Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

A gitárhasználat fejlődése a popzenében (FZ, 1977)

2012.03.16. 11:00 mB

Amellett, hogy a rock-világ egyik legkiválóbb gitárosa és zeneszerzője, Frank Zappa stabilan a stílus egyik legszabadszájúbb szatiristája, úgy dalszövegeiben mint egyéb írásaiban. Frank most saját nézőpontjából mutatja be a hangszer változó szerepét a popzenében. (Guitar Player)

A cikk az ismert, gitárszólókat tartalmazó Guitar Hernia című kalózkiadványon is megjelent, kiadó: Rondo Hatton Records.


A „jó gitározás”

és más sztereotípiák

A gitárhasználat fejlődése a popzenében – Frank Zappa rövid verziója

Az ötvenes években a rock vagy R&B kislemezeken ritkán lehetett gitárszólót hallani – ehelyett a bridge és a harmadik versszak közti űrt jellemzően a tutulós-sivítós tenor-szaxofon szindróma töltötte ki. A nagynéha (általában a gyűjteményem blues vagy country darabjaiban) megszólaló gitár akkori funkciója alig hasonlított a mai szánalmas futam-öklendezésekhez és csontszáraz közhelyekhez (na innentől minden érzékenylelkű, a mai ál-akadémikus kor túlművelt teljesítményorientáltságától elaléló gitár-fanatikus bátran át is nyergelhet egy másik cikkre).

Aki teheti, fordítson némi időt a "Three Hours Past Midnight" (Johnny Guitar Watson), a "The Story Of MyLife" (Guitar Slim) gitárszólóira, vagy akár a kor bármelyik B.B. King kislemezére. Az én ízlésem szerint ezek példamutató szólók voltak, mivel a zene őszinte volt, az azt eljátszó személy közvetlen kiterjesztése. Ha zenekritikus lennék, azt kellene mondanom, hogy ezek az értékek többet jelentenek nekem, mint a kristálytiszta megszólalás vagy az agyongyakorolt skálák.

A korszak további jó gitár-példái a "Lucy Mae Blues" (Frankie Lee Simms), a "Happy Home" (Elmore James – még ha Elmore hajlamos is volt minden lemezén ugyanazt a híres futamát játszani, mégis az az érzésem hogy szívből jött a dolog), aztán Hubert Sumlin munkái (és párszor Buddy Guyé) Howlin' Wolf dolgaiban.

El kell persze mondani azt is, hogy hallhatóak a klasszikus sterilitásnak az akkori  lemezeken is példái, így az akkori Bill Haley kislemezek rock-szólóiban és a New Yorki R&B énekegyüttesek lemezeinek visszataszító csini-tini ujjgyakorlataiban (a gyors számoknál, a fagyitölcsér-akkordváltásokkal).

Ezzel érünk el a hatvanas évekig. Részben azért mert az R&B-t közben halálra menedzselték (fúvósok Ray Charles és Fats Domino lemezein, stb.), és mert Anglia elkezdte az ötvenes évek zenéit újrahasznosítva visszaexportálni, olyan emberekkel feljátszatva, akik az eredeti előadóknál fiatalabbak és helyesebbek is voltak (és akik, különösen a Rolling Stones rajongói esetében nem is feltétlenül hallották az eredeti felvételeket… és nem csak erről van szó, emberek – még ha hallották is volna az eredetit, valószínűleg akkor sem tetszett volna nekik, mert az egyik eredeti előadó sem volt olyan paprikajancsi mint Mick Jagger).

Persze az újrahasznosítás-prodzsekt része volt a Chuck Berry gitárszólók, B.B. King gitárszólók, sőt bizonyos tekintetben a John Lee Hooker gitárszólók majmolása is. A gitár a kislemezek kíséreteinél egyre elterjedtebbé vált, főleg ritmushangszerként. A kor legtöbb fehér-ember játszotta lemezeinél a szólók is ritmikusak voltak, különösen a surf-zenénél. A közös popmemóriánkból előhívható dalok (más szóval a legnagyobb slágerek) szinte mindegyike a táncolhatóság, de még inkább az eladhatóság szándékával született meg. A Hatvanas évek emelte a lemezeladást a szolgáltatóipar tudományos ágává, komoly hangsúlyt téve a sikeres klisék ismétlésére. A legjobb ami a korszakról elmondható, hogy elhozta nekünk Jeff Becket a feedback-jével, Jimi Hendrixet a gyilkos hangerejével és a Creamet, akik végül is legitimálták a sok dzsemmelést a színpadon (ehhez szükséges volt a brit gyökerek igazolása, például az amerikaiak által sosem hallott blues-lemezek zenei idézésével [a debil rádiók nagy sikereket értek el abban, hogy amerikában szinte senki ne halljon semmi ilyesmit, mert az „a négerek zenéje”, és megtettek mindent hogy az ötvenes évek és a hatvanas évek elejének fiataljait megvédjék egy ekkora kultúrsokktól, míg ott túl Angliában a jobb zenészek vágyakozva keresték és szerezték meg az eredeti blues-lemezeket, hogy azokat aztán a játékstílusuk alapjaivá tegyék]).

