- BIOGRAPHICAL TRIVIA! - A Freak Out! album fülszövege.
1940. december 21-én a marylandi Baltimore-ban születtem, Kaliforniában nőttem fel. Autodidakta zenész, zeneszerző vagyok, bla, bla, bla. Tizenegy éves koromban öt láb hét hüvelyk magas voltam, szőrös lábú, pattanásos, bajuszos... valamiért sohasem lehettem a szoftball csapat kapitánya. 20 éves koromban megnősültem... elvettem egy drága lányt: kis híján tönkretettem, elváltam, aztán beköltöztem a stúdiómba. Ray-jel, Jim-mel és Roy-jal egyesítetük erőinket, majd szövetkezés és tervezgetés egy éven keresztül, aztán meló különböző lebujokban, blabla, egy csomó éhezés, satöbbi, borzalmas zenéket játszottam miközben egészen népszerűtlen (bár hírhedt) lettem. Mark Cheka-nak, kezdetektől tartó bátorításának és példamutatásának KÖSZÖNHETJÜK LÉTEZÉSÜNKET (és még egy csomó más embernek, akik majd bizonyára kiborulnak, mert nem lesznek részletesen, név és lakcím szerint felsorolva, meg olyanokkal, hogy mi mindent szeretnek, mi gondolnak a kormányról meg más fétisekről).
Ray ács volt és csapos, énekelt a A kis Julian Herrera és a Tigrisek-kel (érdemes figyelni a fejhangon előadott részt az I REMEMBER LINDÁ-ban)... tíz-tizenkét éve énekel R & B-t. Jimet egy idióta kansasi banda rúgta ki, így volt kénytelen Kaliforniába költözni. Szerencsénkre. Úgy tűnik, nem tudott beindulni attól, hogy egész éjszaka a Louie Louie-t játssza... bizonyára mélyen megrázta, amikor kidobták. Roy egy asztmás Pachuco, jó természetű, nagyszerű basszusgitáros, az R & B szcéna ismert alakja jó tíz éve. Hihetetlenül toleráns. Ezt sose értettem. Elliot bírja a bluest. Mély gödröcske van az állán. Rávettük, hogy növesszen szakállt ami elrejti. Épp most szerelt le. A hadsereg szerencséjére. MINDNYÁJAN ZENÉSZEK.
"LÉNYEGES IDÉZETEK"
"A mai zeneszerzők nem hajlandók meghalni!"
EDGAR VARÉSE, 1921. július
"Kicsit tisztába teszlek és gatyába rázlak benneteket, srácok. Nagyobbak lehettek velem, mint a Turtles."
EGY NEVES LOS ANGELES-I DJ
"Kereskedelmi szempontból értéktelen"
NAGYON FONTOS EMBER A COLUMBIA RECORDSNÁL
"Úgy találom, hogy a zenéhez való hozzáállásotok a legnyilvánvalóbban az 'abszurd színház' 'tragikomikus' aspektusaiban kifejeződő jelentősebb motivációs erőihez hasonlítható."
DAVID ANDERLE
"Én megmondtam."
BILLY JAMES
"MÉG LÉNYEGESEBB IDÉZETEK"
"Nyomás!"
TOM WILSON, 1966. március
"Mi a ----t akartok azokkal a dobokkal hajnali egy órakor?"
HERBIE COHEN (a menedzserünk), 1966. március
"Mondjátok meg, hol vannak azok a dobok... vissza akarjuk kapni őket... szólunk az MGM Records-nak! Mi egy multimilliomos vállalat vagyunk, és bármikor megtáncoltathatunk benneteket!"
LAURENTIDE FINENCE CO., 1966. március
"Ha a gyermekeitek egy nap rájönnek, micsoda balfácánok vagytok, álmotokban fognak megölni benneteket."
