Újra megjelenik a Frank Zappa Guitar Book - 2017 júniusában, mostantól előrendelhető az amazonon. A kottákat Steve Vai jegyezte le, a könyv hét album 22 szólóját tartalmazza (dobszólamok is!). A honlapon többször szóba került már.
Black Napkins * The Deathless Horsie * Five-five-Five * Hog Heaven * Yo' Mama * Outside Now * Pink Napkins * Rat Tomago * Sheik Yerbouti Tango * Shut up 'n Play Yer Guitar * Soup 'n Old Clothes * Stucco Homes * Theme from the 3rd movement of Sinister Footwear...
Steve Vai bevezetője
A könyvben szereplő munkákat 1979. januárja és 1981. augusztusa között írtam le, amikor épp nem turnéztam Frankkel.
A darabokat először szalagra másoltam az albumokról. A Joe's Garage szólóit egy kis Sony magnó segítségével írtam le. A gitárlemezeket egy négysávos magnóra dobtam át, némelyiken fél-tempóra lassítva dolgoztam.
A Joe's Garage szólói (a "Watermelon In Easter Hay" kivételével) különböző koncertekről származnak, ezek mögé a stúdióban került ritmuskíséret. A többi felvétel élő, a Shut Up 'n Play Your Guitar és más albumokról.
Akinek bejön ez a fajta kottaolvasgatás, annak javaslom hogy sorra tanulmányozza át mindegyiket. Ez saját lejegyzések elkészítésére is felbátoríthat, ami gazdagítja a hallást, az olvasást, a szólózást és a pszichológusodat. Érdemes egy egyszerűbbel kezdeni. Legyünk őszinték, ez azért nem a „Kottaolvasás könnyen, gyorsan”.
A ritmikai jelölés néhol talán nehezebben érthető. Azon a pár helyen, ahol többféle lejegyzési mód kínálkozott, mindig a frázist hangsúlyozót választottam.
David Ocker: Hadd mondjak valamit Steve Vai gitárszóló-lejegyzéseiről. Sokat lemásoltam közülük és többször is leellenőriztem a teljes Frank Zappa Guitar book-ot. A leírt kották véleményem szerint jóval bonyolultabbak lettek a szükségesnél – különösen, ha elvileg azzal a céllal születtek hogy azokat majd ezekből valaki eljátssza. Sok olyan helyet találtam, ahol Steve jelölése egyszerűbb is lehetett volna, de Frank mindig a legkomplikáltabb mellett döntött. Steve azt írja az előszavában, hogy „pár helyen, ahol többféle lejegyzési mód kínálkozott, mindig a frázist hangsúlyozót választottam”. Ezt soha nem hittem el igazán – bármilyen pontos is a lejegyzés, az előadónak mindig hozzá kell adnia a saját frazírjait vagy meg kell hallgatnia az eredeti felvételt, hogy kiderüljenek az írásban nem jelölt (vagy nem jelölhető) nüanszok. Van a Guitar Book-ban egy rész, ahol 25 van 24 (negyed) felett – a Pink Napkins-ban találtam –, de sok más helyen is előfordul ilyen magas arányú ritmusképlet. Nehéz elképzelni vajon mi járhatott a fejében mikor eljátszotta – őszintén kétlem hogy tudatosan akart volna 25 hangot játszani 24 helyén. Talán kicsit más tempóban szeretett volna játszani mint a ritmusszekció – egyfajta élő xenokronitás. De valószínűbb, hogy vagy sietett kicsit vagy a ritmusszekció lassult le valamennyire. Ebben az értelemben olyasmi ez, mint egy Gene Krupa dob-szóló. (David Ocker internet-interjú)
A "Theme From The Third Movement Of Sinister Footwear" (a korábbi címe "Persona Non Grata") a You Are What You Is albumon szerepel. Ebben a számban Frank gitárjátékát egy elektromos gitár, egy ütősszólam és egy basszusklarinét ismétli meg. Az eredeti ritmuskíséretet az albumon hallható váltotta fel.
Sok sikert azoknak a zenészeknek akik méltányolják és akiknek épülésére szolgálnak az ilyen kiadványok. Azért ne tegyetek kárt magatokban.
John Frusciante: Úgy tanultam meg kottát olvasni, hogy a Frank Zappa Guitar Book hangjegyeit összehasonlítottam az adott dalok felvételeivel. Az abban a könyvben szereplő összetett ritmusok (amiket Steve Vai jegyzett le gyönyörűen) és az instrumentális kompozíciói hihetetlenül kitágították a tudatomat. Úgy hiszem, ez vezetett be a zenei formálás tágas, végtelen lehetőségeibe. (Dub Room CD: John Frusciante kísérőszövege)
Pár szó azokhoz akik eljutottak idáig… írta Frank Zappa
Ennek a könyvnek az elkészítésekor megpróbáltuk a ritmikai és melodikus történéseket olyan pontosan megjeleníteni, amennyire az lehetséges volt (beleértve a hibáimat is… de tényleg: van pár hang, ami egy rossz bundra érkező ujjnak vagy a túlzott sietségemnek köszönhető, vagy mert egy éppen ámokfutó bandát próbáltam utolérni…), és az esetek nagy részében azt hiszem ez sikerült is.
Ha valaki a notációt néhol elrettentőnek találná, az azzal vigasztalhatja magát, hogy ezt úgyis csak egy mániákus próbálná meg eljátszani… DE, ha ön pont egy efféle mániákus ember, ÉS megpróbálná ezeket a kottákat előadni a hangszerén, gondoljon arra hogy ha ott állnék mellette metronómmal és karmesteri pálcával (szemöldök-ráncolva és rengeteget cigarettázva közben), ragaszkodnék hozzá hogy a ritmus pontos legyen, és hogy csak az alap-tonalitáson kívül eső hangokat (az eredeti „rossz” hangokat) lehet módosítani.
Reméljük hogy tetszeni fog ez a könyv, további ehhez hasonló tanulmány-köteteket is tervezünk megjelentetni a jövőben. Köszönöm hogy időt szakított ennek elolvasására.
2017-01-07 20:00