Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Barátom, Frank Zappa - Csupó Gábor írása

2011.03.15. 20:24 mB

A Simpsons, a Duckman és az Aaah! Real Monsters egyik tehetséges megalkotója, Csupó Gábor Zappa zenéjére is éhesen menekült el Magyarországról.

Most elmeséli nekünk hogy lett Frank szomszédja és barátja, és hogy ez hogy változtatta meg az életét.

https://m.blog.hu/fr/frankzappa/image/honlaphoz/AmericanFlagSmall.jpgMagyarországról, szeretettel

Csupó Gábor; huH, 1995 július - forrás: From Hungary With Love - FZ Books;

Zappa zenéjét a hetvenes évek elején fedeztem fel, szülővárosomban, Budapesten. Talán 20 éves lehettem, nyolc év zenei képzéssel és négy év művészeti iskolával a hátam mögött, és kizárólag a zene és a képzőművészet töltötte ki az érdeklődésemet (micsoda véletlen, nem igaz?). Persze a lányok is érdekeltek, de mivel ezügyben nem részesültem hivatalos képzésben, így erre most nem térnék ki. Pokoli időszak volt egy magamfajta, jóféle zenére kiéhezett srácnak, hiszen minden igyekezetemmel azon voltam hogy a rádiók slágerlistáinál izgalmasabb zenéhez jussak. A nyugati zenét tartalmazó lemezek vagy kazetták nem igazán volt elérhetőek, de egy kis szerencsével bizonyos rádióadásokban el lehetett csípni ezt-azt. Ez persze nem volt elég. Aztán egy nap rátaláltam Budapest külvárosában egy kis eldugott boltra, Lemezklub volt a neve. Egy olcsó lemezjátszón nyugatról becsempészett lemezeket játszottak, és bárki aki vitte a magnóját olcsón fel tudta venni ezeket. Elvittem hát én is a kéttonnás csehszlovák szalagos Teslámat, és elkezdtem felépíteni a zenei könyvtáramat. Mivel minden átjátszásért fizetni kellett, ezért erősen válogatni kellett, mire is költi az ember a zsebpénzét. Addig is sovány voltam, de de pár hónap itteni látogatás után csontsovánnyá, de zeneileg kiművelté váltam. Idővel kiderült, hogy az úgynevezett intellektuális vagy komolyabb zene a maga sokrétegű zenei szöveteivel sokkal inkább kedvemre való volt, már csak azért is mert ezek olyannyira távol estek a rádióban hallott zenéktől. Másrészt azt is gondoltam hogy azzal is jobban járok ha a pénzemért egynél többször is meghallgatható zenét szerzek be, még ha nem is tudom vele együttfütyülni a dallamot. Más szavakkal: a zene nem válik unalmassá, sőt, minden hallgatással izgalmasabb lesz.

Mártírok útja

Elkezdtem hát gyűjteni a King Crimson, a Yes, a Genesis, a Soft Machine, a Mahavishnu Orchestra, a Return to Forever, Miles Davis, Herbie Hancock, a Weather Report és persze Frank Zappa lemezeit. Frank zenéje örök kedvencemmé vált. A szövegek megértése nélkül is éreztem a dolog humorát, szerettem a sztakkátó ritmusokat, a szerkezet és a dallamvezetés váratlan váltásait, a kiváló, virtuóz gitárszólóit, a nyugodt, mély hangját, és azt ahogy a rock & roll és a jazz világát keverte az igényes hangszereléssel. Ez a fazon tényleg nem követett senkit és semmit. Ha valami, hát ez a tehetség igazi jele.

Emlékszem a napra amikor megszereztem a legelső saját, eredeti Zappa-lemezemet. 1974 végén sétáltam Budapest utcáin, mikor megszólított egy hosszúkabátos ember: „Öreg, érdekel pár klassz lemez?” Követtem ezt a fura alakot egy sötét utcába, ahol elővett a kabátjából öt megviselt, használt lemezt. A szokásosakat: kalóz Beatles, Rolling Stones, Bee Gees, Abba… „Klassz lemezek?” – kérdeztem vissza csalódottan. Ekkor elővette az utolsó lemezét, és ott volt: Frank Zappa portréja a borítón, az eltéveszthetetlen bajusszal. Apostrophe(’), ez volt ráírva. „Ez mennyi lenne?” – kérdeztem szinte remegve. „Ezt olcsón adom, mert nem igazán lehet rá fütyülni” – mondta a srác, kicsit meglepődve a választásomon. Végül 1000 forintra „leárazva” tudtam megvenni (akkor kirakatrendezőként havi 1200-at kerestem), és bár így nem sok esélyem maradt visszahízni, de soha nem bántam meg az üzletet. Annyira szerettem azt az albumot, vagy ezerszer meghallgattam, és én igenis tudtam rá fütyülni.

