Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Peaches en Regalia - Bobby Owsinski elemzése

2012.09.17. 07:00 mB

forrás: The Big Picture blog; - ugyaninnen származott a Stanley Jordan és Zappa című cikk.


Egy olvasó kérte tőlem egy Zappa-darab elemzését, és mivel a kérése ennél nem volt konkrétabb, ezért jöjjön a kedvencem, a Peaches En Regalia Zappa második szólóalbumáról, a Hot Ratsről. Az album 1969-ben jelent meg, és nem csak az egyik első 16 sávos felvételi technikával készült lemez volt, de az egyik első amelyiken sztereó dobokat használtak.

A zene elemzéséhez nézzük meg először magát a darabot, majd a hangszerelést, a megszólalást és az előadást.

A darab
Hogy lenne leírható Frank Zappa zenéje? Mindig is nehéz volt kategorizálni, mivel Frank olyan sok zenei világban élt egyszerre. A Peaches En Regalia sokkal több szállal kapcsolódik a dzsessz és a klasszikus világhoz mint a rockhoz, a következők miatt: a darab szerkezete szinte egyáltalán nem köthető az utóbbihoz, hiszen az egyes szakaszok nem tartják a szokásos 4 vagy 8 ütem hosszúságot. Vannak ugyanakkor olyan részek, amik egyáltalán nem ismétlődnek a darab során. A szerkezete a következőképpen néz ki:

nyitó-dallam - A rész (8 ütem) - B rész (10 ütem) -
C rész (8 ütem) - D rész (9 ütem) - E rész (13 ütem) -
nyitó-dallam - A rész: ismételve míg el nem halkul.

Amiatt, hogy a nyitó-dallam (illetve amit annak neveztem) kétszer csendül fel és az A rész is megismétlődik, a szerkezet megszokottnak tűnik, de messze nem az. Ne felejtsük el az egyes részek páratlan ütemszámát, és megértjük hogy a darab meglehetősen szokatlan.

A hangszerelés
Itt is több a dzsesszhez és a klasszikusokhoz való erősebb kötődés, mint bármi máshoz. Először is ott a dallamvonal megkettőzése. Hallunk zongorát kétszeresre gyorsított gitárral, fuvolát gitárral, szaxofont bariton-gitárral, szintetizátort gitárral - több a kombináció egy darabon belül mint máshol egy teljes pop-albumon. A hangszerelés nem csak hogy folyamatosan változik, de változik a hangszerek szerepe is, ami miatt a darab nem csupán érdekes, de többszöri hallgatás után is folyamatosan az marad.

A hangszerelés elemei:

  • Az alap - a darab lüktetését a dob biztosítja, leginkább a pergő.

  • A kitöltés - a végig folyamatosan, főleg az alsóbb regiszterekben hallható orgona "ragasztja" össze az egyes alkotóelemeket.

  • A ritmus - a basszus nagyon aktív, a darab lendületét adja meg.

  • A dallam - a fentebb írtak szerint jellemzően hangszerduplázásokkal szólal meg, néha oktáveltérésekkel.

  • A díszítések - számos hangszertől a nagyzongorától a szaxofonig, különösen a darab végén.

Ez a fajta hangszerelés Zappa védjegyének tekinthető, érdemes lenne alaposan tanulmányoznia mai producereknek is.

A megszólalás
A maga korában külön ünnepelték a lemezt kiemelkedő hangminőségéért, ami néhány dologtól eltekintve jogos is. A dobok azért kicsit "dobozból" és soványan szólnak, talán túl hangosan készült a felvétel vagy túl lett vezérelve. A végső keverésben is túl halkak, a lábdob szinte eltűnik egyes részeknél. (Megjegyzendő, hogy a lemezt a nyolcvanas években a CD-kiadáshoz újrakeverték, sejtésem szerint az írás az eredeti, 69-es verzióról szól - mB)

Mintha a basszus is túl lett volna vezérelve az alsó regisztereknél, ez akkortájt nagyjából általánosnak volt mondható, még mindenki inkább csak tanulta mi működik és mi nem. A fúvósok, a gitárok, a zongora ugyanakkor mind remekül szólnak végig.

Meglepő módon mindennek csontszáraz a hangzása, bármiféle visszhang vagy effekt nélkül, ami nemjellemző a kor felvételeire.

Az előadás
Itt is látszani fog, mennyire dzsessz-szerű a darab: az előadás kissé a szabadság irányába mozdul el. A fúvósok egy hagyományos dzsesszfelvételt idéznek, ahol a dal bevezetését vagy megírt dallamot játszanak. Nem rossz, de nem közelíti meg a későbbi Zappa felvételeket. Itt különösen szeretem Shuggie Otis basszusát és Ian Underwood zongorajátékát, de mindenek felett Frank hangszerelési zsenijét.

Öregem, hiányzik rendesen.

http://2.bp.blogspot.com/_OTAYbDnYf3k/TEXQQ-FXsqI/AAAAAAAAAbk/y1Tf_67abNk/s1600/Frank+Zappa+%26+Hot+Rats-LA+(March+7,+1970).jpg

Szólj hozzá!

Címkék: a zenéről

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr804779171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása