Frank Zappa az évek során többször adott interjút a Musiciannak. A következőkben a neki szentelt 1994-es februári szám utolsó cikkét, azaz az évek során adott interjúiból készített válogatást közlöm.
A beszélgetéseket James Riordan, Dan Forte, Tom Moon, Scott Isler, Josef Woodard, Alan di Perna és Matt Resnicoff készítette.
Frank Zappa: Zárszó
(Musician magazin, 1994. február - a szöveges változat itt!)
- 1977 november/december
Miért váltottál gitárra 18 évesen?
A szaxofon nagyon kevés hangra korlátozódik egy meghatározott stílusban, hamar unalmas lesz. A gitárszóló viszont már egy másik történet. (A szaxofon) összehasonlíthatatlan a Johnny "Guitar" Watson Three Hours Past Midnight-jával vagy Guitar Slim gitárszólójával a Story of My Life-ban. Ezektől egyszerűen megvadultam.
- 1979 augusztus
Tanultál-e bármikor is zeneelméletet?
Valamennyit igen. A középiskolából naponta átjártam a főiskola elmélet-óráira. Egy dzsessztrombitás, Mr. Russel tartotta, a Walter Piston harmónia-könyvből tanultunk. A többit meg mind a könyvtárból.
- 1979 augusztus
Mikor a Freak Out! megjelent, leginkább a humora ütötte ki sokakban a biztosítékot.
Nézd, én egy egyenes ember vagyok, próbálom a magam módján egybentartani a munkáimat. Van humorérzékem, nem fogom elnyomni csak hogy elfogadhatóbbá tegyem magam.
- 1982 április
Rock előadónak, vagy inkább valami másnak tartod magad?
Alapvetően zeneszerző vagyok, de rock’n’roll előadásából élek.
- 1982 április
Melyik munkádat tartod kiemelkedőnek?
Ilyen a Greggery Peccary, a Lumpy Gravy, a Redunzl, a We're Only In It For The Money, a Watermelon In Easter Hay, vagy a You Are What You Is. Szeretem a The Blue Light-ot.
- 1979 augusztus
Eszedbe jut-e a zenéről annak lehetséges társadalmi kihatása?
Nézd, ha valaki ronda zenét játszik, az elősegítheti a rondaság racionalizálására kidolgozott filozófiai rendszerek kialakulását. Ezt sokszor tapasztaltam az avantgárd esetében.
- 1982 április
Azt mondtad egyszer hogy bár Elmore James mindig ugyanazt a híres figuráját játszotta, mégis úgy érzed hogy hiteles.
Igen, az. Átlényegíti a zenét és a nyelv birodalmába vezet. Az ízlésbeli kérdésektől a vallásig.
- 1985 március
A nagy rock 'n' roll mítoszok egyike a közted és Captain Beefheart közti állítólagos gusztustalansági verseny.
Ezt először a Flock egyik tagjától hallottam – emlékszek a Flock-ra? –, odajött és megkérdezte: „Hé, Frank, hallottam erről a gusztustalansági versenyről, ez hihetetlen hogy szart ettetek!” Erre persze elmondtam neki, hogy soha nem ettem szart a színpadon. Amúgy meg amikor valami tényleg nagyon szart ettem, az Fayetteville-ben volt egy Holiday Inn étteremben, Észak-Karolinában.
- 1991 november
A Faces-hez hasonló bandák retrójának van valamiféle jelentősége?
Figyelj, valamilyen utánzat-bandát alakítani – ez az út sehova nem vezet.
A misztikus, vagy avantgárd zene végül is ugyanezt fejezi ki.
Hogy érted azt, hogy misztikus? Ha valaki valami újat és eredetit csinál, az rossz lenne?
Nem, egyáltalán nem. Nem pejoratív értelemben mondom, inkább valamiféle…
Nem is hallottál még ilyet.
Ami ijesztően…
Eredeti?
Igen.
Szeretnék mindig ijesztő lenni.
- 1991 november
Van-e az életednek olyan része, amit félretettél a zenéhez való elkötelezettséged miatt?
Nézd, mit hagyhattam ki? Bánjam, hogy nem lovagoltam, hogy nem vizisíeltem? Nem bánom. Nincs kedvem hegyeket mászni, bungie-jumpingolni sem, egyáltalán nem hiányzik semmi ilyesmi. Ha az ember tényleg azonosul valamivel, akkor mi hiányozhat?
fordítás: Marosi Bálint - a munka a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt van.