frissítés: a fenti interjú a Kill Ugly Radióra is felkerült, ahol egy kis vita után további kérdések születtek, amire Mr. McMacken sem volt rest válaszolni (még anno - nem mindent értettem, a fordítás icipicit rövidített, de nagyjából helyes):
Építészként érdekel a megbízókkal való közös együttdolgozás. A munkáinak erős karaktere van, de az interjúkból kiderül hogy FZ mennyire intenzíven részt vett a koncepcionálásban. Bátorítja (egyáltalán: szereti-e?) a megbízók aktív részvételét a munkájában, vagy egyedül, a saját elképzeléseit megvalósítva szeret dolgozni? (mB)
Ha a megbízó történetesen FZ, egy ilyen karizmatikus személyiség, akkor a legfontosabb hogy az ember hagyja magát vezetni az őrületbe. Korán kellett felkelnie annak aki ilyesmiben le akarta pipálni őt, az biztos. Egy jó megbízóhoz semmi nem fogható! Aki a saját vágyait akarja látni, csinálja a saját dolgait.
A lemezborítók rendszerint kisebbek az eredeti festményeknél, a CD-k még ennél is kisebbek. Hogy viszonyul ehhez – mennyire befolyásolja a részletezettséghez való viszonyát? (mB)
Mindig akkora méretben festek, ami elég nagy ahhoz hogy jól látsszanak a részletek. A reprodukció mérete nem érdekes, csak a képméret.
Úgy tűnik hogy minden munkáját kézzel festette. Van még ennek piaca? Dolgozik emellett számítógéppel is? (mB)
Igen, kézzel festek, de mostanában néha fogok egy-egy képet és beszkennelem és más méretben nyomtatom ki. Semmi nem hasonlítható a kézi festéshez, a művel való személyes eggyéolvadással. Azért mellette MACkel is dolgozom, szeretem a színkorrekciós lehetőségeit, meg minden olyasmit amit a Photoshop hozott.
Frank hivatkozott-e más művészekre a beszélgetések közben? Arra gondolok, hogy esetleg említhette Salvador Dalit vagy talán Hieronimys Boscht, mivel ismerte őket, és vannak rokon vonások. Említette őket vagy másokat? (Dark Clothes)
FZ a holland mesterekre utalt, az ő részletgazdagságukra, szimbólumhasználatukra. Dali nem merült fel, de biztos vagyok benne hogy FZ szerette, az alapján amilyen utasításokkal elindított.
Mindig érdekelt hogy FZ olvasta-e a MAD magazint (magyarul ez volt a Kretén), és különösen hogy olvasta-e Kurtzman Mad című képregényét az ötvenes években. Az abszurd részletek erre utalnak. Beszélt valamikor is a Madről vagy EC képregényekről? Van-e kapcsolat a Kurtzman/Bill Elder féle “Chicken Fat School” világával? (Dark Clothes)
Nem ismertem FZ olvasási szokásait… De a Mad biztos rajta volt a listáján, azzal nagyon egyetértek hogy szerette a bizarrt, de ezt talán jobban is tudod nálam.
(Len megjegyzése: köztudott, hogy FZ szerette a képregényeket és Jack Kirbyt. Azt hiszem kimondható, különösen mivel az ötvenes években volt fiatal, hogy nagy Kurtsman/EC rajongó lehetett.)Dave, láttad Franket meztelenül? (Alex)
Há, meztelenül! Micsoda ötlet. Csak elképzelni tudom azt a szőrös hunga-lungát.
A Zappa, Flo & Eddie és Little Feat lemezborítók között bizonyos hasonlóságot figyeltem meg: olyan képek, elemek használatát, amik specifikusan Dél Kaliforniára jellemzőek – a hot rod autók, a tengerpart, az őrület, a nők; de jellemző az ezeket elevenné tevő élénk pasztellszínek használata is – az olyanok munkásságában mint Neon Park, Cal Schenkel és David McMacken. Ezek az alkotók részei voltak-e valamiféle művészeti „iskolának”, már ha akár a képzésüket tekintve akár más módon találkoztak egyáltalán? (Urbangraffito)
Dél Kalifornia világa meghatározta a munkáinkat, a világító színek, az emberi viszonyok, aztán a sötét szlömök és az erőszak jelenléte, ezek valahogy mind egyesültek a munkáinkban: magunkba szívtuk, ittuk (rock’n’roll). Cal nagy szám volt az indulásom idején, barátok is maradtunk, dolgoztunk is együtt az animáció világában. A többiekkel nem voltam közeli viszonyban, de volt akihez közel éreztem magam, ahogy bárki közel érzi magához a szakmatársait.
Köszönöm mindenkinek… Dave
A korábbi interjú után most egy videóinterjú - és a borító el-ké-pesz-tőőőőő részletességű fotósorozata meg itt, a flickr-ön. (forrás: FZ in Hungary) Klikk a képre:
2011-02-28 14:59