Október 4-én elhunyt Art(hur) Jarvinen zeneszerző, zenész, a California E.A.R. Unit megalapítója, Frank Zappa közvetlen munkatársa, kottamásolója és hangszerelője, FZ a "While You Were Art II" című darabot (Jazz From Hell) neki dedikálta, a címben az "Art" tehát őt jelenti.
(forrás: Kill Ugly Radio)
Az Ohio University-n szerez diplomát (1978), mesterfokozatot a California Institute of the Arts (1981), ahol zeneszerzést és ütőhangszers játékot tanul Ruth Underwoodnál. Többször játszott együtt Don Prestonnal.
Zappához 1981-ban csatlakozik kottamásolónak (David Ocker ajánlására), ahol 14 hónapig dolgozott többek között a 200 Motels partitúráin, készített néhány kétzongorás átiratot is (forrás: United Mutations)
Ismert a történet a Synclavier darab "élő" bemutatójáról és az azt követő zavarról (ld. lentebb), erről itt olvasható Art Jarvinen változata (angolul - fordításokat örömmel veszek!). A darab egy korai (meglepően hosszú) változata:
Zappa a Keyboard magazinnak adott interjúban:
Tudnál példát mondani a különböző eljárásokra a Jazz From Hellből?
A Night School kiindulópontja mindössze az a nyolc akkord volt, amiket feljátszottam a billentyűzettel. Minden más utána alakult ki. A While You Were Art II története pedig igazán különös. A Shut Up 'n' Play Your Guitar-on van egy szám, a címe While You Were Out. Megkeresett a California Institute of Arts-ról egy zenekar, a vezetője Art Jarvinen, hogy készítsek nekik egy átiratot a While You Were Out-ból, amit egy Los Angeles-i koncerten szeretnének előadni. Így aztán az akkori asszisztensemmel, David Ockerrel bevitettem a Synclavierbe azt a kottát, amit Steve Vai készített a szólóból Frank Zappa Guitar Book számára. Ez csak akkordokat és a dallamvonalat jelentette, ami még nem volt megfelelő a zenekar hangszerösszeállításához. Megvoltak az adatok, most meg kellett hangszerelni úgy, hogy az eljátszható legyen. Úgyhogy mindenféle permutációnak vetettem alá az anyagot. Például felkerekítettem a hanghosszokat úgy, hogy legfeljebb 32-edeket kelljen játszani. Aztán a hocketus technikáját is használtam, azaz a dallam hangjai így hangszerről hangszerre vándoroltak. Meg egy csomó más dolgot is csináltam.
Hogy segítsem az előadást, készítettem nekik egy kis gyakorló-kazettát, hiszen az anyag már úgyis benne volt a Synclavierben. Mikor Art eljött az átiratokért, belehallgatott, és azt mondta, "ki van zárva, hogy ezt a koncertig meg tudjuk tanulni, túl nehéz". Úgyhogy azt mondtam neki, "semmi gond, majd a gép lejátssza. Nektek csak fel kell meni a színpadra, és úgy csinálni, mintha játszanátok. Lesz ott ecs csomó vezeték a hangszerekttől a hangszóróig, a zene meg majd megy a kazettáról, és senki nem fogja észrevenni." És így is tettek. Na és mi történt? Senki nem vett észre semmit! A Los Angeles Times zenekritikusa sem vette észre, a koncertsorozat szervezője sem vette észre. Az egész közönségből egyedül David Ocker tudott a dologról, hiszen ő vitte be a zenét a gépbe. Senki más! Rock and roll videón már láttunk olyat, hogy egy fotómodell úgy csinál, mintha zenélne. Hát most zenészek csináltak úgy, mintha zenélnének. Nézték a kottát, és úgy mozogtak, mint ahogy normális esetben tették volna.
De tovább rontja a helyzetet, hogy még csak nem is a Jazz From Hellen szereplő változatot játszották. Amit játszottak, azon nem voltak hangminták, csak szintetikus zene. És még így sem tűnt fel senkinek. Messze nem szólt úgy, mint a lemezen levő hangmintás verzió, ami az övékhez képest egy deluxe változat.
Hogyan reagáltak az előadásra?
Botrány lett, olyannyira, hogy a zenekar három tagja még bocsánatot is kért a zenésztársadalomtól, és megesküdött, hogy soha többé nem tesz ilyet. Ahelyett, hogy azt mondták volna, "Hé, ide figyeljetek! A klasszikus zene kritikusai még azt sem veszik észre, hogy egy csóró kazettás magnót hallottak." Még csak nem is digitális felvétel volt, csak egy sima audió kazetta. És senkinek nem tűnt fel, hogy a zenészek nem is játszanak. Ha valami, hát ez ennek a darabnak a valódi, művészi üzenete. Ezért is lett az a címe, hogy While You Were Art.
A darabról Art Jarvinen megjegyzése itt olvasható.