Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Fred Frith az NME-ben Zappa gitárjátékáról (1974)

2012.11.16. 09:50 mB

Fred Frith NME cím.jpgFred Frith cikkére eref bukkant (Index, fórum), aminek több érdekes vonzata is van. A szerzőnek cikksorozata volt a NME-ben, miközben maga is aktív zenész (nem is akármilyen), sőt: Zappához hasonlóan neki is van (pont 3) kizárólag gitárszólókat tartalmazó lemeze (Guitar Solos) - ezeket sajnos nem ismerem.
A cikk nyelvezete kicsit kacifántos, a fordítás így sok helyen jószándékú közelítés.

Fred Frith (1949 - magyar wiki):

Fred Frith.jpgValószínűleg leginkább gitárjátékáról ismert. Először az angol avantgárd rock együttes, a Henry Cow egyik alapítójaként hívta fel magára a figyelmet. Frith 1968-ben beiratkozott a University of Cambridge-re, és ott a zenei horizontja még inkább kitágult, megismerkedve John Cage filozófiájával és Frank Zappa rockzenei manipulációival. Több hosszú darabot is komponált, mint például a Traffic Continues (1998-ban adta elő Frith és az Ensemble Modern).

Róla szólt Nicolas Humbert és Werner Penzel 1990-es, díjnyertes dokumentumfilmje, a Step Across the Border. Számos zenei lapnak volt közreműködője, így a New Musical Express-nek és a Trouser Press-nek is, valamint jó néhány improvizációs workshopot vezetett a világ több pontján. Karrierje három évtizedet ölel fel és feltűnt több, mint 400 albumon. Mindmáig aktívan járja a világot. Frith jelenleg a Mills College (Oakland, Kalifornia) zenei tanszékének professzora. 

Az ipari szennyezés kilenc formája

Jeff Beck mellett másik olyan gitáros, aki a megírt vagy „beállított" helyzetekben a legjobb, az Frank Zappa. Míg sok amerikai szereti inkább az egyre szabadabb és szabadabb formákba és hosszú, szellős dzsemmelések irányába haladó Grateful Dead-et, a Jefferson Airplane-et, a Fish-t, a Big Brother and CO-t, addig Zappa a nagyobb kontroll irányába mozdult, célirányosabb kompozíciók és sokkal kifinomultabb zenei formák felé, mint bárki más a rockzenében korábban. Bármilyen nyersen, lazán vagy termék-orientáltan használta ezeket a jellemzőket, ez a korai periódusa a médium egyik legnagyobb figurájává teszi.

Keveseknek adatik meg a képesség, amivel egymáshoz nem kapcsolódó (zenei vagy zenétől független) elemeket a fejlett technológia minden lehetséges módján kovácsolja konzisztens és provokatív egésszé. Zappa karrierje két szakaszra bontható – az első az eredeti Mothers of Inventionnal töltött ideje és a számtalan kísérlete és kikacsintása, a második minden egyéb, ami a csapat feloszlatása után történt.

A két korszak zeneileg nem is lehetne különbözőbb. Zappa korai munkái a Freak Out!-tól a Burnt Weeny Sandwich-ig egy teljesen meghangszerelt és szervezett anyagot mutatnak. Nem csak az egyes darabok megkomponáltak, de az albumok szerkezete is irányított, kidolgozott, a köztudatban élő banális „konceptalbum" fogalmánál jellemzően sokkal magasabb szinten; és bár a „Sergeant Pepper"-t szokás az első olyan lemezként ünnepelni, amely sikeresen fűzte a különálló számokat egyetlen kreatív egésszé, az „Absolutely Free" is elérte ugyanezt a maga sajátos eszközeivel - az iméntinél valamivel korábban.

A „Hot Rats" viszont már sokkal egyenesebb utat követ. A legnagyobb előrelépés itt, hogy a ritmusszekció most kap először vezető szerepet – a zongora, a basszus és a dob nem fix ötletekhez kötődnek, hanem szabadon játszanak a hangszerelésben. Hallhatóak itt kiváló gitárszólók és funky ritmusok; az album meglehetősen hagyományos módon elrendezett, egymástól különálló számokból áll. A játék, miközben már nem annyira individuális, ám annál emlékezetesebb. Emlékszem zenészismerőseimre, magamat is beleértve: extázisban voltunk a kollégánk által ezen a lemezen felvonultatott technikáktól.

A tény azért még tény marad: a elismertsége nagy részben köszönhető annak, hogy első hallásra nagyon könnyen párhuzamba hozható a rockzenével általában. Zappa korábbi dolgai annyira radikálisak és annyira minden más előtt jártak, hogy a pusztán zenei okokból is megérdemelt elismerés sokszor elmaradt. Ennek egyik oka kétségtelenül az, hogy a zenei szentségtöréseit a legműanyagabb popstílusok folyamatos és szatirikus álarca mögé rejtette, a másik, hogy abban az időben egy határozott, éles és társadalom-bíráló bizarrság és botrányosság foglalkoztatta, ami problematikussá tette hogy a zenéjét ettől függetlenül értékeljük.

