Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Öröklétbe fagyasztott hang-lángcsóva montázsok

2013.01.17. 22:12 mB

FZ score plane.jpgA napokban szaladtam bele egy interjúrészletben a Sad Jane második tételének keletkezéstörténetébe, ami aztán elindított (felébresztett) egy gondolatláncolatot: egyre világosabb, hogy Zappa számára az improvizált, pillanat-szülte dallamok és szólók nagyon gyakran váltak későbbi darabok forrásaivá, az első felbukkanásuktól sokszor egészen távoli időpillanatokban.

A szólók és a kompozíciók rokonítása nem új és nem nagy ötlet - Zappa egyes számok kapcsán maga is utal rá úgy az interjúiban közvetlenül, mint közvetve a lemez-összeállításokban: elég csak a Jazz From Hell-t, a Guitar World kazettát felemlíteni, vagy a Sinister Footwear III. tételének bármely inkarnációját.

zappabackg.jpgA dolog érzésem szerint azért messze nem kitárgyalt, messze nem evidencia az életműről szóló diskurzusokban, így most összeszedtem pár olyan hivatkozást, ami részint rámutat ismert vagy kevésbé ismert összefüggésekre, részint felvillantja egy esetleges olyan lemez- vagy műsor-összeállítás ötletét, ami az egyéb szempontú válogatások mellett az egymásmellé-kerülésekkel, összefüggések és kapcsolatok jelzésével gazdagíthatja a mindenkori recepciót - bár felvethető, az ilyen válogatás talán kicsit egysíkú lehetne (kicsit hason célt követett a múltkori Dob meg a dallam kollekció is, érzésem szerint cseppet sem egysíkúan). Ahogy szintén nem lenne érdektelen a fellelhető interjúcafatkák mellett összeszedni és kiadni egy valódi kutatást az archívumban fellelhető anyagok és a zenésztársak visszaemlékezései alapján...

FZ tube_500.png


Sad Jane

Sad Jane, Second Movement by Frank Zappa on Grooveshark

Az egyes darabok megszületésekor előfordul hogy a dallamokat egyfajta gitáros-mentalitással komponálod meg?
A "Sad Jane" utolsó tétele, egyfajta menetelős dolog, pont egy gitárszóló átirata: a Shrine Auditoriumból származik, 1968-ból, Ian Underwood kottázta le még akkor, én meg egyik nap beleakadtam egy papírhalom közepén. Lejátszottam a zongorán, tetszett, úgyhogy meghangszereltem.

De tényleg, mondjuk a hegedű-szólamoknak volt már hogy így indultál neki?
A hegedűszóló a "Mo 'n Herb's Vacation," második tételében egy olyan motívum volt amit Patrick O'Hearn-nel és Terry Bozzióval játszottunk. Felhasználtam ezt a "The Sheik Yerbouti Tango"-ban is, vagy a "Little House I Used To Live In" akkoriban játszott változataiban.

http://wiki.killuglyradio.com/images/d/d4/GP-83-11-NF.png

A "Mo 'n Herb's Vacation" nyító klarinét motívuma egy 1976 karácsonyán, a Palladiumban rögzített szólóból származik, a "Cruising For Burgers" big-band változatából. Sokminden indul el a gitárból, hogy aztán zenekari darab legyen belőle, amit aztán ismét gitáron lejátszani már lehetetlen a gitár korlátai miatt. (Non-Foods: Not The Moody Blues)


Revised Music for Guitar & Low-Budget Orchestra

Revised Music For Guitar & Low Budget Orchestra by Frank Zappa on Grooveshark

FZ: A [Guitar World kazettán hallható]  részlet improvizált szólóként indul, a stúdióban a korábbi felvételre játszva. Bruce Fowler kottázta le és négyszerezte aztán meg harsonaszólamokkal különböző felvételi sebességeken. A leírás-újrajátszás más példái hallhatóak még a Waka/Jawaka és a Man from Utopia albumokon. (A gitár világa - Zappa szerint)


Waka Jawaka:

Waka/Jawaka by Frank Zappa on Grooveshark

A "dallam-átírás" élménye magától értetődő, egyértelművé mégis a QuAUDIOPHILIAc nyers változata teszi.


Sinister Footwear I.:

David Ocker: Szóba került egyszer a "C Instruments" című darab. Ez egy gitárszóló volt, Steve Vai kottázta le, amit aztán Frank nekem adott azzal hogy csináljak belőle egy másolatot amit el lehet (például általam is) játszani – úgyhogy két változatot kellett csinálnom: egyet C-ben (mindenki másnak), egyet meg B-ben magamnak (angol jelölésben: Bb). Egy darab elején rendszerint három információdarab van: a) a felhasznált hangszerek – ebben az esetben C hangszerek vagy B hangszerek, mert sok különböző hangszer számára alkalmas volt, b) a cím – itt ez nem volt úgyhogy üresen maradt, és c) a zeneszerző – FZ. Mikor a kották vándorútra indultak, senki nem tudta hogy is nevezze – azt hitte mindenki hogy a „C hangszerek" a cím.

Egy rövid időre én adtam egyszer címet a darabnak – később aztán a Sinister Footwear része lett. (A David Ocker internet-interjú.)

Izgalmas lenne hallani a forrást - ahogy a II. tétel történetét is, ahol a közbülső hangszeres rész szintén felveti ugyanennek a kompozíciós módszernek a vélelmét.


Sinister Footwear III.:

Talán a legismertebb "átrajzolás", ami mellett nem érdektelen a nagyzenekari átirat sem, bárcsak lenne meg jobb minőségben! Az eredeti 1978-as szólót Steve Vai kettőzte meg (lásd párhuzamként Hencze Tamás festményeit!):

Theme From the 3rd Movement of Sinister Footwear by Frank Zappa on Grooveshark

ZappaGuitarBook.jpgVAI: Az történt, hogy az akusztikus részre rájátszottam még egy elektromosat, a szólam így megháromszorozódott, és gondolom az akusztikusat keverés közben levette. A hajlítókar használatára pedig pont azért volt szükség, amit mondasz: úgy gondolta, a kettő túlságosan hasonlít egymásra, mintha az egyik csak egy effekt volna. Ezt mondta szó szerint: "Játssz ezen a gitáron, és itt-ott használd a nyújtó-kart hogy érzékelni lehessen hogy ez két különböző hangszer." Ismét egy példa Frank végtelen bölcsességére.

KENEALLY: Legalább ötször kellett meghallgatnom, míg rájöttem hogy két gitár játsza ugyanazt, el se akartam hinni!

(Steve Vai és Mike Keneally gitárosok beszélgetése)

haloween Persona edits.jpg


The Dangerous Kitchen:

The Dangerous Kitchen by Frank Zappa on Grooveshark

Eötvös Péter: Különösen a Dangerous Kitchen maradt emlékezetes, a Man From Utopiá-ról, és egyfajta alap-darabbá is vált számomra, különösen később, amikor operákon kezdtem dolgozni - a technika, amit ebben használ, engem is nagyon érdekel: az a félig énekelt, félig beszélt előadásmód, ami tulajdonképpen nem sprächgesang, de annyiban nagyon érdekes, hogy ráadásul egy szólóhangszerrel is végig leköveti. Nagyon meglepett, amikor később hallottam, hogy a gitárszólamot utólag játszották az ének alá; én azt hittem, mivel teljesen egyidejűleg szólt, hogy Zappa maga énekelt és gitározott egyszerre. De ettől függetlenül maga a technika, az "énekelt hangszer" ötlete a Dangerous Kitchenből származik. (Eötvös Péter: A gyökereink közösek)


Son of Green Genes:

A keletkezéstörténetről konkrét információm nincs, de elég egyértelmű (és megindító) az "átvett" és improvizált részek egymásutánisága - ami Zappa számára egyúttal kiváló terep is volt az új soksávos stúdió technikai lehetőségeinek kipróbálására (Hot Rats, 1969).

Son of Mr. Green Genes by Frank Zappa on Grooveshark


Republicans (ZW):

Egy egészen kivételesen gyönyörű feldolgozás, szokatlan módon most nem Zappa tollából. A Zappa Internet Jam Sessions többé-kevésbé anonim közössége (azért: A. J. Wilkes és ZW) természetes módon gondolta tovább amit FZ pont ennél a darabjánál nem tett meg: a Republicans eredetileg is csodásan építkező szólóját (1984, Guitar) hangszerelték meg egy imaginárius kamarazenekar számára. "Mi ez? Messiaen?" - kérdezte egy profi zenész barátom mikor megmutattam neki. (Sajnos a zappa.hu végleges elhunytával az eredeti feltöltés is megszűnt, de kis utó-barkácsolással ismét hallgatható - Dzień dobry!)

Az eredeti:

Republicans by Frank Zappa on Grooveshark

(Nem ilyen radikálisan, de hasonló történik a Sleep Dirt-tel is, ugyanitt.)


Outside Now Again:

Outside Now Again by Frank Zappa on Grooveshark

Az "Outside Now Again" című darab a The Perfect Stranger albumról egy gitárszóló lekottázásából származik: a Joe's Garage Acts II & III albumról az eredeti "Outside Now" szólóját Steve Vai írta le a The Frank Zappa Guitar Book részére. (Information INK.)

Következzen az eredeti szóló, azaz a Joe's Garage-féle változat (elvileg hangról hangra megegyezik - az eredeti lemezen: 3:19-5:49):

http://1.bp.blogspot.com/_eVQg42Xdh0s/TNu04oG-rxI/AAAAAAAAAmk/q7duPdPYe7w/s1600/Frank+Zappa+Outside+Now+Steve+Vai+transcription.jpg


While You Were Art II.:

While You Were Art II by Frank Zappa on Grooveshark

A szóló átirata az ismert történet szerint Art Jarvinen számára készült (egy korai változatot itt meghallgathatsz - ehhez érdekes adalékokat tartalmaz a David Ocker internet-interjú egy nem-lefordított része). Lent az eredeti szóló (elvileg kis sebességeltéréstől eltekintve hangról hangra megegyezik - Information INK)

While You Were Out by Frank Zappa on Grooveshark


The Girl In The Magnesium Dress:

És a "Magnéziumruhás lány"? Elég különös darab.
Igen, az szemétből készült.

A ruha?...
A darab a Synclavier digitális szemetéből készült. Nehéz elmagyarázni, de ha megnézzük a Synclavieren a G-oldalt, ott hangjegyek neveit és számokat találunk, de az adatok között nem csak ez szerepel. Van egy földalatti információ ami csak úgy nézető meg, ha kilépünk a gép felhasználóbarát módjából és belépünk az XPL programozás titokzatos világába. Ezen a ponton láthatóak lesznek a titkos információhordozó adatok is. Ezeknek a titkos utasításoknak az egyik része a "G-számok", ezek a gitár bekötésekor keletkeznek. Van ez a gitár-egysége amit be lehet dugni, és amellett hogy felvehető amit játszunk, a gép a G-számok formájában rögzít egy csomó más adatot is. Nehéz elmondani hogy mi is a G-szám, de nem pontosan hangjegyek. Viszont mi megtaláltuk a módját hogy a G-számokat hangjegyekké alakítsuk. A G-számok időbeli pontokat jelentenek. Azt jelzik hogy valami történt a gitárhúrral az idő egy pillanatában. Fogja az öröklétnek ezt a pici darabját és felszeleteli, és ha az ujjunk megmozdul, egy G-szám megmondja hogy mit csinált az ujjad azon túl hogy játszott egy hangot. Ennek a szemétnek az egyik transzformációjával hangmagasságokhoz jutottunk, a szemét maga pedig a ritmust adta. Azt csináltam tehát, hogy vettem a szemét ritmusát és ráfektettem a hangmagasság értékeket, így a hallhatatlan G-számokat egy-egy hozzájuk csatolt hangmagassággal a hallható világba emeltem. Így készült a "Magnesium Dress". (The Mother of All Interviews, Part. 2. - utal rá az Elektronikus Don Quijote is, 346. oldal)

The Girl in the Magnesium Dress by Frank Zappa on Grooveshark

További adalék David Ockertől:

Egyvalamit még érdemes megemlíteni: a cserélő-programot. Steve DeFuria írt egy egyszerű programot, ami két megadott listából (mindkettő zenei file) két hibridet csinált: az első az egyik ritmusára tette rá a másik hangmagasságait, a másik a másodikéra az első hangmagasságait. Frank ilyen módon, kísérletezésre is használta a Synclaviert, amit aztán attól függően használt fel vagy sem, hogy tetszett-e neki ahogy megszólal. Számomra ez teljesen analóg azzal a módszerrel, ahogy magnószalagokkal egymás mellé tett három különböző szólót. (A David Ocker internet-interjú (1995))

http://wiki.killuglyradio.com/images/c/c3/LAT_89-12-21-1.jpg


Stairway to Heaven

Stairway to Heaven by Frank Zappa on Grooveshark

A fentiek fényében már jóval kevésbé meglepő vagy jóval kevésbé különleges a '88-as Stairway To Heaven feldolgozás - hisz az eredeti dallamvezetés eredetiségénél, tulajdonlásánál mintha fontosabb, érdekesebb volna maga a transzformáció - persze külön jó ha még vicces is.

Zeneszerzés közben a dzsesszből, klasszikus zenéből és rockból hozol össze elemeket, vagy elfelejted az ilyen kategorizálást mikor dolgozol?

A következőképpen megy a dolog: ezeknél a stílusoknál nem a bennük levő hangok, de a hangszín ami meghatározó. Mondok egy példát: ismered Jimi Hendrixtől a Purple Haze-t? Képzeld el tangóharmonikán. Még mindig pszichedelikus rock? Na, erről beszélek. (Katonás interjú Saarbrückenben)

http://1.bp.blogspot.com/-f1H19hOgN-U/UJ6aC_CzNtI/AAAAAAAAAZQ/JT3FMWiyBXE/s512/1988-03-21F.jpg

1 komment

Címkék: improvizáció sajátcikk a zenéről gitárszólók

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr105019738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2013.01.18. 16:15:21

Ez a Republicans tényleg radikális! Külön tetszik, hogy a szóló részben meglepő, ugyanakkor nagyon is határozottan építkező (fejletépő, transzba ejtő) dramaturgiáját is képesek voltak átültetni, leginkább azzal, hogy ilyen buján meghangszerelték.
A felvetés pedig érdekes, számomra leginkább azért, mert ebben is a koncepció folytonosságot érzékelem. Tényleg nem tudnék még egy olyan zeneszerzőt mondani, akinek az életműve ennyire egyetlen egész lenne, az ide/oda/visszautalások egyrészt megteremtik a folytonosságot, ugyanakkor bizonyos szempontból pont ettől nem lehet egy lineáris fejlődési vonalat felvázolni: nincs igazán eleje, vége, valami egységes massza keveredik össze az agyunkban. Ez a sok hivatkozás erre mutat rá, de Bálint ezt képes sokkal pragmatikusabban értelmezni.
Egy esetleges lemez/műsor összeállítása pont azért lenne nehéz, mert nagyon összetett ez az utalásrendszer. Egy darab előre utal másik kettőre és vissza másik háromra, így fel lehetne vázolni egy nagyon zavarba ejtő családfáját az egyes nótáknak. Ha az egész életművel akarná valaki ezt csinálni sok szerencsét hozzá és mutassa majd meg mondjuk a dédunokáimnak. Egy ilyen családfába természetesen érdemes lenne belevinni azokat a nem Zappa által írt darabokat, nótákat, amikből idézetek hangzanak el...egy kicsit most elfilóztam ezen, fantasztikusan nézne ki.