Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Norwegian Radio Orchestra: Perfect Strangers - kritika

2016.01.10. 23:00 mB

Új CD jelent meg (2014-ben) a Norvég Rádió Zenekarának felvételeivel, Perfect Strangers címmel: Heiner Goebbels és Frank Zappa szerzeményeit tartalmazza (mp3-ban és CD-n is megvásárolható). Ugyanazokat a darabokat vették elő (ugyanabban a hangszerelésben) ahogy és amelyikben mindenki mástól ismerjük - igazán nem tudom mi lehet az a piaci rés amibe ezt beleillőnek gondolták. (2014-08-11 12:37)


    a lemez itt online meghallgatható;  ←   


Norvég minta

Micsoda jóleső örömmel cáfolom meg korábbi saját magamat: hogy a lemez online is elérhető, az első (majd az azt követő többedik) hallgatás egyértelmű választ adott a fenti utócenzúrázott kétkedésemre: a felvétel nagyon egyszerű létoka, hogy JÓ.


vélemények az Amazonon;


De galádul továbbmegyek, gonoszkodó elégtétel fűzeti velem tovább a mondatot: hogy a felvétel jó, az egyúttal azt is jelenti hogy jobb, mint az eddigi hasonló hangszerelés, azaz jobb, mint (végre, végre, de jól esik leírni) az agyonajnározott Ensemble Moderné. A zene minősége mellett tehát kaján plusz-örömöt jelent a rátalálásban megjelenő különbség: hogy itt együtt lélegzik a zenekar, hogy nem kotta-ízű az előadás, nem nyakkendő-merev az ütősszekció, hogy nem alszom el a vastag dallamhömpölygés monotonitásán, hogy testesen, egészségesen szólal meg a zene...

Az itt szereplő Zappa-felvételek három album anyagából merítenek - a Perfect Stranger és a Dupree's Paradise most szimplán "csak" ugyanolyan jónak tűnik: talán kicsit teltebb, testesebb a hangzás: élőbb mint a '84-es változat. Az igazi kaland aztán a Yellow Shark/Greggary... lemezekről kölcsönvett hangszereléseknél kínálkozik - de azért ne tessék semmi forradalmira gondolni. Nem történik más, csak JÓL és együtt játszanak a zenészek. Együtt mozdulnak, együtt lélegeznek - elhiszem nekik hogy nem egy csapat odavezényelt jótanuló, hanem egyetlen zenei entitás különbözőképpen mozgó végtagjai.

Zappát sokan nem veszik még mindig komolyan, holott igazán nagy tudású zeneszerző. Igazi élmény, ahogy a Norvég Rádió Zenekara előadja a munkáit ezen a többcsatornás felvételen. Zappa hangzása nagyon „amerikai” nekem, hallom benne úgy Leonard Bernsteint mint Edgard Varése-t. A darabok – Goebbels munkáihoz hasonlóan – a bonyolult ritmikájukkal és szokatlan hangszer-belépésekkel hatalmas technikai kihívást jelentenek a zenekarnak, a játékuk így is tökéletes." (Audiophile Audition, 2015. feb.)

Egyként hömpölyög mozog tehát a zenei gleccser-lavina, és ez az egy-lényegűség Zappa jellemzően horizontális, folyamatos építkezéseinél kulcsfontosságú. Ebben nyilván nagy szerepe van az összeszokottságnak, a karmesternek, de örömteli volt felfedezni a ritmusszekció kiemelkedő voltát: szépen díszít a lassúbb, összetettebb daraboknál (milyen határozottan és gazdagon halad előre a Revised Music!), és összefog és húz, ránt előre a dinamikus részeknél. Igen, a G-Spot Tornadónál, ami végre nem a vicces rockzenész nyakkendős emberek által előadott darabjaként, hanem igazi vérbő lendülettel, zsigeri indulattal, jól odakenve születik meg - és persze pontosan. A finom csillogások szépen hátrahúzódnak, a hangsúlyok ha kell előrejönnek, a dob a brutál lüktetés mellett (végre!) él és játszik: díszít is... 


