Újra a lemez - a szerkesztés után most a zenéről.
Igaz, egy hét sem telt el a lemez megjelenése óta, nem nagy idő, a lejátszómnak mindenesetre nem sikerült megszabadulnia tőle. A köztudatban élő Beatrice-képhez képest teljesen ismeretlen anyag, de talán a hangminőség, talán az összeállítás sűrűsége (vagy csak mert egyszerűen jó?...) az azt valamennyire ismerő fülnek is új ablakokat nyit ki, új kapcsolatokat mutat meg.
dezoxiribonukleinsav
A sokat emlegetett harcos politikum mellett/helyett engem a dolog mérhetetlen szabadsága fog meg igazán: a DNS dadaista "miért ne?" őrülete, a híres-hírdedt összekötőszövegek felhőtlensége és függetlensége, illetve a zenekar belső szabadsága: mindenki jelen van, mindenki énekel-vokálozik-hozzászól: valóban olyan közösség ez, ami aztán a színházi kerettel a közönség nagyobb társaságával együtt válhat egy nagyobb, és ugyancsak valós közösséggé. A valóban megmondós-politikus dalok mellett ez az öntörvényűség, rá-se-hederítés is egyfajta (politikus) üzenet.
A hangminőség a kiadvány egy nagyon fontos eleme: részint kerek egészként hallgatható, részint megmutat olyan részeket, amik a kalózfelvételek sokadik másolatain nem voltak érzékelhetőek: Miklóska erőteljesen jelenlevő basszusa, Donászy izgalmasan sokarcú dobolása, a két gitár újszerű, de mégis beatricés jelenléte, kis fűszerként Waszlavik hol hardrockos, hol mulatós, hol valamilyen billentyűs jelenléte.
Már a korai Beatricénél meglepő volt a hosszabb dalciklusok sora - a korábbi Üzenetek után most itt az Üzenetek II., az Európa vagy a Szőke punk lány. Hozzáteszem, a most először megjelent (és sokak által ünnepelt) Európa nekem azért nem tűnik koherensnek: pont azt nem értem, miért Európa a cím, mi köze lehet a szövegnek egyáltalán Európához - 1981-ben, amikor sokaknak a túlélés (disszidálással) egyetlen lehetősége pont Európa volt, a nyugodt világ, a béke szinonímája. Hogy jön ehhez a kényszerzubbony, a kartoték, a támadás?... Ettől még persze remek dal(ciklus), különösen a Kartoték és a Tudományos rockizmus - tehát nem a zene, csak a cím felett "kell" kicsit szemet hunynunk (hisz nagyon is hazai, magyar, "hazánkba zárt" a téma).
legeslegjobb a Föld kerekén
Jó a zene: magabiztos a hangszerek helyfoglalása, szerepvállalása - kiváló. Akkor is ha persze néhány akkordos rockszámokról beszélünk, de mégis: a dolog minőségét pedig nem csak a profi zenészek, a remek, éneklésre csábító számok, de a folyamatosan elképeszteni nem szűnő színházi keret adja meg. Friss, felfedezésre csábító anyag - és ismét vissza a szabadsághoz: a csapat összefogottsága, a zene ereje nagyon természetesség teszi a koncertet: nem párhuzamok jutnak a hallgató eszébe, nem valamihez próbálja hasonlítani, egyszerűen csak örül a dolog kerekségének, természetességének, jókedvének.
imádom a bablevesed
Illetve ha párhuzam, akkor egyvalami: ha korábban a Bikini első két lemezének szabadságát és dadaizmusát, deluxe sramli-jazz-punk zenei világát az akkori zenésztársakhoz, esetleg Nagy Feró stílusváltásához kötöttük, akkor mostantól bátran tekinthetjük a 81-es Beatrice legtermészetesebb folytatásának. Nagyon szép ív - a 78-as rockdaloktól a 79-80-as klasszikusokon át a most bemutatkozó 81-es punk-színházig egyenesen a Bikini lemezek stúdiócsodáiig. Nagy kár, hogy onnantól nincs igazi folytatás: a Hamlet rövidített lemezfelvételének sajnos erősen kifogásolható a hangminősége, a 87-ben újjáalakult Beatrice a pöttyöslemezzel, a kommunista blokkokkal, a lecserélődő tagsággal még árnyéka is alig tud lenni egykori önmagának: ha nincs csapat, ha nem több lábon áll a dolog, oda a színházi produkció, oda a spontán játék, az élet - s az ihletett, önfeledt, jó dalok is.
imádom a bablevesed
és amikor megláttalak
a diszkóban rögtön tudtam
a diszkóban rögtön tudtam
a diszkóban rögtön tudtam
hogy csak te lehetsz egyedül csak
a feleségem!
Most itt van nekünk viszont ez a dupla lemez, amiről (a korábbiakban elmondottak miatt némi vágással) összeraktam magamnak egyet, ez viszont kiválóan tömör*, szépen megszólaló, izgalmas zene. Kívánhatunk-e többet így 32 év után?...
_
a válogatásom:
- DNS (Aktív gén)
- CIVILIZÁCIÓ
- BÉCSI CSÓK (Menő Benőnek)
- NEM NEKEM TANULSZ
- AKÁCOS ÚT
- Tessék fogyasztani!
- RENDES EMBER
- Ne tessék kérem, marginalizálódni!
- MIT AKAROK MÉG? (Elég!)
- MIRE MEGY ITT A JÁTÉK? (Üsd ki!)
- Ó A BEATRICE
- ELKAPOTT A GÉPSZÍJ
- EURÓPA – NYITÁNY
- ÉSZAKON, NYUGATON, DÉLEN, KELETEN
- A JÖVŐ A JELEN
- FUSS EL, MENEKÜLJ!
- KARTOTÉK
- HATALOM
- TUDOMÁNYOS ROCKIZMUS (Scientific Rockies)
- BESÜLT A MUTATVÁNY
- Zenekarvezetői barack és "Nagyot nőj" emlékérem Bogdán Csabának
- Por nincs
- SZŐKE PUNK LÁNY – GYERE ÉS KÍNOZZ!
- NE TŰNJ EL!
- NEM VAGY SENKIÉ
- TOPIS ZENÉSZ (lakodalmas változat)
- Fránya a buli!
- MEDITÁCIÓ II
- ÜZENETEK II (Rock-mozgalmi dal)
- VIGYOROG A FEJEM
- BUDAPEST (halandzsás változat)
- VÁLTOZATOK EGY GYERMEKDALRA (Aki nem lép egyszerre)
- Akartok amerikai muzsikát hallgatni?
- DADDY COOL
- Őszinte kőkemény (szavalás)
- ŐSZINTE KŐKEMÉNY
- Nem bírom tovább!
- TOPIS BLUES (gyurma változat)
*sajnos a második lemez hangerőszintje alacsonyabb... de jöjjön egy bónusz letöltés: