Dweezilről mostanában a ZPZ kapcsán hallunk sokat, de tudható ugyebár, hogy ő rakott össze pár Zappa-lemezt is az utóbbi időben (Halloween, QuAUDIOPHILIAc), és ez utóbbinak a fülszövegét is ő írta - ennek a fordítása következik most.
Érdekes írás, mindenesetre jóval érdekesebb és informatívabb mint amit a Zappa-családtól az utóbi időben megszokhattunk - hogy a raktárban levő többi kvadró és egyéb szalaggal mi lehet, és mi lesz, azt persze továbbra sem tudjuk...
QuAUDIOPHILIAc
Az egész egy dobozzal kezdődött, egy ismerős névvel, egy kis porral meg egy rajzzal. Hogy mi kezdődött ezzel? Egy projekt. Milyen projekt? Ez, és az ezt majd követők. Látod, itt az UMRK raktárában nekiláttunk az átlényegítés procedúrájának. Azt kérdezed, mi közöm van nekem ehhez?... Meg hogy mi is van azzal a poros rajzzal, a névvel és a dobozzal, meg a fene tudja még mivel, amiről az előbb hadováltál, még mielőtt teljesen átlényegíted magad? Örülök, hogy megkérdezted. A helyzet a következő...
Vannak nagy ászok, és vannak a tök mások. Apám, Frank Zappa nyilvánvalóan mindkettő volt. Zeneszerző volt, aki hangokat, textúrákat, ritmusokat rendezett el oly módon, ami bizonyosan páratlan, de maga a hang volt az, ami őt is páratlanul inspirálta. Ez az audio-protein ostya amit most szorongatsz, tudományos bizonyítékokat tartalmaz arra nézve, hogy igenis léteznek aranyrögök.
És most a dobozról... Egészen kicsi volt. És poros. Egy név volt ráírva: "Dweezil". Volt rajta egy dátum is (1970) és egy rajz. Különös felfedezés. Most képzeld el hogy Dweezilnek hívnak, és találsz egy dobozt rajta a neveddel, egy évszámmal a születésed környékéről meg egy rajzzal. Meglehetősen érdekelne a doboz tartalma, nemdebár? Nos, a nevem teljes véletlenségből Dweezil és esküszöm, majd meghaltam hogy kinyithassam a dobozt.
Ki is nyitottuk Joe Travers főraktáros segítségével. Egy szalag volt benne. Óvatosan a lejátszóba helyeztük és megkértük szépen, hogy játssza le nekünk. Mikor erre nem volt hajlandó, a "play" gomb lenyomásával kényszerítettük. Egyből világossá vált, hogy amit hallunk, az valami más. Háromdimenziós... Nem, négydimenziós! Jobban megnéztük a dobozon levő képet. Egy kiterített rajz volt: Quaudio. Ez a felvétel annyira közel volt egy esemény audio-fotójához, amennyire csak lehetséges. Egy születőben levő dal (Chunga's Revenge) legbelső lényegét ragadta meg, lehetővé téve, hogy a hallgató tényleg úgy élje át, mintha ő maga is Frank Zappa alagsori stúdiójában ülne, míg ő levegőmolekulákkal kísérletezik átlós síkokon.
Chunga Basement:
Én speciel kurvára izgatott lettem. Megkérdeztem Joe-t, szerinte létezik-e még ilyen anyag, mint amit épp most hallottunk. A válasz: "Asszem igen, édes öcsém."
Ezt jó jelnek tekintettem. Joe bányászott pár órát a raktárban és felszínre hozott egy csomó szalagot, rajtuk több órányi többsávos megkevert hanganyaggal. Ezeken már nem voltak rajzok, csak kezdőbetűk: LCRS (gyengébbek kedvéért: Left, Center, Right, Surround - azaz bal, közép, jobb, surround). Ezek a szalagok profibbak voltak. Szinte maguktól mentek. A hetvenes évek közepén születtek. (Jut eszembe: azért volt az eredeti, korábban említett dobozon a Dweezil név, mert Frank egy darabig eljátszadozott a gondolattal, hogy a csapatának a Dweezil nevet adja. Egy újabb érdekes adat, huh...) Megvoltak tehát az alapanyagok a legtitokzatosabb, legélvezetesebb zenehallgatási élményhez.
Hogy ne húzzam a sztorit sokáig, jelen lemez tehát Frank Zappa 1970 és 78 között készült többsávos felvételeinek és mixeinek hangdokumentuma. Nem tettem kronologikus rendbe. Inkább úgy döntöttem, hogy csinálok belőle magunknak egy közös közjátékosságos hangutazást. Az átmenetet biztosítandó hozzáadtam pár modern elemet is, így került például Frank egy régi szövege alá az "Easter Hay" egy sosem hallott alternatív hangszerelése. Ettől eltekintve a lemezen hallható anyag nem más, mint amin Frank több mint 30 évvel ezelőtt gondolkodott. Világos, hogy messze a világ előtt járt.
Most, hogy már 2004-et írunk és a többsávos zenerögzítés szabványos formátummá kezd válni, nagy veszteség, hogy ő már nem lehet itt, hogy nem folytathatja személyesen úttörő munkáját és nem kápráztathat el minket a többsávos lég-szobraival. Úgy hiszem, azért a szelleme még itt kísért az UMRK-ban, én pedig sok-sok többsávos projekten szeretnék még vele együttdolgozni a jövőben. Nagyon sok doboz van még a raktárban, rajta nagyon sok porral és még több felfedezendő és mindannyiunk által élvezendő zenével. Ja, és míg el nem felejtem: a Rollo kurvára állat!
Remélem nektek is annyi örömet szerez majd ez a lemez, amennyit nekem szerzett.
Dweezil
2004. július 7., UMRK
balint, 2006, május 17 - 07:34