Zappáról a net elterjedése előtt elég kevés információ volt beszerezhető, sok volt köztük az álhír, a kamu, és sok újságíró dőlt be mindenféle mendemondának, botránysztorinak. Szemezgessünk most Ungvári Tamás ökörségeiből.
Ungvári Tamás sületlenségei Zappáról
"A rock mesterei" című könyve '74-ben jelent meg, szép lila-zöld-kék betűs címlapja van. Kb. 300 oldal, ebből Zappával foglalkozik 13. (235-247.) A javára írható, hogy addig Magyarországon valószínűleg egyáltalán nem foglalkoztak Zappával, főleg nem ilyen terjedelemben. Ezen túl viszont túl sok jó nem mondható el a szövegről. Kizárólag a Mothers of Invention-korszakkal foglalkozik, ennek megfelelően Zappát agyament provokátornak, borzalmas anarchistának írja le.
Sok viszonylag korrekt részletet is tartalmaz, eredeti dalszövegrészleteket és eredetinek tűnő dokumentumokat (többek között egy nagyon vicces levelet, amit állítólag minden rajongó kapott, aki belépett az Ungvári szerint "Ötlet"-nek nevezett rajongói klubba, 4 dollár tagdíjért). Itt van néhány idézet, sírjatok és nevessetek! (Vigyázat, csökkentett valóságtartalom!)
Frank Zappa (...) berohant a színpadra, és megszólította közönségét: - Hé, disznók!
Az együttes tagjai korántsem vonzó tinédzserideálok (...) mit sem adnak a tisztes megjelenésre, sőt a baltimore-i fiú (!!!) (...) együttesét arra vette rá, hogy igyekezzenek kifejezetten csúnyák lenni, öltözködésükben, hajviseletükben, megjelenésükben.
A tagok felsorolásánál ilyen kis tévesztések vannak:
Raymond Eugene (Collins, 1937.)
Ian Robertson Underwood (Euclid, 1939.)"
(Tehát Ray Collins családi neve Ungvári szerint Eugene, és Collinsban született, Ian Underwood viszont Motorhead (Ungvárinál egyszerűen James) Sherwood keresztnevét kapja születési helyként. Valamit kissé felületesen másolt a szerző.)
A kép, amit kialakítani igyekeznek magukról, mindenképpen az iszonyaté, a borzalomé.
Alig egy héttel előtte a MOI Montreux-ben játszott (...), ötvenezer dollárnyi felszerelésük égett oda, többek között az a Synthetiser, mely színpadon is olyan hanghatást képes elérni, mintha lemezstúdióban több szalag keveréséből szólna az elektronikus zene. (...) A szintetizáló elektronikát, csak a rend kedvéért jegyezzük meg, nem a Zappa-csoport használta először, hanem egy másik kaliforniai csapat, a United States of America. De Zappánál fontos és jelentős funkciót tölt be, mert ők hiába dolgoznak stúdióban: alig van rádiótársaság, mely a számaikat hajlandó lenne közvetíteni.
A lemeztársaságok (...) gyakran cenzúrázták dalaikat (...) a lemeztársaságoknak ez könnyen sikerült, mert a szerkesztő - aki a Moog-féle Synthetiser helyett az összeállítási és a vágási munkát végzi - tetszése szerint gyorsíthatja vagy lassíthatja a szöveget, olyan sebességre állíthatja, melyből élő ember füle alig hallhat ki bármilyen jelentést.
1966-ban megjelent a Freak Out! című nagylemezük, s ezzel egyszeriben a slágerlisták élére kerültek. Az első rocklemez, amely egyetlen zenei kompozícióból állt, majdnem egy teljes évvel a Beatles Mágikus Misztérium-Utazása előtt.
(Valószínűleg a Magical Mystery Tourt ugyanúgy nem hallotta soha, ahogy a Freak Out!-ot sem... A Freak Out! persze semmilyen slágerlista élén nem volt - stb. stb.)
(...) amitől Frank Zappa nem idegenkedik: hogy időnként megjelenik a színpadon, és leköpi a közönségét.
(Ha ha. Ez az egyik csúcsduma.)
Az is nyilvánvaló, hogy az anarchista cselekedet Zappa és együttese kezén egyre inkább öncélúvá is válik. Zeneileg ez abban fejeződik ki, hogy egyik legutóbbi nagylemezük, a Cruisin' with Ruben and the Jets az ötvenes évek rock-muzsikáját idézi vissza.
Már-már úgy tetszett, hogy Zappa és társai felfelé ívelő karrierje megáll, amikor egy nagyszerű protest-lemezzel álltak elő, a cím ez volt: No Commercial Potential - Kereskedelmi Potenciál Nélkül -, s ez a lemez nem áll másból, mint annak a rendőrségi házkutatásnak élő felvételéből, mely az együttes próbáját szakította félbe. Kábítószert kerestek náluk, nem találtak. Valamelyik technikus ijedtében elfelejtette kikapcsolni a magnetofonokat.
(Na persze, jó kis sztori. Eredetileg az Uncle Meat címe lett volna No Commercial Potential - a tartalmának persze köze nincs az itt leírtakhoz...)
A United Mutations levél fordítás-próbálkozása (piros kiemelések tőlem - Hukhes közreadása):
Kedves fiam vagy lányom. Küldhettünk volna neked csöpögős levelet, csupa bíborban és sokszorosítva, mely a következőket mondhatta volna: az Ötlet Szülőanyjai nagyon köszönik neked blabla, hogy ilyen drága kis levelet írtál bla és ez az együttes is imádja rajongóit, akik olyan odaadódóak és elmélyültek bla bla és bla. De mi olyan elfoglaltak, laltak, laltak vagyunk, hogy tulajdonképpen lehetetlen, hogy meleg és személyes válasszal próbálkozzunk bla blahaha.
Ehelyett a következő levelet küldjük:
Drága csodálatos és érzékeny Személyiség! Az Ötlet Szülőanyjai megköszönik neked bla-bla, hogy ilyen csodálatos levelet írtál nekünk, de sokan vécépapíron írnak nekünk - ó mily eredetiség! De hát az ördögbe is, mi olyan rettentően elfoglaltak vagyunk, mivel minden vendéglőből kidobnak minket, s ráadásul még a montreáli hotelokból is, nem szólva a New York-i taxisofőrökről, gondolom neked is volt ilyen élményed; manapság már nem kell négernek lenni ahhoz, hogy az ember ilyen és ilyen tapasztalatokra szert tegyen, minket is agyonütnek a Los Angeles-i rendőrök és tönkretesznek az Egyesült Államok tömegkommunikációs eszközeinek cenzorai. A francba is!
Ez a sok disznóság annyi időnket foglalja el, hogy nem marad idő arra, hogy neked meleg és személyes levelet írjunk: tehát, ha ideges vagy a csaj miatt, és azért írtál nekünk, mert mi felhangoltunk, és a testünket akarod, vagy azt hiszed, hogy okosak vagyunk, akkor most következik a neked személy szerint szóló része a levélnek. A felelet minden és összes kérdésedre ez: mi szeretünk akkor is, ha dagadt vagy és csupa pattanás…
Ha szeretnél felnőni, vagy ha azt hiszed, hogy nagyon zrikás vagy, ennek következtében Te írtál vécépapíron, akkor a következő rész vonatkozik: csak így tovább. Bátorítani szeretnénk, legyél még nihilistább és destruktívabb. Bizony öcsém, facsiga! Ne szopj be semmi dumát a tanárodtól, vagy attól az izomtücsöktől, aki a tornát tanítja, s aki lecsapná a fejedet, mert különbözöl. Fügét mutass nekik, mint ahogy mi is fügét mutatunk neked, merthogy vécépapíron írtál.
(Ungawa gyűjtése)
2004, november 1 - 20:37