Akkor még nem tudtam, hogy Frank Zappa milyen nagy hatással lesz rám művészileg, mennyire határozta meg a folyamatos vágyamat az újra, az úttörőre; a merészre, a semmit-nem-másolóra, mindig a meglepőre és váratlanra építő élményekre. Azt sem sejthettem, hogy ez az éveken át annyira bálványozott ember 18 év múlva személyes jóbarátom is lesz majd. A sors úgy hozta hogy abba a városba kerültem amit annyira szeret, és hogy a barátságunk akkor indult el igazán mikor felfedezte az animációval kapcsolatos ambícióimat, és hogy ismerem a zenéjét.

http://www.afka.net/images/Magazines/1995/1995-07-xx%20huH%20n11%2003.jpg

Az Apostrophe(‘) affér után egy évvel négy nagyravágyó művész- és zenészbarátommal elhagytuk Magyarországot, szabadságot keresve Nyugaton. Egy vasúti alagútban való három órás gyaloglás után sikerült meglépnünk a kommunista hatóság elől és megérkeztünk a szabad Ausztriába. Bár útlevelünk nem volt, eljutottunk Nyugat-Németországba majd onnan Dániába, és némi bonyodalmak után Svédországba érkeztünk. Négy év múlva hagytam el Európát egy fiatal amerikai lányt követve: ő volt Arlene Klasky, Los Angelesben élt. Elkezdtem angolul tanulni, és mikor már elég jól értettem Frank szövegeit, végleg megértettem mekkora géniusz is. Hatalmasakat röhögtem az olyan dalokon mint a "Dinah-Moe Humm," a "Dirty Love," a "Don’t Eat the Yellow Snow," a "Stink Foot," vagy a "Harder Than Your Husband." Ahogy megérkeztem Los Angelesbe, rögtön megírtam az európai barátaimnak hogy végre ugyanabban a városban élek mint Frank Zappa.

Arlene-nel Klasky-Csupo Inc. néven elindítottunk egy kis animációs céget. A stúdió nagyon sikeres lett, elkezdtük a Simpsons-t. Matt Groeninggel, a rendezővel arról beszélgettünk, mennyire szeretjük Frank Zappa zenéjét, arról fantáziáltunk, hogy milyen jó lenne ha Frank írná a zenét. A producereket nem tudtuk erről meggyőzni, ők ezért inkább Danny Elfmant keresték meg. Ahogy a Simpsons adásba került, az ügynökségünk szólt hogy az egyik ügyfelük, bizonyos Frank Zappa nagy rajongója a műsornak. Mondtam az ügynöknek hogy mi is legalább annyira szeretjük az ő zenéjét, és nagyon megtisztelő lenne ha Franknek kedve volna benézni a stúdiónkba.

Néhány óra múlva Frank és az egész családja ott volt a Hollywoodi irodánkban. A szívem úgy vert, mint valamelyik dobszólója. Meséltem neki mennyire szeretem a zenéjét, és miután kezet rázott a vagy száz munkatársunkkal, meghívott magához. Tudtam hogy valahol a Hollywoodi hegyekben lakik, de azt nem hittem volna hogy csak néhány tömbnyire tőlem. Tehát nem csak hogy ugyanabban a városban de majdhogynem ugyanabban az utcában laktam, mint Frank Zappa, két percnyire tőle… Őrület, nem? Így kezdődött a barátságunk. Megismertem a szerető családját: Gailt, a lányait, Divát és Moont, és a fiúkat, Dweezilt és Ahmetet. Frankkel sok-sok végtelen beszélgetésünk volt animációról, zenéről és politikáról. Rengeteget nevettünk, és Frank tényleg az egyik legintelligensebb, barátságosabb és humorosabb embernek bizonyult. Frank hozzájárult hogy az új sorozatunkban, a Duckmanben az ő zenéjét használjuk. Én és Frank Zappa ugyanazon a munkán dolgozunk! Még Dweezilt is meggyőztük, hogy adja az egyik szereplőnek a hangját. Frank azzal is nagy örömet szerzett hogy megkért a The Lost Episodes albumborítójának megtervezésére.

