A második (a klasszikust a rockkal összeházasítani kívánó kísérlete), mikor az amerikai zeneszerző, gitáros énekes és rendező Frank Zappával dolgozott együtt 1970 májusában. Ezt később megbánta. 1969 őszén Zappa egy zenekari darabon dolgozott és tavasszal végre hallhatta élőben is. Zubinnal a KPFA-FM rádióban egy interjún futott össze, és megemlítette neki.
Hogy házasította Zubin Mehta
a klasszikus zenét a rockkal - sikertelenül
Zubint lenyűgözte a zenei tudása Edgar Varèse-ről és Stravinskyról. Zappa elmondta neki, hogy a turnékon könyvtárakba járt és tanulmányozta a kottáikat. Zubin nem ért rá alaposan megnézni amit Zappától kapott, de a zenekari menedzserének tetszett és meggyőzte, hogy nézze át azokat.
- 200 Motels premier, 1970 - egy 10 perces részlet a koncertből;
- Frank Zappa és Zubin Mehta beszélget a zenéről (1969) - rádiófelvétel;
Több hónap szervezés után 1970 májusában Zappa a saját zenekarára és nagyzenekarra írt 200 Motels-jét a Los Angeles Filharmonikusokkal adták elő a Pauley Pavilion-ban, Zubin vezényletével. A koncert a “Contempo ’70 – 20th Century Music” nevű, négy koncertből álló sorozat része volt, az első hármat Zubin, a negyediket Pierre Boulez vezényelte. (…)
Zappa bevonásával az volt a cél, hogy a nagyzenekart és annak közönségét a kor legelevenebb zenei trendjeihez hozzák közel.
A koncert első felében Varèse és Stravinsky munkáit vezényelte, a másodikban a 200 Motels-t, amiben a zenészeknek finoman szólva is szokatlan módon kellett játszaniuk. (…)
A zenészeknek horkantani, röfögni kellett és konfettit szórnia, a basszustrombitásnak úgy kellett pörögnie mint egy részeg elefánt, és a műsor egy adott pontján a 104 fős zenekar felállt, bemasírozott a közönség közé és improvizálni kezdett. A zenészek a fejük felett csattintottak az ujjaikkal és böfögtek is (szó szerint).
Kraft, az ütőhangszeres, a partitúrát követve játékpisztollyal lőtt a Mothers felé, akik a zenekar felett egy kétméteres emelvényen álltak. Zappa az alkalmat arra is felhasználta, hogy egy Jim Morrison paródiát adjon elő, a The End című számának átdolgozásával.
Zubin annak ellenére hogy korábabn kijelentette hogy „a rockzenekarok többsége képtelen lenne ilyesmire mert nem tudnak kottát olvasni”, visszataszítónak találta a történéseket, és Zappa tiltakozása ellenére kihagyta a 200 Motels teljes második felét. Ennek fő oka az volt hogy a második részben a kórusnak buborékokat kellett volna fújnia, a szoprán szólista pedig azt énekelte volna hogy „a törpék felizgatnak”. (…)
Semmi kétség, hogy a zenekar is egy teljesen más világban érezte magát. A Los Angeles Filharmonikusok menedzsmentje azért nem panaszkodott, boldogok voltak a 33 000 dolláros bevétellel.
Zubin keményen nyilatkozott Zappa darabjáról: „A legrosszabb zene amit valaha hallottam. De szavamat adtam neki, így előadtuk. A koncert közben két szinten játszottunk: hol a saját zenekara játszott, hogy csendben voltak és mi léptünk elő. Tényleg rém unalmas volt. De mikor mi játszottunk, addig ő a legvulgárisabb pörgésekkel szórakoztatta a közönséget. A koncert végére nagyon ideges lettem. Azóta nem is beszéltünk.”