Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Hammersmith vagy Deutschlandhalle?

2011.02.14. 18:29 mB

Ha nem is tudatosan és sokszor, de néha mégis előfordul hogy összehasonlítom a Hammersmith Odeon lemez nyújtotta élményt a turnéról tudhatókkal, de főleg a közismert '78 februári Berlini koncerttel. Bár a hangminőség nem, a program nagyjából azonos, a bennem keletkező élményindex a két felvételnél azonban eléggé eltérő.


Holy Day in Berlin - e koncert részletes leírása és letöltése


Mindenekelőtt fontos elmondani, hogy nagyon jó hogy ez a turné is kapott egy jó hangminőségű hivatalos kiadványt, egy teljes koncertet. Nagyon örültem annak idején a megjelenés hírének, és mégis: ebben a párbajban a Berlini kalóz valamiért mégis mindig győz.


a teljes koncert online:

Az első élmény persze tudattalan és inkább afféle megfigyelés: míg a Berlint rendszeresen és sokat és örömmel hallgattam, addig azt kellett hogy észrevegyem, hogy a Hammersmith alig-alig kerül bele a lejátszóba, sőt, ha bent van, előfordul hogy nem megy végig.Talán a megszokás? Nem - a régi kalóz újra elővéve is remek élmény, igazi koncerthangulat, minőségi zene.

A [berlini a] nem-hivatalos koncertek egyik leghíresebbike, nem véletlenül. Kiváló hangminőségű felvétel, a fontosabb 78-as számok mindegyikével, kiemelkedő előadásban. FZ gitárjátéka csodálatos, ahogy a Sheik Yerbouti-ra felkerült szólók is igazolják. Ha valakit meg kéne ismertetni egy 78-as koncerttel, ezt a szalagot adnám neki. Remek hang, 150 perc tömény zene, humor és változatosság. Kötelező darab. - SG. - FZ Tape Reviews;

A végén aztán, többszöri meghallgatással, az okok keresésével oda jutok, ahova a turné ezen szakaszát véleményező honlap: úgy tűnik, a londoni koncertek laposabbak, unalmasabbak a többinél. Ez aztán tovább nehezen fejtegethető, hiszen a dalok megvannak, a tempó megvan... sajnos talán pont a szólókból hiányzik a spiritusz. Sokkal kevésbé inspirált játék, kevésbé tartja fent a hallgató érdeklődését, s ami rossz jel, hogy hallgatás közben fel-felteszem magamnak a kérdést: ugorjam-e a számot vagy hallgassam végig? A szólóknál meg pont az hiányzik, ami miatt Zappa játékát szeretem - azaz itt a motívumok szinte mindig az ütem elejére, a hangsúlyra esnek, a kíséret alap-ritmusából alig-alig lép ki, a játék így egysíkúbb, laposabb, unalmasabb.

http://www.igelity.de/fzmaps/img/show/pub/orig/show_00403_005.jpg

Na de vissza a Berlinhez: ez a felvétel (szerencsére elég jó minőségben) mindent megőrzött, amit egy Zappa-koncerttől várunk: szép építkezést, folyamatos ívet, feszültséget a koncert során, de főleg: remek és remek és remek szólókat - és sok nevetést. És miközben egyik szemünkkel kesereghetünk (már ha van még aki kesereg) a Hammersmith Odeon várakozáson aluli teljesítésén, a másik szemünk azért mégis nevet, annak az értéknek az újbóli megtapasztalásán és felfedezésén, amit a kalózfelvételek léte, megőrzése, megosztása, digitalizálása jelent. Ez az aktuális hivatalos kiadványokon, azok kiválasztásának okain, a megjelenés módjának dilemmája helyett és mellett jelent valós alternatívát: zenei értékmegőrzést, egy kor hiteles bemutatását, de jelenti egy (zenei) közösség önzetlen munkáját - összetartását - is.

Köszönjük nekik ezt az élményt.

http://www.igelity.de/fzmaps/img/show/pub/orig/show_00403_010.jpg

Jens-Jürgen Schäfer fotói erről a koncertről (Berlin).