Tehát, röviden összefoglalva, az Ötvenes évek gitárizmusának legjobb pillanatait a komoly erősítők vagy a hangfelvevő stúdiók megjelenése előtti időkben elképzelhetetlen kísérletező kvalitásokkal jellemezném: hangsúlyosabb ritmikai kötődés, időnként valódi humor, stílus és személyiség. A Hatvanas Évek legrosszabb pillanatai pedig: amatőr prüntyögések, pár gyors rúgás a Fender Twin visszhangba, a folk-rock tipikus 12-húros öblögetése (ez volt a mai borzalmas érzékenységmímelő zenének az elődje: az előadó az érzékenyen szenvedő művész-énekes-dalszerző személyiség, aki a Warner Brothers művészeti intézetének fakerítése előtt pózol, amit a cég azért nagyon szívesen bérbead bármelyik másik lemezcégnek is, akiknek a saját okádék-verziójukhoz pont ez kéne); az első „pszichedelikus gitárszóló” - az „Inna-Gadda-Da-Vida”- izmusról már nem is beszélve.

Persze ez magába sűrít de ki is hagy sok mindent, de biztos vagyok benne hogy önök, mint az olvasásban eddig eljutott már-így-is-túl-modern emberek már nagyon hiányolnak valami olyasmit, ami az életstílusukat jobban érinti – és mennyire igazuk van! A zenetörténeti nézőpontnak abszolúte nincs helye a ma szenzációs zenei világában. Igen, így van, jól hallották!

Hogy is lehetne hasznos mindez az információ egy olyan zenei világban, ami a kifinomultságának csúcspontján olyan koncepciókat tesz magáévá, mint a Super-Group, a Világ Legjobb Gitárosa, a Világ Leggyorsabb Gitárosa, a Világ Legcsinosabb Gitárosa, Világ Leghangosabb Gitárosa, Világ Legeslegrégibb Gitárjait Összegyűjtő Gitárosa (amelyikeken olyan halott gitárosok játszottak, akik még zenészek voltak), és így tovább?

A popzene-történetnek megvan az a szokása, hogy megmondja nekünk, kik is vagyunk valójában – ha nem így lenne, aligha költöttünk volna dollármilliókat ezekre a lemezekre, nem igaz? A média és a kereskedelem munkásainak alapos kiképzőmunkája után a teljes népesség (még a gitárosok is) egy meglehetősen jólnevelt, szagtalan, vásárló-amőbává alakult át, akit csak a gyárosok kiszolgálására tartanak életben és az életét a következő mottó szerint éli: a legnagyobb, a leggyorsabb, a leghangosabb és a legtöbb a legjobb.

Felejtsük hát el a múltat, ez semmit nem jelent már nekünk (hacsak nem találunk valami módot a hangosabb/gyorsabb játékra – talán nem is lenne túl nehéz, hiszen ma már az óvodások is gyorsabbak mint a korai Mahavishnuizmusok). Nézzünk szembe vele: ha az ember megtanulja a 28-29 legáltalánosabban használt rock elemet (pár country futam, egy kis Albert King, egy-egy pentaton skála itt-ott, egy kemény vibrátóval összefogva): már kész is a zenész-lét; akit a jövőben „A hetvenes évek gitárosának” fognak nevezni. Igen, hamarosan Te leszel a történelem, és mikor végre meglesz a szerződésed, és végre megjelenik az albumod, és elmegy belőle tízmillió, és mikor minden kezdő gitáros a fenomenális sebességedet és a tökéletes hangszínedet és a végletekig kimunkált kivitelezésedet hallgatja otthon ülve, és mikor aztán az a kissrác (mármint ő és a tízmillió másik) az első gitárjával azt mondja magának: „Baszki, ezt én is meg tudom csinálni”, és sikerül megjegyeznie minden egyes félelmetes hangot, amiket aztán nálad gyorsabban játszik el…