A "Hot Rats" biztonságos, élvezhető és egy egyszerű szinten is és többé-kevésbé normális - olyan mint bármilyen más rockzene, legfeljebb itt jobb előadásban; Cream effekt, második rész. Ez - illetve az a tény hogy itt nincs semmi kellemetlenkedő, vitára ingerlő üzenet - tette a legnépszerűbb és legnagyobb hatású albummá.

A Hot Rats az a lemez amin először jelent meg hangsúlyosan szólistaként, itt vehette észre szélesebb hallgatóság is a zeneszerzőn túl magát a zenészt is. Stílusának alapja ezzel együtt pályafutása során változatlan maradt és sok közös vonást mutat azzal a móddal, ahogy zenét ír. Itt van például egy Zappa-dal ütemfelépítésének matematikai tulajdonsága - összefűzött hangok, triolák és tremolók, kereszt-ritmusokban ismétlődő motívumok, és így tovább.

Az Uncle Meat Variations ennek az egyik legmagasabban fejlett példája. De ez a ritmikus tisztaság vehető észre a szólóiban is. A pengetése gyors és pontos, a hangsúlyok és az elválasztások tiszták; a játékának nagy része a szimmetrián nyugszik. Zappa kiegyensúlyozott mondatokként használja a dallamvonalakat: feltesz egy kérdést aztán megválaszolja, vagy úgy épít egy gondolatra hogy azt többször egymás után apró változtatásokkal játssza el.

Különösen formális stílus, tele mintákkal és azok kidolgozásaival, a bluesra építve ugyan de skálákkal közbeszúrva, egyszerű ismételt hangokkal és a kedvenc kilences vagy 11-es akkordjaival. Bár a blues értelmében nem meleg vagy "érzéssel teli" a játéka, de hipnotikus tud lenni a maga abszolút precizitásával.

A klasszikus zappai gitárhang a túlzóan elektromos wah-wah amit előszeretettel használt az elmúlt években. A kedvenc szólóm ebben a stílusban ezzel együtt az "élő" Get a Little a "Weasels Ripped My Flesh" albumról. De korábbi időszakokban, bár kevésbé kiemelt szerepet játszott, a játéka sokkal tágabb keretek között mozgott. Nagyon sok különböző hangot és stílust használt, nagyon sajátos módon tudta összekapcsolni a paródiát a modernebb gondolkodással.

Érdemes meghallgatni az összes Freak Out! utáni albumot a kíséret finomságaiért, a Status Back Baby, a Duke of Prunes, a You Didn't Try To Call Me és a Cruising For Burgers esetében. A szólók tekintetében pedig két instrumentális szám elmelkedik ki: Invocation And Ritual Dance of the Young Pumpkin az "Absolutely Free"-ről és a Nine Types of Industrial Pollution az "Uncle Meat"-ről. Valójában nem is igazi szólók, mint inkább hang-képek, amelyekben a különálló elemekből valami egészen új születik.

Az Invocation... egy 4/4-es basszus brummogásból áll E-ben, merev ritmuskísérettel, ami felett a gitár és szaxofon nyomja párhuzamosan.

Az ismétlés megtermékenyítő használata a modern zenében sok kihatással volt a rockra. A mantrikus ötlet - "ismételjünk valamit elég sokszor és érdekes lesz" - majdnem közhelynek is mondható, és ott van Terry Riley "végtelen és apró változtatások" tétele, vagy a Velvet Underground / German school megszállott teljes hang-zárótüze. Zappa itt elsőnek tűnik az egy hangot, egy ritmust más zenei történések megtámasztására való használatában; a King Kong lesz egy másik, későbbi példa.

A Nine Types of Industrial Pollution-ban a technika egy nagyon átalakított állapotban jelenik meg. A darab három fő fonálból áll. Az első egy lassú 4/4-es basszus és dob lüktetés, lazán előadva; mindezt elbizonytalanítja véletlenszerű ütős-zajok variációja, a kettő közé merülve pedig az egyik legszebb, kifejező gitár-játék.

A lassú lüktetés fokozatosan erősödik és akkordokkal válik egyre tisztábbá, más hangszerek bukkannak fel és tűnek el megint; az egész hatása felhalmozó és szövetszerű. Míg egyik szál sem tűnik hatással lenni a másikra, együtt mégis egy teljesen új identitást jelenítenek meg. A gitárszólamnak különösen jelentést ad a környezet amiben megszólal; és míg tartalmazza mindazokat az ismerős vonásokat amiket említettem, sokkal erősebb hatású mint Zappa bármelyik színészkedősebb próbálkozása.

 

Szólj hozzá!

Címkék: sajtó párhuzam mások zappáról a zenéről gitárszólók

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr314902140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása