10 dolog, amit egy
autodidakta zenész
Frank Zappától tanulhat
- 10 lessons DIY artists can learn from Frank Zappa - liveunsigned.com
Frank Zappát az emberek többsége vagy nagyon szerette, vagy utálta. A briliáns gitáros, zeneszerző, szatirista és zenekarvezető Zappa karrierje a hatvanas évektől ívelt a tragikusan korai, 1993-as haláláig. Igazán eredeti gondolkodóként messze megelőzte korát, élete végére elérte, hogy felvételeinek mesterszalagjai a saját tulajdonába kerüljenek, saját kiadója aztán elképesztő mennyiségű felvételt adott ki - nagyon hasonlóan napjaink "csináld magad" zenészeihez. Még a webes terjesztés egy lehetséges elődjét is megfogalmazta egyszer.
Következzen hát néhány Zappai gondolat, amelyek megszívlelendőek lehetnek a ma autodidakta zenészeinek:
- Kövesd a művészi céljaidat. Zappa a zenére fókuszált: a zene az első, enélkül semmi nem fog működni. A nagyszerű, kiváló minőségű zene odaadást követel. Enélkül nehéz rajongói bázist vagy bármilyen karriert felépíteni.
- Légy ellentmondásos. Ahogy Zappa mondta: "Örömmel botránkoztatom meg a botránkozni vágyókat." Olyan céltáblákat választott, akikhez más nem mert volna nyúlni. Zappa többekkel akasztott tengelyt mint ahány barátja volt, de akik szerették, azok igazán szerették. Jobb a megosztó vélemény mint egy "végülis rendben levő" vagy "normális". Ha szeretnéd hogy beszéljenek rólad, ne játssz biztonsági játékot, de csak az ellentmondás kedvéért nem légy ellentmondásos. Zappa olyasmikért harcolt, amik érdekében a bíróságon is kiállt a véleményéért.
- Legyél kiváló előadó. A korai Mothers koncertek színpadiasak és izgalmasak voltak, feldarabol babákkal és a közönség megdobálásával. Zappa folyamatosan kiváló képességű zenészekkel dolgozott - a kiváló muzsikusok felemelnek az ő szintjükre. Vállald a kockázatot és remekelj élőben, ha közönségbázist akarsz.
- Ne félj a változástól. Zappa a Mothers sikereinek csúcspontján oszlatta fel a zenekart és indította el a szólókarrierjét. Sok zenész hiszi, hogy a hosszútávú elismerés a múltbeli sikerek ismétlésén múlik - pedig az első sikereiket éppen a meglepetés izgalma, az újszerűség hozta.
- Különbözz! A Mothers megjelenésében is annyira más és furcsa volt, mint a zenéjük. Zappa kockáztatott, és volt ahol pont ezért nem léphettek fel, ahol viszont felléptek, ott követőkre találtak mert mindenki emlékezett rájuk: mások voltak, emlékezetesek. Zappa folyamatosan új kapcsolati lehetőségeket keresett a közönséggel, ő volt az egyik első, aki Marvel képregényekben reklámozott és videóklipeket csinált. És a bajsza: védjegy volt.
- Jelentess meg sok anyagot. Egyesek szerint Zappa túl sok lemezt adott ki, de a lemezek folyamatos árja tette lehetővé hogy folyamatos bevétele legyen. A karrierje végén saját lemezcége volt, az övé volt minden mesterszalagja, nála volt az irányítás, ahogy manapság a sok autodidakta zenésznek. Nagyon sok zenéje és egyebe volt (videó, pólók, könyvek, postán rendelhető albumok) a rajongói számára. Mivel a rajongók minden ilyesmit megvettek, így lehetősége volt olyan nagyratörő terveit is megvalósítani, mint a nagyzenekari koncertek. Mindig egy lépéssel előbbre járt: elérte hogy a közönsége finanszírozza a karrierjét.
- Ha eredeti akarsz lenni, legyél nyitott. Zappa a legkülönbözőbb hatásokat tette magáévá az avantgárd Edgar Varèse-től a világzenén, a dzsesszen, doo-woppon és az R&B-n a kabaréig. Zeneszerzőként mindezeket a hatásokat kombinálva a maga tehetségével hozta létre a saját, igazán eredeti alkotásait. Legyél nyitott - ha ki akarsz tűnni, ha több, ha más akarsz lenni.
- Töltsd le a tanulóidőd. Zappa bárokban játszott R&B bandákkal, kitanulta a szakmát. Ha nagy akarsz lenni, fektess időt az élő játékba. Csak a gyakorlat tesz hitelessé.
- Merülj az események sűrűjébe. Zappának el kellett hagynia az otthonát hogy Los Angelesben találjon elfogadásra, de végül New York volt az a hely, ahol igazán a közönségére talált. A közönség eleinte nem biztos hogy egy adott helyen van, lehetnek valamilyen különleges fórumon vagy akár web-felületen - de el kell érni az emberekhez ha valódi kapcsolatot akarsz a közönséggel. A New Yorki közönség végeredményben kisebb volt, de őket annyira magukkal ragadta őket Zappa színpadi jelenléte, hogy az élményt nagyon hamar továbbadták a barátaiknak.
- Használd a legfejlettebb technológiát. A hatvanas években a korai 16 sávos lehetőségektől a nyolcvanas évek Synclavierjáig Zappa folyamatosan kereste az újdonságokat. Olyan korban élünk, amikor bármilyen új hangzás sokkal könnyebben elérhető, mint Zappa életében - a kérdés hogy élünk-e vele, létre tudunk-e hozni új, különleges hanghatásokat?
Zappa egyszeri volt és megismételhetetlen, nehéz lenne reprodukálni azokat a körülményeket amelyek szerepet játszottak a különleges világának, karrierjének a létrejöttében. Zenészként a legtöbb ami megtehető, hogy megőrizzünk a sajátosságainkat és keményen dolgozunk a képességeink kiterjesztésén, a közönségünk felépítésén. A mai kor olyan eszközeivel, mint a Ustream, Twitter és a Live Unsigned, valós esély van a hallgatóság sokkal könnyebb elérésére mint Zappának volt bármikor is - csak gondoljunk bele, mire jutott volna az internet mai lehetőségeivel...