Itt a Pink Floyd Péntek - de hogy kerül ide Sade?... Nem a provokáció a szándékom, de akár annak is tűnhet az egymás mellé helyezés, miközben valósnak gondolom a párhuzamot; az apropó pedig csak annyi, hogy úgy egy hónap múlva koncert: először Magyarországon (és már megvan a jegyem).
Turn My Back on You (1988):
(A fenti videó képi világa nagyon emlékeztet a G-Spot Tornadoéra, azért került ide majdnem előre. És zenei minimalizmusában megbúvó ritmikai gazdagságával az egyik kedvencem.)
Amiért idemerészkedett tehát ez a poszt erre a péntekre, annak oka hogy én tényleg érzek párhuzamot a a Pink Floyd és Sade között; annak ellenére, hogy (a mindenevő rádióhallgatót leszámítva) nem feltétlenül közös a közönségük halmaza. A köztudatban az egyik progresszív, férfias, súlyos, már már önálló mitológiával bíró - a másik pop, könnyed(nek tűnő), slágeres, rádióbarát, és nő...
Is It A Crime? (2000-es koncert)
De jöjjenek a párhuzamok - amiben természetesen a késői, érett Pink Floydra gondolok (és az örök Sadéra. ;-) ).
Adott egy-egy vezéregyéniség, de a zene maga mégis elképzelhetetlen a csapat nélkül: Sade mögött/mellett 30 éve (!) ugyanaz a három ember áll, akiknek az egyéni érdemei mellett azt hiszem az együttléte, a közössége a legfontosabb. Mégis nézzük kicsit külön (és az elkövetkezendők jó része akár a Pink Floyd kapcsán is elhangozhatna):
A zenék nagy részéért Sade mellett az a Stuart Matthewman a felelős, akinek nagyon egyszerű, de nagyon markáns gitártémái alapvetően határozzák meg a zenét, pengetése, ívei hihetetlen muzikalitásról tanúskodnak, amit talán csak a pontossága múl felül. Külön döbbenet, hogy ugyanilyen magabiztosan játszik szaxofonon - nem hétköznapi párosítás. A koncerteken egy-egy esetben adódik alkalom nagyobb improvizációra, a többi dalnál jellemzően a lemezváltozat kimunkált dallamai szólalnak meg apró variációkkal - hibátlan kivitelezéssel, akár Gilmournál.
Sokáig a basszusgitáros Paul Denmant hittem a csapat agyának - kiállása, betonkemény alapjai, azok karakteressége miatt. Ha nem is gőzhengergént, de kiveszi a részét azért a dalszerzésből is, az igazi jelenlétét azért az általa biztosított masszív alapozás, a visszafogott, de fantáziadús játék jelenti.
A billentyűs Andrew Hale egyik fő erénye - a többiekhez hasonlóan - a visszafogottság, a nagyon kevés eszközből való építkezés, az erős hangulati megalapozás és a pontosság, a hangszer biztos uralása.
Különös, hogy a csapat itt véget ér, nincs (!) saját dobosuk - holott a ritmus nagyon sok dalban kiemelt fontosságú. A fentiek ellenére a mai napig (kisebb kilengésekkel) ugyancsak állandó(nak számító) vendégdobossal (és vokalistákkal) lépnek fel.
Why Can't We Live Together? (1984)
Még pár szó a zenészről: borzasztó vonzó számomra a minden alkalommal nagyon mértéktartó és pontos előadás: nincs felesleges kiabálás és hajlítgatás vagy elfolyó érzelmek. Annak ellenére hogy a dalok maguk érzelmektől fűtöttek, az előadás visszafogott marad, az érzelmi-zenei hatást maga a zene jelenti a tudatos, okos, tárgyilagos előadásával, nem kell a nézőnek felesleges (oda nem illő) érzelemkitörésekre számítania - vagy azok ellen küzdenie. Talán ez az oka, hogy nagyon kevés feldolgozása születik, azok közül még kevesebb a jó. Nem jellemző ugyan, de a csapat könnyedén bánik el az időnként felbukkanó páratlan ütemekkel is.
Like a Tatoo (2000-es koncert):
A koncerteken fontos a látvány - bár ez nem nagylétszámú kisegítőcsapatot vagy óriási színpadtechnikát jelent, hanem színeket, képeket, fényt - és hatalmas vetített hátteret. Időnként megjelenik a tánc is, de egész finom, arisztokratikus visszafogottsággal.
Flow (2000-es koncert; a hang kicsit pixeles):
A zenei, látványbeli nagyvonalúsághoz szövegbéli is jár: a témák jobbára alapélményeket, alap-érzelmeket jelenítenek meg, nagy dolgokat (lemezcímek: Diamond Life, Promise, Stronger Than Pride, Love Deluxe, Lovers Rock, Soldier of Love), de olyan erővel és pontossággal (rímmel-ritmussal), hogy nemigen jut eszünkbe közhelyként fogadni - Karády Katalin és a régi, klasszikus dalok, sanzonok jutnak eszembe (Szalóki Ági lemezét ismerjük?). Ez a szövegvilág néhol aztán elég karcos, kemény hangütésekig is elmegy - emlékszem az elképedésemre, a döbbenetemre, mikor jobban megismerkedtem a Bring Me Home (2010) szövegével: a médiától, lemezkiadástól, koncerttől akkor teljesen visszahúzódó énekesnő a halálvággyal, az öngyilkosság gondolatával, József Attilai mélységű fájdalommal tölti meg ezt a tiszta, de nagyon erőteljesen és kérlelhetetlenül előremasírozó dalt:
Bring Me Home (2010):
Hazamennék
Kődarabok hevernek szerteszét, lehullt minden levél
a világ magába nem fogad – se dél, kelet, sem nyugat
Mi minden már mögöttem, s mi előttem még?
Semmit nem tudok már
csak hazamennéklángok és virágok közt fekszem a tálcán: vigyen a tengerár
a harag kardját szúrom szívembe – legyek szabad már
a hajnal az éj terhét hordja még
nyugtalan sóhajok, szerelmes szólamok
mögül az ördög maga néz vissza rám
hazamennéka halottaimat gyászolom, mint egy árva kisgyerek
közel voltam nagyon de isten messze lett
sírok mint egy árva kisgyerek:
Csak könnyezem – ragadjon el az ár, én hagyom
Csak könnyezem.Ez a kis lépés nekem a végtelen,
tespedt kutyaként fekszem
a vágóhíd vár, a sín a vonat előtt
távol vagy istenem
sírok mint egy elhagyott kisgyerek.
Csak könnyezem
Lángoljon a tűz, lássam hogy ég.Hazamennék.
Ami igazán szép ebben a nőben, az az idő múlása: nagyon ritkán ad ki lemezeket, és nagyon szép látni (hallani), hogy a már kezdetektől is meglevő profizmus, tudás és lélek hogy lesz egyre lassúbb, kevesebb eszközű, letisztultabb és mégis: erősebb mint bármikor.
A pop-környezet ellenére (ahol leginkább találkozhatunk vele) egy erős soul, rock, de blues párhuzamot is érzek, aminek egy nagyon szép példája (2011) ez a Thin Lizzy feldolgozás, a wikipédia szerint kiváló kritikákat kapott - Phil Lynott szerzeménye (érdemes a stúdióváltozatot is meghallgatni):
Still in Love With You (2011):