És nemcsak hogy gyorsabban játssza el a szólódat, de egy kisterccel feljebb is transzponálja, közben lenyúlja az anyja ruháit, munkát szerez egy bárban, ahol felfedezik, szerződést kap (tízszerakkorát mint te), csinál egy lemezt (sokkal jobb költségvetéssel mint a tiéd, mert a lemezgyári nagyokosok szerint ő lesz a következő nagy durranás, és az igazi tehetségbe nem sajnálják beleölni a pénzt). És ez még nem minden, mert közben kiderül hogy nem tudsz már gyorsabban játszani, hiszen nincs több időd gyakorolni, mert szétkokóztad magad az első lemezed jogdíjából (és a szerződés szerint fel kell még venned tízet), közben itt az ideje a második lemeznek, te meg azt kérdezed a hangmérnököktől hogy hogy működik a VSO, miközben az anyja ruháiba öltözött kissrácnak a kijön a lemeze és elmegy belőle vagy húszmillió, hogy aztán legyen valahol húszmillió másik kissrác az első gitárjával, akik az újrahasznosított tekerésedet hallgatják épp, és azt mondják, hogy…

Creative Commons Licencfordítás: Marosi Bálint - A munka a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt van.

3 komment

Címkék: improvizáció zappa szövegek a zenéről gitárszólók

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr974319468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2012.03.17. 14:51:12

Még több ilyen érdekes fordítást Bálint!
Az őszinteség kontra kamu koordináta rendszerben azért ez a cinizmus okoz némi zavart. Mindössze arra gondolok, hogy ennyivel elintézni a gitár használatának fejlődését, főleg abban az időszakban, mikor igazán szóló hangszerré vált, elég felületes és nem is teljesen igaz. Totális blues hívő vagyok, ez a műfaj nagyon egyszerű formulákat használ, ezek variációiból és az egyéni hangból áll össze, amiről Zappa (nagyon helyesen) beszél. Elmore James szerintem 4-5 nótát játszott egész életében más szöveggel, de ott nem is a változatosságra volt szükség. Egy kazán volt a csávó torkában és bluest lehelt magából.
Nagyon érdekes, hogy a "történelem" nagy gitárosai mindannyian használtak bizonyos formulákat, melyek mentén felépítették a szólókat, amik ráadásul dramaturgiai szempontból valamennyire kötöttek is voltak, időtartam szempontjából meg aztán főleg. Zappa játéka ettől valóban távol állt, viszont teljesen másként kezelte magát a hangszert is. A formulákhoz való kötődés nem egy megkerülhető dolog, az őszinteséghez viszont semmi köze.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2015.09.05. 19:12:56

@Rátosi Milán: ma szembejött megint ez az interjú - nagyon jó kis szöveg, persze a maga meghökkentéseivel és vitathatóságaival. Azt sajnálom, hogy Zappának kevés ilyes direkt zenei megszólalása volt, s hogy például interjúkban ez kevés alkalommal kerül elő, rákérdezve, körbejárva - a politika, a sztorizgatások mellett. (Közben kidobta az internet hogy a cikknek van valami 80-as évekbeli folytatása, gondolom hasonló beszólásokkal, majd utánamegyek.)

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.09.06. 19:18:01

@mB: Erdemes lenne es erdekes.
Ujra elolvasva a szoveget a cinizmust mogott huzodo nosztalgia mutatkozik meg leginkabb, ami onmagaban nem is lenne figyelemre melto, ha nem egy olyan korba valo visszatekintesrol lenne szo, amikor a zeneszek nem egyszeruen mashogy jatszottak, de az emberek is mashogy hallgattak zenet. Persze a zenenek mindig is volt identitaskepzo oldala is, de Zappa itt pontosan azokat az idoket sirja vissza, amikor a zenevel egyutt nem jart egy komplex elmeny es identitas-csomag is. Egyebkent enelkul az all inclusive elmeny nelkul a Mothers sem futott volna be, sot, de ez teljesen mindegy.
Tenyleg kivancsi lennek a folytatasra, mar csak azert is, mert nehany ellentmondast lehet, hogy rendbe tenne.
süti beállítások módosítása