BBC, 1968 november
Hogy az utóbbi időben betette a Pink Floyd a lábát a holnapra, kínálja magát egy Zappa - Pink Floyd párhuzam. És már helyesbítek is: inkább egy Zappa - Waters párhuzam, ami az összehasonlításnál talán érthető és elfogadható lesz. Talán megérne egy részletesebb vizsgálódást is, most azonban inkább felsorolásszerűen van csak időm foglalkozni vele: indulásként vegyünk két (ritka) konkrét kapcsolatot, azaz a fenti (bizonytalan forrású) videót, illetve a korábban emlegetett közös játékot az Amougies fesztiválon, 1969-ben.
Frank Zappa egyike azon kevés zenésznek akik tudnak velünk játszani. Az a kevés amit Amougiesben játszott velünk elképesztően korrekt volt. De ő a kivétel. A zenénk és a színpadi viselkedésünk miatt nagyon nehéz velünk együtt improvizálni. (Nick Mason)
zenekar - vezető
Mindketten egy zenekar tagjaként kezdték, annak vezetőjeként folytatták, hogy szólistakánt fejezzék be. Miközben hatalmas tiszteletnek örvend mindkét zenész, elvárásaikról, időnkénti összeférhetetlenségükről, vezetői módszereikről is sok történet szól.
Mother
Míg ez Zappánál maga a zenekar ("we are the Mother people"), addig Watersnél a családi kötelékek, a kötődések-függőségek megjelenése, az önéletrajzi szál - persze az apafigurával párhuzamosan (ld.: Mother). Zappánál is megvan valamennyire ez a vonal, de nem annyira személyes, mint inkább általános, társadalmi vonatkozásaiban (Mom and Dad).
Utód, örökség
Apja örökségét 2005 óta tudatosan kutatja, folytatja, játssza Dweezil, amit jópár turné, egy DVD, CD-k és egy Grammy díj (2006, Peaches) jelez.
Érdekes párhuzam, hogy Waters fia, a jobbára dzsessz-zenészként ismert Harry Waters is tagja a The Wall turnénak, helyesebben 2002 óta az őt kísérő csapatnak.
Hasonló, a jelen-múlt összehasonlításról itt olvasható nálunk egy írás: Dweezil Zappa vs. Roger Waters (2010).
Érdekes apróság, hogy Dweezil gitárosként közreműködik a következő két Pink Floyd előtt tisztelgő lemezen (többek között Vinnie Colaiuta társaságában): Back Against The Wall, 2005; Return to the Dark Side of the Moon, 2006.
Állatok
- tehén -
Az elsőként beugró, legszembetűnőbb párhuzam a fenti két lemezborító. A Zappa-borító ötletéért tudomásom szerint Dweezil a felelős, és hasonlóság fedezhető fel a keletkezés, a témaválasztás mögötti szándékokban is: a mögöttes jelentés elkerülése, a tárgyilagosság, a banalitás.
- disznó -
Meglepő módon mindkét szerző büszkélkedhet egy Pigs on The Wing (Animals, 1977) (Szárnyas malacok) című darabbal - na jó, Zappánál egyes számban:
A Pig With Wings (Civilization Phase III., 1994)
- kutya -
Zappa: Evelin, az átalakult eb, Gyere Fido (kiskutyám, vau-vau); a pudli-mese, Frunobulax...
Evelin, az átalakult eb
a kis zongora-terítő megrebbenő bojtját
nézte csepp meglepetéssel...
Ők és/vagy mi?
A két címben az elkülönülés, az elhatárolódás kérdése - más közeg, más mozgatórugók; itt egy szemtelen lemezcím és egy instrumentális dal (szóló - 1984), amott egy súlyos szöveg egy nagyobb lélegzetű album belsejében.
Politika, demokrácia
WATERS: Nincs más lehetőség, szavazni kell. Ez a probléma nem oldódik meg, amíg mi, a választók nem tesszük világossá a jelöltek számára, hogy nem fogunk rájuk szavazni, amíg világos környezetpolitikájuk nem lesz, különös tekintettel a globális felmelegedésre. (Waters - Wikiquote)
ZAPPA: Ha tizennyolc éves vagy és nem vagy még regisztrálva a választáshoz, akkor regisztrálj most! Te is felelős vagy azért amit a hivatalban levő vezetőink a jövőddel tesznek. Regisztrálj MOST. (Zappa, ~1988)
Zene, zeneszerzés
WATERS: Nincs különösebb cél. Tesszük a dolgunkat. A kérdés, hogy őrüljünk-e inkább meg, vagy csinálunk ehelyett valami értelmeset. (Wikiquote)
ZAPPA: A dolog veleje a következő: ha téged szórakoztat, remek. Élvezd. Ha nem, hagyd a francba. Én azért csinálom, hogy szórakozzak. Ha tetszik, kiadom. Ha másnak is tetszik, az a ráadás. (Playboy nagyinterjú)
Hangminőség, technika
kvadrofónia,
érdekesség: a Dark Side Of The Moon-nál használt szívdobbanás a Paul Buff által kifejlesztett KEPEX gépezettel készült (wikipédia).
zajok, zörejek
vizualitás
Az animáció, a grafika (a lemezborítók) fontossága - itt Cal Schenkel (és mások), amott főleg a Hypgnosis. Illetve: filmek!
zenejátékok, konceptalbumok
kalózlemezek
egyéb
"bálvány"-kérdés, koncert-tömeg, fz-baleset, stb
szókimondás, vulgaritás
"egyenes", tiszta énektechnika, felesleges díszítésektől mentesen,
improvizáció, zenei kísérletek
Az utolsó pár dolgot láthatólag nem volt időm befejezni - bocs, majd egyszer, lassacskán... :-)