FRANK ZAPPA - 200 MOTEL
Kérdések és válaszok - (szöveg az eredeti sajtóanyagból, 1971.)
FRANK ZAPPA'S 200 MOTELS - QUESTIONS AND ANSWERS
MI IS EZ?
Az én olvasatomban a 200 MOTEL egy SZÜRREALISZTIKUS DOKUMENTUMFILM. Egyszerre számol be valós eseményekről és azok továbbgondolásáról. Az anyag többi része a "valós események" továbbfeszítéseinek "konceptuális melléktermékei". A film egyes részei bizonyos szempontból önéletrajziak.
HOGY KERÜLTÉL EGYÁLTALÁN A FILMKÉSZÍTÉS KÖZELÉBE?
1958, az első 8mm-es filmjeim óta mindig érdekeltek a vizuális médiumok lehetőségei. Komponistaként a legtöbbször a zenei építkezéssel kapcsolatba hozott szerkesztési technikák által rendszerezett látványelemek számomra a konceptuális kísérletezés izgalmas lehetőségeit jelentik.
IGEN, DE HOGY ÉRTED EL HOGY VALAKI FIZESSEN IS EZÉRT?
Miután számos találkozóm volt olyan emberekkel, akik amúgy filmeket finanszíroznának, de sikítva rohantak el már csak a projekt vázlatos ismertetésekor, "miért ne?" alapon elvittük a United Artisthoz. Mr. Picker átnézte az anyagot (10 oldalas ismertető, 2 doboznyi szalag, és némi hanganyag ha még nem hallott volna a csapatunkról), és ezt mondta: "Mehet a dolog... kérek egy költségvetést" (ennél mondjuk valamivel talán bővebb és szofisztikáltabb volt). Kiléptünk az irodából, megcsináltuk a költségvetést, szereztünk ügyvédeket és beindult a komoly munka. (Az előkészületek valójában már 1968-ban megkezdődtek. Azóta kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan dolgoztam a zenekari és kórusdarabokon, úgy 60%-át a MOTHERS koncertjei után írtam a motelszobákban.)
HÁT AKKOR... ELMONDOD.... MI IS EZ?
A 200 MOTEL egy szürrealisztikus dokumentumfilm, de segíthet az is ha a film "formájára" ugyanúgy gondolunk mint egy zenekari darab "formájára", vezérmotívumokkal, harmóniai váltásokkal, variálódó ismétlésekkel, kadenciákkal, atonális részekkel, ellenponttal, poliritmikus textúrákkal, hangutánzó effektekkel, stb.
IGEN? NAMOST A NAGYZENEKARI ZENÉT ÉN UTÁLOM... FOGALMAM SINCS MIRŐL BESZÉLSZ, ÉN CSAK A ROCK & ROLLT SZERETEM. EZ MOST ROCK & ROLL FILM VAGY MICSODA?
Ez egy "Rock & Roll film" és ezzel együtt egy kis "vagy micsoda" is. Abból kiindulva hogy a MOTHERS működési területe rendszerint a Rock & Roll Öntudat legszélső peremvidéke, a film a banda a kortárs létezés ezen területét érintő speciális nézőpontjának egy kibővítése és kiterjesztése. Más szóval a 200 motel a következőkkel foglalkozik:
- grupik,
- élet az úton
- kapcsolat a közönséggel
- a zenekari kapcsolatok kémiája
- makrobiotikus ételek és batikolt pólók
- satöbbi
...de mindezekkel egész meglepő módokon foglalkozik, csak mert a MOTHERS nem az a tipikus átlagos popcsapat, és ha teszem azt grupikkal támadnak kalandjaink az úton, akkor azok a kalandok nem lesznek hétköznapiak. A Közönséggel való Kapcsolatunk sem hétköznapi. A bandában a személyiség-kémia sem hétköznapi... így aztán a tetteinket bemutató hétköznapi dokumentumfilm sem lehet már hétköznapi, ilyen körülmények mellett hát a SZÜRREALISZTIKUS DOKUMENTUMFILM elsőre talán kissé meghökkentő lehet.
HM... HA ILYEN NEHEZEN FOGALMAZHATÓ MEG HOGY MI IS EZ, AKKOR LEGALÁBB AZT MONDD MEG HOGY MI TÖRTÉNIK BENNE... VALAMIT... BÁRMIT... SEGÍTS!... AAAÁÁÁ!
Először is, nem erőltettük a kronologikus felépítést. Ez volt hivatva megjeleníteni azt a fajta megváltozott tér-idő viszonyt, amit a banda egy turné során megél. A turnén az időt a turnémenedzser ébresztései, a repülőtéri busz indulása, a felszerelés felállítása és a hangrendszer ellenőrzése, a koncert lefolyása és a koncert utáni kikapcsolódás ritmusa határozza meg. A tér közömbös. A motelek mind egyformák. Ugyanígy a repülők és a buszok. A koncerttermek kicsit ugyan különböznek, de néhány év alatt szintén összemosódnak. A közönség ugyanígy különbözik/összemosódik.
A turnékon, különösen a hosszúakon, a banda élete a katonaságra kezd hasonlítani. Minden koncert egy ütközet. Előfordulhat hogy nem is tudjuk hol vagyunk ("Ez tényleg Bécs?"), csak ülünk a hotelszobában és a többi zenekari taggal élünk társadalmi életet, ami lehetne akár Los Angelesben is. Mintha a turné során mindannyian egy "titokzatos buborékot" vinnénk magunkkal a Los Angeles-tudatból. Ebben a "buborékban" furcsa dolgok történnek.
A 200 motel helyzetei organikusan fejlődtek 4 évnyi ilyen buborékból. A különböző időgörbületekből kidesztillált koncepciók, amennyire a 600.000 dolláros költségvetésünk megengedte, adják a filmalkotás alapját.
KI VAN BENNE A MOTHERSEN KÍVÜL?
Theodore Bikel játssza RANCE MUHAMMITZot, Ringo Starr játssza LARRY-t a törpét, Keith Moon a TÜZES APÁCA, Jimmy Carl Black (a csapat indiánja) játssza BURTöt, a Magányos Kovbojt, Martin Lickert játssza JEFFet, Janet Ferguson & Miss Lucy Offerall (GTO) játsszák a GRUPIkat, Don Preston & Motorhead Sherwood SAJÁT MAGUK egy kicsit átalakított verzióját, Dick Barber (a turnémenedzserünk) az IPARI PORSZÍVÓ, és Miss Pamela Miller (GTO) a ROCK & ROLL ÚJSÁGÍRÓ. Mark Volman és Howard Kaylan, a banda két énekese szintén többé-kevésbé SAJÁT MAGUKAT adják.
TE IS SZEREPELSZ BENNE?
Egy kicsit.
MIT KERES RINGO STARR EGY MOTHERS FILMBEN?
Megkértem hogy játssza el Larry, a törpe szerepét. Elfogadta, mert ahogy mondta kicsit "hányingere volt már" a jófiú imidzsétől.
ÚGY HALLOTTAM HOGY A FELVÉTELEK VIDEÓRA KÉSZÜLTEK.
A 200 motelben használt videó-film technika könnyűszerrel indíthat új filmgyártási sztenderdet. A 200 motel az első ezzel a technikával készült egész estés film, ezzel az új elektronikus technikával létrehozható effektek magukkal kell hogy ragadják a kalandvágyó filmkészítők fantáziáját. Az egyik legjobb dolog ezekben az effektekben, hogy a legnagyobb részük már felvétel közben megcsinálható (nem utólag, bizonytalan és költséges laboratóriumokban) és azonnali döntéseket lehet hozni a színekkel, textúrákkal, formákkal, átúszásokkal kapcsolatban, és elképesztő pontossággal. Más hatások is elérhetőek ( például különböző, már eleve montázsként felvette jelenetek összekapcsolása), még a videó-vágás fázisában. A 200 motel felvétele 7 napig tartott, a videó-vágás 11 napig, a finomabb utómunkálatok 35 mm-en (a szokásos utómunka-árakon) 3 hónapig tartott, mindez turnék közé beékelve. A vágás minden fázisát személyesen én felügyeltem.
MILYEN VÁRAKOZÁSOKKAL RAKTAD ÖSSZE EZT A KÜLÖNÖS FILMET?
A Motherst már ismerő és elismerő közönség számára a 200 motel a koncertjeinknek és lemezeinknek logikus kiterjesztése lesz. Aki nem ismeri a zenekart és akit nem is érdekel, de nyitott az újdonságra, annak a 200 motel egy meglepő bevezetés lesz a csapat munkájába. Azoknak, aki nem bírják a MOTHERSt és akik szerint nem vagyunk csak egy rakás süket perverz, azoknak a 200 motel valószínűleg a legdurvább előítéleteiket fogja igazolni.