Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Eötvös Péter: Psalm 151 - In Memoriam Frank Zappa (1993)

2016.01.08. 19:39 mB

  • Yukinobu Ishikawa, Studio concert, 2010 (Percussion class of Prof.Peter Prommel)

A darab Rácz Zoltán előadásában jelent megy egy 2000-es kiadású CD-n, aminek a fülszövegében a zeneszerzővel a következőket mesélik el:


EP: A lemez harmadik darabja a 151. Zsoltár (Psalm 151), egy rituális darab. A jelölései nem ritmus-, hanem gesztus- és időtartam-orientáltak. A basszusdobon játszott "versszakok" a földi szenvedést szimbolizálják: az állati vagy emberi bőrrel való agresszív kontaktus passzív, szenvedő formáit, "bibliai" tetteket, kaparást, egy köteg ütővel vagy ostorral való ütéseket. A fém ütőhangszereken előadott "körmenet" a spirituális világgal való kapcsolatok, a kommunikáció felépítésének szimbóluma.  A darab Frank Zappa emlékére született; tiltakozás, egyfajta számonkérő zsoltár, ezért kapta a 151-es számot.

Részemről ez egy nagyon személyes mű, és azt hiszem, hogy ebben a darabban technikailag is sikerült egy olyan fajta hangzáskört és játszási feladatot adni az ütősöknek, ami nagyon érdekes, és örülök is, hogy nagyon sokan játsszák. Most már tananyag lett a darab, annyi újdonság van benne, annyi még soha ki nem próbált játékmód, a nagydobon és a többi hangszeren. Ez a darab a részemről a legközvetlenebb kapcsolat Zappával, és már eleve azzal a szándékkal készült, hogy őrá emlékezzek vele. Nem egy komor mű, inkább főhajtás Zappa előtt. Maga a jelenség, ahogy ezt játsszák, erőt kell, hogy sugározzon. Bizonyos értelemben bibliai erőkkel dolgozik; én azt szoktam példának hozni, ahogy rögtön az elején betűket formálnak, belekarmolják őket a bőrbe, hogy az végig benne maradjon, mintha tetoválás lenne... Szóval egyfajta eruptív játékmódot igényel, és ez előadónként más és más lehet. Az eruptivitása fontos számomra, a robbanások... (Eötvös Péter egy interjúban, 2006)

RZ: A lemezen levő három darab közül a Zsoltárt az előadó szemszögéből 'klasszikus' darabnak érzem, ahol egy zenei és egy jelentős színpadi feladatot is teljesíteni kell. Hogy a felvételen hogy komponzáljuk a látvány hiányát, nagy kérdés volt. Ez egy másfajta kommunikáció, amiben nem kap szerepet a vizualitás, a felvételnek ezért sokkal koncentráltabbnak kellett lennie.

EP: ...és más akusztikai körülményeket kell létrehozni a hallgató számára a koncertteremben megszokotthoz képest. Ezen a felvételen például a nagyon közel elhelyezett mikrofonok olyan hangokat közvetítenek, amiket a koncert során a zenészek hallanak, nem a közönség. Ez a fajta "új" hang talán különös érdeklődésre tarthat számot a lemez hallgatóinál. (forrás: Outta Site, Dr. Fekete István)

A Zappa-zsoltár, Eötvös Péter Psalm 151-e, - zúgó csőharangok, siketítő lemezcsattogás, zizzenő fémek, karistolt gongok,  zengő érc, feszített molekuláris rezgőerők vibráló áradata -, lenyűgözően tagolja a szólóhangszerré avanzsált  Gran Cassa, a Nagydob /!/ szólamát.  A lefojtott dobbanások, felpörgő futamok, a keretre sújtó tompa ütések melodikus motívokká szublimálódnak, égre kiáltó frázisok, a fájdalom féktelen szavai.  A gyász komor fensége, a kétségbeesés szilaj döbbenete apokaliptikus hangörvények zúgásában magasztosodik fel. (fehér elephánt, 2014)

 * * *

In the booklet, Eötvös and Rácz exchange some words about the piece:

PE: The third piece on the record is Psalm 151, a ritual piece. The notations are not of a rhythmic character, but are gesture-duration. The strophes played on the bass drum symbolize earthly suffering, passive, suffered forms of aggressive contact with animal or human skin, a 'biblical' series of actions, scratching, beating with a bundle of sticks or a whip. The 'processions' played on the metal instruments symbolize the establishing of connections, communication with the spiritual world. The piece was written in memory of Frank Zappa; it is a protestation, a psalm that calls to account, that is why it was given the number 151.

ZR: Of the three, I feel that Psalm is a 'classic' piece from the performer's point of view, where there is a musical and a significant scenic task to be fulfilled. How to compensate for the lack of visual experience is a big question. This is a different type of communication, which lacks visualization. Therefore the recording must be much more concentrated.

PE: ...and different acoustic circumstances must be created for the listeners, unlike those they are accustomed to in the concert hall. On this recording, for example, the close microphone positions produce a sound normally heard by the players, not the audience, during a concert hall performance. This 'new' sound will probably constitute a point of special interest for the listeners of the CD. (source: Outta Site, István Fekete)

psalm151-ec-100.jpg

psalm151-hc-100.jpg

racz.jpg

1 komment

Címkék: dob klasszikus zene főhajtás

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr378251646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.01.09. 17:53:51

Örömmel fedezek fel párhuzamokat, mostanában mintha egyre többször jönne ilyesmi szembe. De még a hasonlóság előtt: szépnek gondolom az ebben a darabban megjelenő főhajtást: Zappa zenéhez való (érzéki) viszonya nagyon adekvát módon fordítódik itt át a hangszerekkel (pláne: ütőhangszerekkel) való testi kontaktusba: vakarásba, püfölésbe, rúgásba, ütésbe-csapásba. Kedves gondolat.

A két párhuzam ami közben eszembe jutott: egyrészt a Dance Me This lemez, azon is a Wolf Harbor, ami ugyancsak nem más mint egy hosszasan kifejtett ütős kirándulás (ami sajnos sokszori hallgatás után sem látszik elérni azt a szintet amit mondjuk a Civilization lemez bármelyik darabja: valami spiritusz hiányzik belőle). A párhuzam az ütősök jelenléte és a nagyon gazdag hangkép miatt is adódik, de az egyidejűség miatt: többé-kevésbé mindkettő ’93-ba datálható – érdekes belegondolni, vajon beszélgettek-e akár ezekről, akár más, épp születőben levő darabokról.

A másik pedig (mindkét darab kapcsán): Terry Bozzio. Igazán érdekes lenne tőle hallani mindét darabot: erővel, sokféle hangszeren, tőle megszokottan gazdag hangképpel, indulattal, fezsültséggel.
süti beállítások módosítása