7 komment

Címkék: kalóz véleményezés online zene turné77 78

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr182661134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.02.15. 09:50:10

na és pont MA van az évfordulója (33), hehe.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2011.02.17. 00:08:54

Valóban szépen szól ez a koncert, az pedig külön érdekes, hogy Ed Mann és Patrick O'Hearn is szépen, hangsúlyozottan hallható, ellenben az Odeonnal. Bozzio meg kevéssé hangsúlyos, de nem kevésbé zseniális. Csak a fiatal Adrian Belew gitárja maradt halk, pedig hallani, hogy a Wild Loveban erőlködik, tekergeti a tremolókart (ezt a jó szokását azóta is megtartotta, remélem megtekeri jövő vasárnap is). Óóó igen, Wild Love: mint egy falat kenyér, úgy kéne az Odeon lemezre!
Amit feltétlenül ennek a koncertnek köszönhetek, hogy elkezdtem figyelni Peter Wolf és Tommy Mars finom összjátékára. Teljes mértékben értem miért volt szükség két billentyűsre. Már-már hajlamos vagyok kihallani, hogy kettejük stílusa milyen szépen simul egymáshoz, ugyanakkor mennyire ellentétben is áll Mars maszatolósabb, bolond stílusa, Peter Wolf "iskolázottabbnak" hallatszó játékával. Az új albumot is ennek fényében fogom újra hallgatni.
Zappa szólói meg tényleg seggre ültetik a másik albumon mutatott teljesítményét az A Little House I Used To Live In/Sheik Yerbouti Tango az abszolút csúcs, a Yo Mama nem különben.

Nem szeretem a kalóz albumokat. Rosszul szólnak, Bálint itt van a mi örök ütközőpontunk :) Te a (saját terminussal élve) zene-filológusok felől közelítesz a zenéhez, jómagam meg az audiofilek irányából. Ezt az ellentétet persze semmiképp sem pejoratív értelemben gondolom! Ezt a koncertet viszont egész biztosan sokat fogom hallgatni, mert egy valódi élmény. Hogy egy korábbi felvetésre is reagáljak én a bízom a jövő zene és hangminőség központú kiadásaiban - nem lehetetlen.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.02.18. 15:12:53

Szomorúan mondom hogy lehet hogy revideálnom kel a nézetemet. :-) Nagyon hosszú a 3 CD, és eddig főleg azokat válogattam össze és hallgattam amiktől sokat vártam, a szólós számokat.

Most újrahallgatom megint (pl. neked köszönhetően, ehh ;-)), de inkább a "zenekari" darabokat: Peaches, Punky, Little House, vagy a Flakes - hát, jó, jó ez... Tényleg szép hallgatni Bozzio erejét, a sok hangszer gazdagságát, az energiát - na majd visszatérek még erre az Odeonra aztán ki tudja hol állapodik meg a viszonyunk.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.02.05. 13:32:08

Ejj, de bitang ez a koncert! Még decemberben néhányszor meghallgattam az Odeon-t, el is voltam vele, de ebben a pillanatban azt mondom, hogy ezzel a bulival össze sem lehet hasonlítani. A hangzást egyre kevésbé érzem rossznak, sőt, tulajdonképpen hallani mindent, vannak arányok - amik ráadásul jobbak, mint az Odeon-on -, a szólók mg nagyon jók. A Wild Love-ban szerintem Belew szólózik, egyre erősebb a gyanú bennem. A King Kong-ban meg O'Hearn alakít zseniálisat. Kicsit olyan, mintha egy másik felállás játszana itt, mint a hivatalos kiadványon. Élet van ebben a buliban. Most ezt érzem.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.02.18. 14:04:25

Ez volt az a koncert, amikor David Bowie és Iggy Pop ott sündörgött a backstage-ben, a Zappa egyik szólója alatt épp szünetet tartó Belew-t pedig Bowie úgy finoman leszólította - játsszon inkább nála. Talán pont a Torture szólója, azaz a Rat Tomago közben. Talán. Egy kis darab rock történet ez a koncert.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2015.02.20. 21:32:23

Abbahagytam az észrevételeket (vagy összegyűjtöm őket és zanzásítva tálalom), mindenesetre tény, hogy Zappa a Bobby Brown elején odaszól Bowie-nak. Gondolom ő is kiszúrta. "ground control to Captain Tom" - ez másnak nem szólhat, csak Bowie-nak. Zappa rosszul emlékezett a Space Oddity szövegére, abban nem Captain, hanem Major Tom szerepel.
süti beállítások módosítása