1991 egyik őszi péntek délutánján Frank elhívott Arlene-t és engem egy kollégánkal, Larry LeFrancisszel a stúdiójába ahol megmutatta az új synclavier-darabjait. Gail is bejött, és a bemutató előtt Frank elmondta hogy rákos, és hogy maximum két éve van hátra. Megnyomta a gombot, és a hat Yamaha hangszóróból a világ legszebb zenéje szólalt meg. El kellett hogy forduljak, és könnyekkel a szememben vagy tíz percig hallgattam a darabot. Frank észrevette és a végén így szólt: „Nyugi, még nem vagyok a tepsiben”. A zene az N-Lite volt, a Civilization Phase III albumról.

N-Lite by Frank Zappa on Grooveshark

A következő két évet a lemezei rendberakásával töltötte. Új darabokat szerzett, nemzetközi zenészgárdával készített felvételeket, régi dalokat kevert újra és azon dolgozott, hogy a távozása után is minden rajongó számára úgy legyenek elérhetőek és hallgathatóak a munkái, ahogy azt ő elképzelte. Az utolsó percig dolgozott, az 1993 decemberi távozásáig. Nagy örökséget hagyott maga mögött. A zenéje és a szelleme örökké élni fog, és tudom hogy nemsokára eléri azt a megbecsültséget amit mindig is megérdemelt volna. Frank Zappa volt korunk legnagyobb, sokszor félreértett, de leginnovatívabb zeneszerzője.

2 komment

Címkék: vasfüggöny hungarikumok mások zappáról promóanyagok

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr602742509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.02.11. 22:10:09

Egy részlet felbukkan egy másik interjúban is (2008):

- Kik azok a zenészek, akik a legnagyobb hatással voltak rád?

- A 70-es években King Crimsonon, Genesisen és hasonlókon nőttem föl, de azóta megváltozott a zenei ízlésem, és inkább az electronica és a drum and bass felé fordultam. Első helyen viszont Frank Zappát kell megemlítenem. Két évvel a halála előtt találkoztam is vele, és én terveztem a legutolsó lemezborítóját.

- Milyen volt személyesen találkozni a példaképeddel?

- Nagyon jópofa. Éppen A Simpson család-on dolgoztunk, és felhívtak egy ügynökségtől, hogy Frank Zappa nagyon szeretne velem találkozni. Mondtam, hogy jó vicc, és majdnem lecsaptam a kagylót, de a hívó megkérdezte, hogy mi lenne, ha tíz perc múlva ott volna nálam Frank a stúdióban, én meg majd' eldobtam a telefont. Tíz perc múlva megjelent Frank a lányaival meg a feleségével, mindenkivel kezet fogott, aztán bejött az irodámba, ahol egy marha nagy "Frank Zappa for president" feliratú poszter volt a hátam mögött a falon. Megjegyezte, hogy jó gyorsan kiraktam. Aznap este áthívott a házába, és megmutatta, hogy éppen milyen zenéken dolgozik. Kiderült, hogy három sarokra lakik tőlem. Onnantól kezdve nagy barátságban voltunk, és minden csütörtökön átjártam, amikor nyitott ház volt, és soha nem tudhatta előre az ember, hogy kik jelennek meg. Mindenféle zenészek odajártak, zenéltek együtt, és nagyon jó hangulat volt.

www.origo.hu/filmklub/blog/interju/exkluziv/20081029-csupo-gabor-szeretunk-rizikokat-vallalni-interju-az-immigrants-es.html?pIdx=1

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2013.03.25. 13:04:27

Sokat volt a napokban Leslie Mándoki a tévében, és ő mesélte hogy "és amikor hárman álltunk 76-ban (74-ben?) a Lánchídon és elhatároztuk hogy külföldre szökünk, aztán belőlem zenész lett, a másikunkból rajzfilmrendező...."

Aztán később konkrétan is kiderült hogy tényleg Csupó Gáborral léptek le, Németországig legalábbis.
süti beállítások módosítása