BÚCSÚÜZENETÜNK TURISTÁKNAK, A HOLLYWOODI WHISKY A-GO-GO-BAN, 1965. december
Frank Zappa a vezetője és zenei igazgatója AZ ÖTLET SZÜLŐ-ANYJAINAK. Személyes fellépései az együttessel ritkák. Személye olyan visszataszító, hogy jobb vele vigyázni... különösen azon fogékony ifjak esetében, akik esetleg nincsenek felkészülve az élményre. Mikor mégis megjelenik, gitáron játszik. Néha énekel. Néha beszél a közönséghez. Ebből néha baj lesz.
MI IS A "FREAKING OUT"?
A személy szintjén a Freaking Out egy olyan folyamat, melynek során az egyén leszámol a divatjamúlt és megszorító gondolkodásmódokkal, az öltözködés és a társadalmi érintkezés szabályaival abból a célból, hogy KREATÍV módon legyen képes kifejezni közvetlen környezetével és a társadalmi rend egészével való viszonyát. Kevésbé figyelmes személyek a fent jellemzett gondolkodásmódunkat és életérzésünket a "Freak" (szörnyeteg) szóval illették, innen jön a kifejezés: Freaking Out. • Közösségi szinten FREAK OUT-nak nevezzük, amikor bizonyos számú "Freak" összegyűlik, és például tánc vagy zene segítségével kreatívan fejezik ki magukat. A résztvevők, akik már felszabadultak az össznemzeti társadalmi rabságukból, és felvették legdögösebb szerelésüket, csoportként is megvalósítják mindazt, amire a szabad megnyilvánulás területén potenciálisan képesek. • Mindenkit, aki ezt a zenét hallgatja, bátorítani akarunk, hogy csatlakozzék hozzánk... legyen tagja az Egyesült Mutációnak... FREAK OUT!
MEGJEGYZÉSEK AZ ITT SZEREPLŐ KOMPOZÍCIÓKHOZ
1. HUNGRY FREAKS DADDY (3:27) (Éhes Freakak, kisapám!) - ezt Carl Orestes Franzoninak írtam. A feje búbjáig freak. Ha csak a szomszédba költözik, kipusztul a gyep. Hagyd ott az iskolát mielőtt a középszerű oktatási rendszerünk szétrohasztja az agyadat. Felejtsd el a ballagási bálokat, járj könyvtárba és képezd magad ha van egy csöpp eszed. Persze van aki jobban bírja a bulikat meg azokat a műanyag robotokat, akik majd megmondják, mit olvass. De felejtsd el. Ennek a dalnak nincs üzenete. Előre, zászlónak tisztelegj!
2. I AIN'T GOT NO HEART (2:33) (Nem kellesz nekem) - a társadalmi-szexuális viszonyokkal kapcsolatos érzéseimet foglalja össze.
3. WHO ARE THE BRAIN POLICE? (3:33) (Ki is az agyrendőrség?) - Hajnali ötkor valami ezt kezdte el énekelni a fejemben és muszáj volt leírnom. Kész vagyok beismerni rémületemet, mikor a dalt végül eljátszottam és a szövegét elénekeltem.
4. GO CRY ON SOMEBODY ELSE'S SHOULDER (3:39) (Sírj másnak a vállán) - nagyon nyálas. Ne is hallgasd meg. Kend a hajadra.
5. MOTHERLY LOVE (2:43) (Anyai szív) - a zenekar kőkommersz darabja. Akkor játszuk, mikor a közönség reményekre jogosító hölgytagjait szeretnénk a velünk való szociális kapcsolat erősítésére bírni. Sima ügy.
6. HOW COULD I BE SUCH A FOOL (2:11) (Hogy lehettem ilyen vak én?) - egy nanigo-ritmus variálására épül. Ezt hívjuk Motown Keringőnek. Végig 3/4-ben marad, de a hangsúly ütemről-ütemre eltolódik. De mint Amerikai Tinédzsernek (egyáltalán: mint Amerikainak) ez neked persze semmit nem jelent. (Mindig érdekelt, hogy tudok-e szerelmes dalt írni).
7. WOWIE ZOWIE (2:51) (Zibi Zabi) - a 12 éves hallgatóság táborunkba csalogatásának céljával nagy gonddal kimunkált darab. Szeretem a második refrénnél a zongora és xilofon-kíséretet. Vidám. Ártalmatlan. Wooly Bully. Little Richardnak tetszett.
8. YOU DIDN'T TRY TO CALL ME (3:16) (Még csak fel sem hívtál) - egy olyan élethelyzetet ír le, amelyben Pamela Zarubica találta magát tavaly tavasszal. (Ő mondja mindig, hogy Wowie Zowie, mikor épp nem hisztizik… ki hinné, hogy ebből egy dal születhet? Persze senki. Mert nem vagytok elég fogékonyak. Minek olvasod ezt?) A You Didn't Try To Call Me szerkezete nem forradalmi, de érdekes. Mondjuk téged nyilván nem érdekel.
9. ANY WAY THE WIND BLOWS (2:54) (Ha esik, ha szél fúj) - körülbelül három éve, a válásom felmerülésekor írtam. Ha nem váltam volna el, a triviális hülyeség e jeles darabja soha nem került volna hangszalagra. Amiért ebbe a kollekcióba került, dióhéjban, srácok, az az, hogy… hogy is mondjam? az, hogy ez értelmileg és érzelmileg számotokra még FELDOLGOZHATÓ. Hah! Talán már ott is van az utcátokban!
10. I'M NOT SATISFIED (2:34) (Nem vagyok elégedett) - nagyon rendben van és ezzel a szándékkal is íródott.
11. YOU'RE PROBABLY WONDERING WHY I'M HERE (2:54) (Gondolom érdekel, hogy itt mit keresek)
12. TROUBLE EVERY DAY (5:49) (Szar az egész) - amit általában a faji türelmetleséggel kapcsolatban és konkrétan a Watts-helyzettel kapcsolatban érzek. Az éppen zajló Watts-lázadás közben írtam. Futottam egy rövid kört vele Hollywoodban, de hozzá se akartak nyúlni. Mindenkit annyira aggaszt, hogy majd esetleg nem játszák a rádióban. Ajaj.
13. HELP I'M A ROCK (4:43) (Szikla vagyok!) / 14. IT CAN'T HAPPEN HERE (3:55) (Nem fordulhat elő) - Elvis Presley-nek dedikálva. Felhívoma figyelmet az érdekes szerkezetre és az elképesztő négyszólamú borbély-harmóniára a darab vége felé. Felhívom továbbá a figyelmet a kereskedelmi érték hiányára. Ó-ó.
15. THE RETURN OF THE SON OF MONSTER MAGNET (12:16) (A Mágnes-szörny fia visszatér - befejezetlen balett két színben) - I. A gyermekgyilkos rituális tánca. II. Nullis Pretti (NINCS kereskedelmi értéke), - így hangzik egy rakás freak, mikor hajnali egykor szabadon eresztik őket egy stúdióban egy 500 dollár értékű bérelt ütőhangszer-arzenál társaságában. Vidám, dögös darab. Hopplá!
Az alábbi személyek járultak tevőlegesen is hozzá ahhoz, hogy a zenénk az lehessen, ami. Kérem, ne róják ezt fel nekik (arf.ru magyarázatok itt!).
AERNI, DAVE
ALLBERG, JERRY
ALLEN, LEONARD
AREL, BULENT
ATLER, BOBBY
BAEZ, JOAN
BAKER, DIANE
BALLARD, MR.
BARBER, DICK
BECK, JOHN
BEE, MOLLY
BELLI, MELVIN
BERRY, RICHARD
BOKELMANS, THE
BOULEZ, PIERRE
BRIGHAM, SYLVIA
BROSSMAN, DR.
BROWN, CHARLES
BROWN, CLARENCE GATEMOUTH
BRUCE, LENNY
BUFF, PAUL
BUNN, TEDDY
CAROL
CERVERIS, DON
CHEKA, MARK
COHEN, HERB
COLLINS, ALBERT
CORDY
CRAFT, ROBERT
CROSBY, DAVID
CRUMP, DADDY-O CURTIS
DALI, SALVADOR
DE CAMP, ROSEMARIE
DE COVA, FRANK
DE SANTIS, JOE
DE WEES, RANDY
DI CARL, GEORGE
DIAMOND, SKIP
DIXON, WILLIE
DOBBS, FRED C.
DOLPHY, ERIC
DON & DEWEY
DONNA #1
DONNA #2
DYLAN, BOB
ECONOMIDES, JIM
EILER, SHIRLEY
EPSTEIN, BRIAN
EVANS, BILL
EVY
FEIFFER, JULES
FERLINGHETTI, LAWRENCE
FLOYD
FORSYTHE, CECIL
FRANKLIN, JOHNNY
FREEMAN, ERNIE
FYLLIS
GARRET, SNUFF
GENE & EUNICE
GORCZYCA, LEONARD
GORDON, BRUCE
GREENE, VERNON
GREENHOUSE, CARL
GUERCIO, JIM
GUITAR SLIM
GUY, BUDDY
HABA, ALOIS
HANCOCK, HUNTER
HARRIS, JEFF
HIGGINS, CHUCK
HOWARD, JOHN TASKER
HOWLIN' WOLF
HUGGY BOY
HUSTON, JOE
HUXLEY, ANIMAL
HYPNOTIST, THE
IRWIN, LEW
IVES, CHARLES
JAMIESON, BOBBY
JEEPERS
JOHNSON, LYN
JOYCE
JOYCE, JAMES
JULIAN, DON
KAGEL, MAURICIO
KAYE, JESSE
KEENE, BOB
KIRK, ROLAND
KIRKMAN, TERRY
KOHN, KARL
KRONHAUSEN, EBERHARD
LABOE, ART
LAL, CHATUR
LAUREN
LIGHTNIN' SLIM
LITTLE WALTER
LOEB & LEOPOLD
LOVE, PRESTON
LUCILLE
MADEO, JUNIOR
MANN, STEVE
MARIO
MATTHEWS, LITTLE ARTHUR
MIDDLETON, CHARLES
MINGUS, CHARLES
MORTENSON, VIC
MULLICK, N. C.
MURNANE, JERRY
MacGUIRE, BARRY
McNEELY, BIG JAY
NARCISO, BARB
NONO, LUIGI
ORNSTEIN, LEO
OTIS, JOHNNY
PEPPER
PERISCHETTI, VINCENT
PERRINO, JOE
PETE
POLLY, JOE
PRESLEY, ELVIS
RANK, J. ARTHUR
RAVEL, MAURICE
REARDON, LANCE
REED, B. MITCHELL
REINER, BOB
REYES, NADINE
RIVUELTAS, SILVESTER
RUDIN, HERMAN
RUDOLPH, LILLIAN
RUTHIE
SABICAS
SABU
SACCO & VANZETTI
SCHOENBERG, ARNOLD
SCHWANEKAMP, SANDY
SESSIONS, ROGER HUNTINGTON
SHANKAR, RAVI
SHECKLEY, ROBERT
SHERMAN, KAYE
SHERWOOD, JIM
SIMMS, FRANKIE LEE
SLIM HARPO
SMITH, CORDWAINER
SPECTOR, PHIL
STEFFE
STEWART, ALICE
STOCKHAUSEN, KARLHEINZ
STOKER, BRAM
STRAVINSKY, IGOR
STULLA, BILL
STURGEON, THEODORE
SULLIVAN, TIM
TANGUY, YVES
TANZINI, PHIL
TAYLOR, CECIL
THORNTON, WILLIE MAE
TILLAR, JACK
TINY TIM
TOSI, ERNIE
TUFTS, SONNY
UNCLE ED
VALENTINE, ELMER
VARESE, EDGARD
VENET, NICK
VESTINE, HENRY
VLIET, DON
WATERS, MUDDY
WATSON, JOHNNY GUITAR
WAYNE, JOHN
WEBERN, ANTON
WILLIAMSON, SONNY BOY
WILSON, TOM
WIMBERLY, TERRY
WOLFMAN JACK
WOODS, DONALD
ZAGON, LEE
ZARUBICA, PAMELA
ZEIGER, HAL
ZILDJIAN, AVEDIS
- A fordítás első változata: 2003. február;