Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

A Fal, 2013

2013.08.28. 12:54 mB

A zene ünnepe - a 2011-es koncertről, Aréna;


Így pár nappal a koncert után összeszedtem néhány kapcsolódó dolgot: képet, videót, élményt a netről, amihez túl sokat nem tennék hozzá, talán csak annyit, hogy ritka, hogy valami ennyire kerek, hogy a tényleges, fizikai nagyság zsigeri élménye és a zenei tartalom, az előadás pontossága és zeneisége ennyire egybeér (a másutt publikált fotók egyik hiányossága, hogy jellemzően közeliek: nem érzékelhető belőlük a méret, a mindent betöltő hatás, a dolog valódi nagysága). A szünetben - mikor volt időm kicsit felocsúdni - az a határozott benyomásom támadt, hogy EZÉRT az élményért, ezért az eseményért építették ezt a stadiont. A tér minden szeglete megszólalt: a hatvan (?) méteres Fal, annak az építése mint akció, az arra való vetítés, a hatcsatornás tökéletesen térbeli zene, a hihetetlen összhang és összefogottság. Kívánok magunknak, magamnak, másoknak sok ilyen élményt - már ha ezt megismételni egyáltalán lehetséges volna.

Hírnök: Olaszország főparancsnokától, Marcus Licinius Crassus vezetőtöktől hozok üzenetet. Lekegyelmesebb Főméltósága parancsának értelmében az életeteket meghagyjuk. Rabszolgák vagytok és rabszolgák maradtok. De a keresztre-feszítés szörnyű büntetésétől eltekintünk azzal az egy feltétellel, ha előadjátok a Spartacus nevű rabszolga testét élve vagy holtan.
Antoninus: Én vagyok Spartacus!
Rabszolgák: (egyenként, majd összefolyva) Én vagyok Spartacus! Én vagyok Spartacus! Én vagyok Spartacus! Én vagyok Spartacus! Én vagyok Spartacus! Én vagyok Spartacus! Én vagyok Spartacus! (A koncert nyitása - Stanley Kubrick: Spartacus, 1960)

 

Wall Mother.jpgMother - videó a poszt alján!

Szemelvények a netről:

"A hangzás szintén lenyűgöző volt, a hibátlanul játszó zenészek által lefogott, lenyomott, leütött stb. hangok mindegyikét tisztán lehetett hallani, akkor is, ha egy szál akusztikus gitár szólt, és akkor is, amikor a dübörgős, menetelős számok.

Waters 2013 d.jpg

Még sorolhatnánk, de mindezek „csak” egy profi show elemei lennének, ám itt mindez megtelt tartalommal is. A Pink Floyd 1979-es konceptlemeze és az az alapján készült 1982-es Alan Parker-film már önmagában legendának, a rocktörténet fontos fejezetének számít.

Nem lehet visszatapsolni. Nem lehet elfeledni." (hvg. hu)


 

"Mondják, hogy minden meghaladható. Két éve, pár méterre innen, egyesek már azt vélték gondolni, hogy ez nem minden esetben igaz. Erre most ugyanaz a személy cáfol ránk, aki miatt e kételyek megszülettek. Roger Waters, 30 méter magas színpad, 38 tonna ellensúly, 400 liter hélium, 500 tégla, térhatású hang, taktjelre igazított dramaturgia – és a döbbenet. Újfent megkockáztatom: nincs semmi, ami ennél ma nagyobb volna. (...) Audiovizuális kolosszust emlegettem a lemezzel kapcsolatban, de valójában most kaphattam csak ízelítőt nagyságának természetéből és erejéből. A lemaradtak helyzete sem reménytelen – egészen szeptember végéig. Én is legszívesebben újra megnézném az egészet – ezúttal a színpad háta mögül." (Shock.hu)


 

a színpad a kezdés előtt

"A tegnapi koncert örökké tartó élményként ivódott belém. Rossz rágondolni, hogy mindegy miért, de valószínűleg soha többet nem lesz alkalmunk látni Roger Waters-t a színpadon, ahogy a jelenleg 3 élő tagot számláló Pink Floyd-ot sem, bármennyire is szeretnénk." (b-oldal)


"Egyetlen hiányérzetem a koncerttel kapcsolatban, hogy ezt a nagyszerű élményt nem sikerült megosztanom valakivel, hiszen egyedül érkeztem. Két órán át folyamatos libabőr és agyba égett képek, melyeket nem lehet elfelejteni! Ha valóban ez az utolsó körút a Fallal, akkor pedig pláne megérte." (rockstation)

http://content.eventim.com/static/uploaded/at/7vsy_source.jpgWhat Shall We Do Now?

index fórum:

"Ezúton köszönöm mindenkinek akik NEM vették meg a jegyem, ezáltal ott lehettem a koncerten. Leírhatatlanul fantasztikus volt, életem egyik meghatározó élménye lett."

"Ma estétől másképpen nézek minden FAL-ra, de főleg egészen másként hallgatom a Wall-t. Hihetetlen élmény volt az egész, a zene tökéletesen szólt, a látvány lenyűgöző volt, ha tehetném újra és újra megnézném."

"ja igen, a hangosítás! hát az is fantasztikus volt, VÉGRE, ez nagyon sok koncerten nem sikerül megfelelően, de most!
én is ültem, szemben, az 5000 forintos helyen, nem is értem, TÖKÉLETES volt a látvány és hang is, semmivel sem rosszabb, mint a nagyon drága helyek"

"Utóbbi évek legkirályabb koncertjén voltam tegnap!!! Gyakorlatilag hibátlan volt minden tekintetben!!! Atomjó volt!!!"

"Sokkal jobban megdörrent minden mint az Arénában. Ott is jó volt, de ez felülmúlta azt."

Waters 2013 a.jpgtéglánkénti vetítés

"Frenetikus élmény volt!

Elképesztő volt a hangzás és a látványtechnikai megoldások is! De tényleg komplexen hatalmas élmény volt!"

 

http://img6.hvg.hu/image.aspx?id=01c334b0-e720-4f92-ad99-8684d59add74&view=77b35f82-3c9f-4f85-88fe-7bbfe9f7ce2c

Wall vége 480.jpghazafelé, visszanézve, életlenül.

Magyar köszöntés és a Mother:

http://img5.hvg.hu/image.aspx?id=733e436e-7988-402b-be1f-2d308f554fc9&view=77b35f82-3c9f-4f85-88fe-7bbfe9f7ce2c

* * *

A teljes budapesti koncert:

 

 

9 komment

Címkék: pink floyd popkult

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr15481298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.08.28. 23:47:12

Az egyik megszokhatatlanul fantasztikus vizuális élmény a Mother: ahogy a 80-as fekete-fehér filmfelvételt stadionméretben vetítik a töredékes falra, amiből mégis kiadódik az EGÉSZ, és ami a méret miatt egyszerre grandiózus és intim, emberközeli. Örülök hogy pont erről találtam videófelvételt - és izgulok, hogy a.) lesz-e DVD kiadvány, illetve b.) hogy nem jár-e úgy mnt a berlini felvétel, ami (kis túlzással) szinte csak közelit mutat, és a FAL nagysága, a vetítés fantasztikuma érződik kevéssé.

Olyan minőség maga a vetítés, hogy egy középre letett álló kamera majdnemhogy elég is volna visszaadni az élményt. :-)

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.08.30. 17:19:34

elképesztő:

"A düsseldorfi zsidók bojkottálják Roger Waterst" - mondván, hogy "Az egész színpadkép egyértelműen a harmadik birodalomra és a náci propagandára asszociál. Félelmetes, hogy tízezrek mennek el, és az antiszemita és nemzetiszocialista szimbolika ellenére ünnepelnek, táncolnak és tapsolnak Roger Waters zenéjére".

index.hu/kultur/zene/2013/08/30/a_dusseldorfi_zsidok_bojkottaljak_roger_waterst/

Az más kérdés, hogy a dolog az előadás EGY RÉSZÉRE igaz, amit a darab egészének kontextusából kiragadni, s a díszletet-jelmezt kiragadni belőle elég vicces. Nem sikerült kettéválasztani egy dramatizált helyzetet valamiféle valós propagandától (izgalmas gondolatkísérlet hogy e darabon belül ugyanbizony miféle helye lenne náci vagy zsidóellenes üzenetnek?....)

A legközelebbi az lesz hogy Al Pacinót és Robert DeNirót megtámadják maffiában való részvételért. A Kengyelfutó Gyalogkakukkot meg állatkínzásért.

Veréb Béla 2013.08.31. 07:15:10

Na ezt eléggé nem tudom hova tenni! Nem értem, hogy miért tesznek úgy, mintha nem lennének tisztában vele, hogy a Pink Floyd nem egy szállal kötődik a zsidósághoz a kiadók és producerek által. Waters politikai nézetei meg ismertek, nem tudom miért kell ilyen ócska propagandát csinálni. Pláne egy olyan darabból, mint a Wall, ami az ő érdeküket is szolgálja.
Egyébként kíváncsi lennék azoknak a zsidó üzletembereknek a véleményére, akiknek a pénze benne van ebben a gigantikus koncertkörútban!

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.09.01. 02:27:43

A Magyar Narancs tegnapelőtti kritikájában is beleszaladtam egy nézetbe amivel (ha nem is dömpingszerűen, de) máshol is találkoztam: azaz hogy mennyiben hiteles Waters globalizáció-kritikája, miközben lám: ő maga is egy óriási produkcióval, nyilvánvalóan profitot termelve járja a világot; az újság értékelése ezért - zene: öt csillag; üzenet: egy csillag volt.

Sajnálom hogy ez a fajta gondolat szinte soha nem ér meg a szerzőknek egy fél mondatnál többet, mintha legalábbis evidens lenne, hogy "aki gazdag az ne társadalomkritizáljon". Illetve kérdés, hogy ennek kéne-e evidensnek lenni, merthogy a gondolat soha sehol nincs kifejtve.

Sajnálom mindenesetre, ennek egyik fő oka hogy a nagyon sokrétegű, gazdag darabot s annak "üzenetét" valami harcos jelszóra egyszerűsíti (így tett tavalyelőtt a lángoló gitárok is, akik szerint a személyes sorsot feldolgozó "eredeti" darab mára háborúellenes agitációvá vált). A másik ok aztán ebből következik: az egyéb rétegek szinte eltűnni látszanak, az egyszerű olvasat már egyszerű zenészt és hatásvadász szándékot vetít rá a produkcióra.

Az egész mögött mintha az a rendkívül szimpla gondolat állna, hogy „a gazdagság rossz”, aztán „ a nagy cégek gazdagok, tehát rosszak”, de a fő gáz ugye hogy „Water produkciója is hatalmas, tehát nyilván gazdga és rossz”. Csakhogy a darab EGYÁLTALÁN nem a gazdagságról, hanem az egyén és a tömeg, az egyén és a hatalom viszonyáról szól aminek EGYIK tényezője valóban a cégóriások világa, de nem a sok pénz, hanem a befolyás, a HATALOM, a mások élete feletti rendelkezés okán. Ez nem lehetne egy darab egyik szála? Ezzel párhuzamba állítható lenne Waters (nyilván joggal, de mégiscsak vélelmezett) gazdagsága? Van-e bárki is aki Roger Waters mai vagy egykir személyét a HATALOMMAL, az irányítás vágyával gyanúsítaná meg? Komolyan demagógnak tekinthető egy,a cégóriások befolyását megpendítő vonal csak azért mert a produkció „nagy” és „drága”? (Ami amúgy úgy is elgondolható, hogy ha ez a kétségkívül drága produkció ekkora költségen 40.000 emberhez eljut, akkor nem került volna-e többe mondjuk 10 darab kisebb, de csak 4000 emberhez eljutó koncert?)

Mindez persze csak egy képzeletbeli vita, hisz a másik oldalon nemigen van érv, amit sajnálok, mert ez az egyoldalú ködszurkálás marad – hisz mit lehet azzal az értékeléssel érdemben kezdeni, hogy „üzenet: EGY csillag”?...

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2013.09.01. 10:51:51

A globalizáció egy Giddens által megfogalmazott szociológiai fogalom, valamikor a Fal születésének idejéből (nem tudom pontosan mikor írta le), egy dolog viszont biztos: ha csak Waters nem bújta a tudományos folyóiratokat, kizárt, hogy hallhatott róla az album írásakor, abban az időben ugyanis sem a globalizáció, sem a hozzá hasonló fogalmak nem voltak a közbeszéd részei. Egy ilyen koncepcióba, hogy fér bele mondjuk a Don't leave me now című darab? Hogy csak egyetlen példát mondjak. Mintha néhány kritika a mondanivaló személyes oldalát - ami szerintem az egész gerincét adja - teljesen elfelejtené. Természetesen a mű recepciója változott az idők során, ennél viszont nincs szebb bizonyíték arra, hogy egy élő, lélegző alkotásról van szó, hiszen nem vesztette el az aktualitását, csak mindig más oldala domborodik ki.
Én majd csak akkor kezdek el aggódni, ha egy reggel azon kapom magam, hogy már nem értem miről szól a Fal.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.09.02. 21:20:45

Közben kinyomoztam hogy a koncertváltozat (talán már 2011-ben is?) mivel indul: Stanley Kubrick 1960-as Spartacus című filmjének egy jellegzetes részével (fent betettem a cikkbe).

Egyszer tényleg izgalmas lenne végigrágcsálni az egészet, a jelentésrétegeket, kapcsolatokat, az esetleges következetlenségeket-vitathatóságokat, a párhuzamokat. Nagyon szép a fordításnál belinkelt The Wall Analysis oldal; a szerző megpendítette hogy ugyanígy végigelemzi majd a koncertváltozatot is. csakhogy időközben gyarapodott a család, így fontosabb dolgokkal van elfoglalva. :-)

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.09.08. 23:44:30

No - a TELJES budapesti koncert videófelvétele bekerült a posztba - legalulra. Amíg nem lesz DVD.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.09.09. 16:35:41

Hoppá, megvan Banksy a Falon:

youtu.be/zg51HteTB90?t=5m26s

Oké, legalábbis egy graffitis: még emlékeztem rá a koncertről és most véletlenül megtalálta (ld. a fenti linket). Az Another Brick In The Wall 2. gitárszólója elején balról besétál egy alak (árnyéka, persze vetítve), majdnem középre érve firkál valamit a falra (érdekes lenne tudni hogy mit), aztán jobboldalra kisétál. Eszelős - még a koncerten vettem észre, és kerestem az árnyékhoz tartozó embert, persze hiába. :-)

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.09.30. 10:48:35

közben online lett a mondott Narancs-kritika, hát, nyilván nem szó szerint idéztem.

"Teljes politikai-ideológiai káoszt ont magából Waters kétszáz Fal-előadás óta: tavaly a világ harmadik legtöbb turnépénzét kasszírozta ezzel a minden rosszat megdorgáló, háborút-pénzt-médiát összemosó, állandóan update-elt katyvasszal. Láthatólag hisz benne, ezerrel nyomatja, kétségkívül látványos, viszont élesen leválik a Parker-film mondanivalójáról."

***** a show-ért
* az üzenetért

magyarnarancs.hu/zene2/roger-waters-a-fal-86291
süti beállítások módosítása