Amatőr, telefonos felvétel a koncertről: G-Spot és Revised Music:

A fenti dinamikához hozzátartozik, hogy ez a lemez is élő felvétel - ez vitalitásban szerencsére gyönyörűen érződik is, a dolog egyszerisége pedig mégsem megy a pontosság rovására. Remek lemez, ott a helye a hivatalosak mellett.

Előtt.
_
függelék: Goebbels is izgalmasnak tűnik, kitűnő alkalom a lemez hogy belevessem magam. 


2010-es felvételek, a fizikai kiadvány SACD, tehát sokcsatornás a dolog.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/61i3Ek3MfbL.jpg

perfect_strangers_back.jpg

4 komment

Címkék: cd 2014 klasszikus zene véleményezés fz feldolgozás

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr886594843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.01.15. 18:45:31

Átcsúszok néha a Goebbels-darabokhoz - nagyon jó, izgalmas zene! Szépen, gazdagon szólal meg, és itt is ugyanazt érzem mint a Zappa-daraboknál: fontos a dob/ütősök szerepe, és nagyon jók: határozottan hozzátartoznak a zenekar EGÉSZéhez, ugyanakkor markáns és határozott a játékuk.

Még vissza Zappához: a Perfect Strangers lemezhez is tesz hozzá ez a felvétel, méghozzá erőben, testességben - a wikipédia szerint 50 fős a csapat, és ez érződik is, de a felvétel is jó: nem csupán a létszám miatt van ereje a zenének, de gazdag a hangkép is, csilingelnek a magasak, döngenek a mélyek, erősek a hangosságok.

Jó lemez, jó felvétel, jó párosítás. (Már csak azt nem értem hogy lehet a fenti flacit.com oldalon 3 dollár alatt az, ami az amazonon 9 - rendes CD-n meg 22...)

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2016.01.15. 21:56:57

Nem tudom, mikor lesz időm meghallgatni, mindenesetre az Uncle Meat gyönyörű! Helyenként jobb, mint a Yellow Shark lemezen, amit én nagyon kedvelek, a hibáival egyetemben.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2016.01.18. 15:23:03

A felvétel 3 hallgatási "szinten" is remekül vizsgázik: simán, majdhogynem háttérként (akár számgépről) hallgatva konstatáljuk hogy a zene JÓ, hogy azt hozza amit a korábbi ("eredeti") verzió, a dolog rendben van.

A második fokozat a nagy hangfal, nagy hangerő: itt remekül kijön a dinamika, a mélyek ereje, a sok és sokféle hang és hangzás.

Kiválóan vizsgázik viszont a lemez este, csendes környezetben, fülhallgatóval: így már csodásan kivehetőek az egyes hangszerek, az erő mellett érződik a dolog rétegzettsége is, a gazdagsága.

A konklúzió sokadszor is a zenekar összeérettsége, és a remek ütősök, ütősök, ütősök. Talán ez ami miatt sokkal élőbb és teltebb, mint a kissé száraz Boulez album (ott az ütősök alig észrevehetőek), és ami messze messze az Ensemble Modern elé teszi.

Úgy 37 perc a Zappa: pont egy albumnyi anyag.
_ _ _ _
(közben betettem a fenti cikkbe a G-Spot Tornadót és 2 amatőr koncertfelvételt is)

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2016.01.18. 15:53:29

@mB: Az albumot nyitó szvit tételei rendesen össze vannak keveredve, természetesen az egyes tételek helye egyébként sincs rögzítve, ráadásul itt abszolút modern megközelítésről van szó. A nyitó Sarabande (harmadik tétel szokott lenni többnyire) hátborzongatóan zseniális kezdés, ezzel a kezdetlegesnek hangzó samplerrel megtámogatva.

A Zappa darabok meg...fölényes, elegáns egytől egyig, külön kiemelve a Dog/Meat-et, amit ennél jobban csak Zappa tudott eljátszani.
süti beállítások módosítása