Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Szomorú Jane és társai

2012.09.24. 07:00 mB

Az alábbi írás (ismétcsak) a London Symphony lemezhez tesz hozzá pár adalékot - Zappa analysis címmel érhető el az eredeti szöveg.

A kísérő midi file-okhoz lejátszót nem sikerült fabrikálnom, így azok puttyogása egy külön ablakban történik.


Frank Zappa: egy modern zeneszerző
The LSO and The Perfect Stranger: A Modern Composer (részletek)

Zappa zenéje általában nem könnyen megközelíthető, először hallva teljesen ötletszerűnek, túl szabadnak tűnik. A zenéjének a befogadása gyakran idő és a ritmikai és harmóniai sokoldalúságához való hozzászokás kérdése. A CD-vásárlók azonnali fogyasztásra szánt zenét kereső többségének a neve ugyan ismerős lehet, de a valódi milyensége ködös és érthetetlen marad.

A nehéz megközelíthetőség az atonális munkáinak többségére vonatkozik, ahol minden addigi zenei tudásunk cserbenhagy minket. A jobb atonális zenék akkor kezdenek igazán "működni", mikor sokszori hallgatás után már felismerjük a szerkezet egyes elemeit és a kompozíció életre kel. Zappa legtöbb zenéjének megvan ez a tulajdonsága, egyes esetekben a dolog kísérletezőbb. Az atonális zenéje nagyon szabad, a korai munkáit leszámítva nem használ a szerializmushoz hasonló prekoncepciókat.

Mo 'n Herb's Vacation, First Movement by Frank Zappa on Grooveshark

Ezen a területen a legnagyobb lélegzetű munkája a Mo and Herb's Vacation című háromtételes zenekari mű, aminek megmutatom a darab során többször visszatérő dallamát. Ez egy olyan makro-szintű (a nagy egységben értendő) utalás, ami a darab egészének koherenciáját biztosítja.

Mo 'n Herbs vacation, part I, 2:18-2:25 (midi file)
Mo 'n Herbs vacation, part III, 1:41-1:48 (midi file)

Mo 'n Herbs vacation, part I, 2:18-2:25 és part III, 1:41-1:48 (kotta).

A dallamot a klarinét vezeti elő az első tételben (2:18-nál), két másik klarinét kíséretében, változó hangköztávolságokkal. Ezt szóló klarinét ismétli meg a harmadik tételben (1:41-nél), majd szólóhegedű 3:54-nél, negyed hanggal feljebb. A motívum mikroszintű variálását halljuk a 4-7 ütem között. A motívum az első ütemben kezdőhangból és egy metrikus hangsúlyból áll, amit egy háromszor ismétlődő hang követ. A dallamvonal jórészt ereszkedő. A dallamnak ez a motívumvariációja meglehetősen gyakran visszatér:

  • II. tétel: 2:46-2:57, 3:19-3:32, 3:39-3:51, 3:59-4:07, 5:03-5:04, 6:30-6:38, 7:21-7:43.
  • III. tétel: 3:11-3:25, 11:40-12:17.

A fent utolsóként szereplő variáció látható alul (a kottában a kíséret nem szerepel). Lassan szólal meg a harmadik tétel végén, előkészítve a coda robbanását. A háromszori hangismétlődést itt kétszeri váltja fel:

Mo 'n Herbs vacation, part III, 11:40-12:19 (midi file)
Mo 'n Herbs vacation, part III, 11:40-12:19 (kotta).

(...)

Az LSO-val rögzített darabok legbarátságosabbika talán a Sad Jane. Bár nem a hagyományos értelemben vett tonális darab, világos diatonikus részek ismerhetőek fel benne. Talán ez az oka hogy Zappa a Volume I. (bakelit)kiadásánál nyitódarabként jelentette meg. A darab ugyanakkor egy balettnek a Bob in Dracon-t követő második része - a CD-kiadáson már ennek a sorrendnek megfelelően szerepelnek. A Sad Jane következő részletében szabályos és szabálytalan ritmusok egyaránt szerepelnek, 4/4-es ütemben. A szabálytalanság egy kvintuplet formájában jelentkezik, az utolsó ütem bonyolult klarinét-dob kettősében:

Sad Jane, section (midi file)
Pedro's dowry, section (midi file)

Sad Jane, section (kottarészlet).
Pedro's dowry, section (kottarészlet).

Pedro's Dowry by Frank Zappa on Grooveshark

A Pedro's Dowry hangneme már a kezdő hangok után világos. Egy kibomló dallam helyett egy disszonáns akkorddal indít, amit számos különálló hang és ütősök követnek. Elég szokatlan kezdés egy zenekari darabnak. Az egész darab különösen sokarcú, néhol egész agresszív, a legkülönbözőbb részek folyamatos egymásutániságával. Néhol nyugodt kamarazenének tűnik, máshol a zenekar fele disszonáns akkordokat játszik egy energikus dobszólam kíséretével. Az alábbi részlet egy nagyobb 4/4-es témát mutat be egy kíséret felett, amit aztán a semmiből előtörő akord követ a b.) ütemben. Ott már poliritmikus. A dob és a 2. fúvósszekció 4/4-ben folytatja, míg a csellók és az 1. fúvósszekció 12/8-ban. Zappa valószínűleg megjelölt egy vezérütemet az olvashatóság érdekében, de nem tudom, melyiket (az LSO kottái saját átiratok).

Envelopes, 1:38-2:22 (midi file)
Envelopes, 1:38-2:22 (kottarészlet).

Envelopes by Frank Zappa on Grooveshark

Az Envelopes először egy évvel korábban, rockzenekari verzióban jelent meg. A két változat közti eltérések jelentősek. Csak hogy néhányat említsek: a rockzenekari verzió jóval gyorsabb: 2:25 a 4:04-gyel szemben. Másodszor: az első változatban sokkal több ellenpont szerepel, míg a nagyzenekari verzió inkább fókuszál a harmóniákra. A leírt részben ugyanakkor a zenekartól is egy háromszólamú ellenpont szerepel, ez a rockzenekari változatban a teljes darabon végigmegy. Végig atonális. A 9-11. ütem az 1-3. ütem anyagának variációja. A 15. és 16. ütem párhuzamos játékkal követi a kromatikus skálát, ami a 17. ütem ismétlődő témájához vezet.

Envelopes by Frank Zappa on Grooveshark

Az Envelopes először 1977-ben jelenik meg a koncertprogramban. Abban a változatban szövege is volt, (ld. a Hammersmith Odeon lemezt) majd párhuzamosan három különböző irányban alakult tovább: volt a rockzenekari verzió 1982-ből, a zenekari verzió és egy változat fúvósötösre. Ez utóbbit Jonathan Bernard említi a "Frank Zappa crossover pieces" című cikkében. (...)

zappa emmett.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: klasszikus zene a zenéről

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr174789054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása