Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

A rock mint kompozíciós gyakorlat

2014.12.07. 14:24 mB

fz_composita.jpgÚj könyv jelent meg az olasz Giordano Montecchi tollából - egyelőre csak olaszul. A szerző zenekutató és tanár, aki évek óta tanulmányozza Frank Zappa zenéjét, szervezője volt a Frank Zappa holnap című konferenciának 1999-ben, a Róma közeli Tivoliban.

Mivel a könyv csak olaszul létezik, ezért a The Resentment Listener blog megkérte a szerzőt egy angol összefoglalóra, ennek rövid magyar szemelvénye következik alul.

Mintha az utóbbi időben fokozódna a kutatók érdeklődése Zappa zenekari munkái iránt, a sorok között azzal a kimondott-kimondatlan kérdéssel, hogy "Melyik is a legjobb Zappa-darab?". Valójában maga a kérdésfelvetés hibás, végletesen ellentétes Zappa koncepciófolytonosságával, azaz azzal a gondolattal, hogy az életműve kerek egész, egységes és folyamatos projekt, aminek a részei egyazon elkötelezettség eredményei, s mint ilyenek, azonos megítélés alá kell hogy essenek, foglalkozzanak bár az orális szexszel vagy szólaljanak meg a Londoni Szimfonikusok által. (...)

Bármit is gondoljunk (Zappa zenekari darabjairól), nehéz nem észrevenni a párhuzamot olyan mai és korábbi zeneszerzőkkel, mint Charles Ives, George Gershwin, Henry Cowell, Harry Partch, John Cage, és La Monte Young: olyan zeneszerzők ők, akik jelentős mértékben a hivatalos képzések keretein kívül formálódtak azzá, amik, vagy mert nem is vettek részt akadémiai képzésben, vagy mert szembementek az ott tanultakkal. Ebben az értelemben Zappa története egy alapvetően és végletesen amerikai zeneszerzőé. (Jonathan W. Bernard, Listening to Zappa, «Contemporary Music Review», XVIII, 4, 2000, p. 94.)

(...)

Az Egyesült Államok múlt századi zenéinek legszignifikánsabb eleméből, az önfeledt kísérletezés empirizmusából kiindulva Frank Zappa az improvizációhoz, előadási rítusokhoz, vágásokhoz és hangmérnöki munkához ugyanazzal az aprólékos műgonddal viszonyul, ahogy a leírt zenéhez.

E sokféle viszonyrendszerben Zappa hálója nagyon különböző koncepciók és módszerek összeszövésére képes, ezek egy része a tanult zenei hagyományhoz kapcsolódik, más része az új, a médiában jelenlevő orális tradícióhoz. Koncepciója mindeközben minden ideológiai előítélettől mentes marad, olyan vízió is egyben, ami az esztétikai ítéletet a hallgatás aktusával köti össze és a szórakozás emancipációját, vagy még inkább a rehabilitálását abszolút becsülendő célként jelöli meg, esztétikai értelemben is. (...)

https://rhoerer.files.wordpress.com/2014/12/giordano.jpg?w=300&h=300A végső kérdés tehát, hogy Zappának vajon sikerült-e visszaállítania a rég elveszett természetes kapcsolatot a saját individualitását fel nem adó művész és annak társadalmi-kulturális közege között. A következő választ vázolhatjuk: az ezoterikus és önreferenciákkal terhelt l'art pour l’art művészettől és a rock-sztárok nagy üzletétől egyformán távolt tartva magát Zappa képes volt egy olyan eredeti nyelvet megalkotni, ami egy csoportidentitást megfogalmazva különös merészséggel és erővel tud széles nemzetközi közösséget megszólítani, a kapcsolódó társadalmi képzeteket olyan zenével táplálva, ami megérdemli hogy azt valódi művészetként mutassuk be, értsük meg és adjuk tovább.

Zappát "tradicionális zeneszerzőnek" nevezni - ahogy tettük ezeken a lapokon korábban - természetesen paradoxnak tűnik, de pont egy ilyen paradoxon írhatja le pontosan ennek a nagyon is jól ismert mondatnak a végső jelentését: "a mai zeneszerző nem hajlandó meghalni". Zappa semmi mást nem tett, mint egy lehetséges utat mutatott, talán az utat egy ilyen olthatatlan kihívás sikeréhez.

https://rhoerer.files.wordpress.com/2014/12/monetecchizappa2014.jpg?w=614&h=440

Szólj hozzá!

Címkék: könyv 2014 a zenéről

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr236963291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása