '83-ban, gondolom csináltál stúdiófelvételeket 84-ben, talán 85-ben is, miért volt ez a kihagyás?

Kimaradt a '84-es turné - nem volt már hely a színpadon! FZ túl sok énekest vett föl '84-ben. Egy másik bandával turnéztam éppen (Shadowfax) és nyakig benne voltam - hiányzott FZ, de már szükségem is volt valami másra - de egy pillanat alatt ott termettem volna ha FZ a jelenlétemet kívánja.

1988... érzékeny pont mindenki számára, és teljesen megértem ha esetleg nem akarsz kitérni rá. Ugyanakkor azt hiszem talán kevesen ismerik a történetet a te nézőpontodból, úgyhogy ha szívesen beszélnél arról, miért lett vége, talán ennél jobb fórum nem is kell.

1988-nak nincs egyszerű magyarázata. Frank hozott néhány a kimerültségét és gyengülő egészségét jelző döntést, amelyek aztán a nagyon szerencsétlen de előrelátható eredményre vezettek. Rengeteg feszültség és rossz érzés halmozódott fel. És volt abban valami ironikus hogy a mélyben ugyanakkor mindenkiben rengeteg szeretet volt Frank és a zenéje iránt, ami a dolog érzelmi részét csak erősítette. Látható volt hogy Frank fáradt és nincs jól. A 70-es években vagy a 80-as évek elején sosem engedte volna hogy a dolgok idáig fajuljanak. Amilyen volt Frank, olyan volt a banda is. Ha stramm volt és jól érezte magát, ez ránk is átragadt. Ha nem volt jól, nem volt jól a banda sem.

Az újabb tagoknak talán nehéz volt megérteni azt, hogy hogy fordulhat elő egy ilyen intenzív konfliktus a zenekaron belül - azoknak pedig akiknek hosszabb idő volt a hátuk mögött azt, hogy Frank hogy engedhette ezt tovább folyni. Fájdalmas volt, mert Frank tudta hogy mindenki mennyire szenved és hogy ő az egyetlen akinek volna ereje helyrehozni a szituációt, de nem lépett semmit.

A 88-as banda tagjainak az egyetlen cél a napi túlélés maradt. Megsemmisítő volt. Azt hiszem minden résztvevő másképp csinálná ha még egyszer végig kellene menni rajta. Az 1988-as felállásból nem tulajdonítok senkinek semmiféle rossz szándékot. Csak az események nagyon szerencsétlen összejátszása volt.
És Franket sem vádolom ezügyben semmivel. Elemésztette a betegség, ami nagyon szerencsétlen és szomorú, és minden nap hiányzik.

Melyik volt a kedvenc zenekari felállásod vagy turnéd? És melyiket szeretted a legkevésbé?

Szerettem mindegyiket. Az 1977-78-as nagyon klassz volt.

Biztosan van néhány kiváló turné-történeted. Nem osztanál meg velünk párat, nem mesélnéd el milyen "a Zélet a Zúton"?

Egyszer 2 csinos harmincas nő fölcsípett minket Tommyval a hotel előcsarnokában és a kíséretükben felmentünk és szétlocsoltunk pár italt, Tommy meg tógában és a fémkeretes pápaszemében jazz-táncot lejtett az ágyon amikor a némiképp konzervatívabb férjek beléptek ... nem, ezt nem mesélem el. Inkább azt amikor egy nagyon hosszú éjszaka után Tommyval az indianai Bloomington kamionparkolójában reggeliztünk és Tommynak kifejezetten unszimpatikus lett a pincérnő, aki történetesen egy nagyon kedves régi barátja volt a törzsvendégeknek, akik Tommy szarkasztikus megjegyzéseit igen rossz néven vették - nem, azt hiszem ezt sem. Vagy amikor Londonban - de ezt aztán tényleg nem. Nem, azt hiszem nincs most elmondanivaló történetem.

Annyi kérdésem van még, hogy elvinné az egész beszélgetést, úgyhogy hagyom is őket. Arról kérdeznélek, amit Zappa óta csináltál.

A producere és szerzője voltam a "Global Warming" CD-nek (csak ütősökkel) 1991-ben, turnéztam és fölvettem egy lemezt Rickie Lee Jones-szal és Kenny Logginsszal (1992-94), csináltam még egy CD-t a CMP részére "Have No Fear" címmel 1996-ban de soha nem jelent meg, ami nagyon kár mert fényévekkel jobb mint a Get Up vagy a Perfect World (Ed Mann szólólemezei). Megcsináltam a Gong CD-t, és 1997 óta elektronikus zenét szerzek és hangmérnökként dolgozom (sound design) jórészt az E-MU számára; mostanában mások számára kezdtem zenét írni; most úgy néz ki lesz valami filmes munkám; és van egy stúdióm itt a házban.

Köszönöm, Ed!

balint, 2006, április 29 - 21:36

Szólj hozzá!

Címkék: zenészinterjúk

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr424336126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása