Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

2002-es interjú Gail Zappával

2004.12.30. 13:08 mB

Gail Zappa

- Az ötlet szülőanyja

(Gail Zappa, Mother Of Invention - Pamela Des Barres interjúja)

Hihetetlen szerencsésnek tartom magam, hogy annak az embernek a közelében tölthettem életem egy felbecsülhetetlen értékű szakaszát, aki rövid földi tartózkodása alatt jónéhány dolog folyásának adott új irányt. Frank Zappával akkor találkoztam először, mikor (az azóta már nem működő) Cheetah klubban előrenyúltam a tömegből hogy megérinthessem sűrű fekete haját. A padlón hemperegtünk egy darabig, és megújulva, szinte újjászületve tapasztalhattam meg a szabadság addig soha nem ismert fokát. Később szerencsém volt még néhány lökött csajjal a kedves őrültekből álló félelmetes csapata, a Mothers of Invention műsorában táncolni, buliról bulira végig a városon, felháborító tini-meztelenkedésünkkel okozva múlhatatlan gyötrelmet a konzervatívabb figuráknak.

Mikor Frank saját lemezcéget alapított, javasolta, hogy GTO (Girls Together Outrageously - Lányok Botrányos Csapata) néven alakítsunk együttest és csináljunk egy lemezt - a legmerészebb álmom vált ezzel valóra.Később hosszabb-rövidebb időszakokra a Zappa-családnál éltem, én voltam a gyerekek, Moon és Dweezil frankó nevelőnője. Gail, Frank felesége szinte a mentorommá vált, hosszú éjszakák alatt hatalmas bögre teákat ittunk meg együtt. Mindig meg tudta mutatni a folytonos rock'n'roll szívzűrjeim mögötti - néha mulattató - igazságot.

Frank ezalatt az alagsori stúdiójában dolgozott, termelte a tonnányi zenét. Már azelőtt szalagra rögzítette szinte minden koncertjét hogy ez bárki másnak eszébe jutott volna. Soha nem állt meg. Termékeny buzgalma és a hatalmas zenei tejlesítménye felülmúlhatatlan. Lassan 10 éve hogy elment, de rengeteg olyan műve van amit még senki sem hallhatott.

Frank kívánságának megfelelően Gail a teljes katalógust eladta a Rykodiscnek, de nincs elájulva attól, ahogy az anyagot azóta kezelik. Úgy döntött tehát, itt az ideje hogy előbányásszon néhány aranyrögöt a raktárból, és átnyújtsa a rajongóknak. Gail igazi Anyatigrisként őrzi (és őrizte mindig) a Zappa Lángot. Kíváncsi voltam erre az isteni új vállalkozására, így találtam magam újra Frank alagsori stúdiójában, ahol Gaillel ismét teát szürcsöltünk.

*
Frank azt szerette volna ha a teljes katalógust eladod, hogy aztán nyugodt életed legyen, igaz?

Részletekbemenően végigbeszéltünk mindent, mit adjunk ki és milyen módon. Azt mondta: "Szeretném ha eladnád a katalógust és vennél egy házat a hegyekben vagy a tengerparton, és kiszállnál az üzletből." Vettem házat a parton, viszont alig van időm lemenni oda, mert ennek a háznak pincéje tele van ezekkel a cuccokkal.

A Rykodisc mindent megjelentetett amit eladtál nekik?

Ó, igen. (Ironikusan). Egyszerűen brilliánsak voltak. Rögtön újra kiadtak mindent, szép zöld műanyagba csomagolták a borítókat, és hogy a rajongóknak valami igazán különlegessel is előrukkoljanak, összeállítottak egy Best of Frank Zappa című válogatást. Namost ha valaki már abszolvált 65 lemezt, akkor ez okos lépésnek tűnik? Mert szerintük igen.

De neked rá kellet bólintanod a döntéseikre, ugye?

A rajongóknak, akik azt kérdezik: "Mi a fene folyik itt?" - igen. Azt mondtam magamban: "Hmmm, ha ilyen ötleteik vannak, lehet hogy a legjobb olyan távol tartani magam ettől az egésztől, amennyire csak lehet."

Úgy tudom, nagyon dühös voltál emiatt.

Nem is dühös, inkább azt mondanám hogy csalódott. Nagyon kiábrándító volt, hogy olyan sietősen próbálták meg lerázni a családot. Az első kiadványokról levették Frank összes megjegyzését, nem tüntették fel, hogy minden lemezének ő volt a producere. És persze lehagyták a Zappa-családra vonatkozó minden utalást. Pedig mindig volt egy forródrótunk, így ha bárkinek információra volt szüksége, felhívhatott. Ezt is lehagyták minden lemezről. Azt hittem, mindent érthetően tisztáztunk azon a hosszú éjszakán mikor véglegesítettük a szerződést.

Most mindezekkel magad mögött indultál felfedezőútra Frank hatalmas raktárában...

Igen. Elhatároztam hogy alapítok egy újabb céget amelyik kifejezetten a raktárból származó élő anyagokra épít, ez a Vaulternative Records.

Nem rossz cégnév! Mit gondolsz, hány órányi anyagod van?

1972 és 1988 között szinte minden koncert dokumentálva van, és ebben ugye nincsenek benne az elpocsékolt cuccok a 64 és 72 közti időszakból. De ezek csak a koncertek, nem stúdiófelvételek.

Hú! Megáll az ész!

Ez az első lépés, minden kiadvány koncertfelvétel lesz - egy kis aranyrög innen, egy drágakő onnan. Az első kiadványunk igazán különleges: egy dupla CD, egy ausztráliai koncert.

Mit gondolsz, Frank mit szólna a Vaulternative kiadványokhoz?

Soha nem volt még ehhez hasonló módon játszó zenekar, ezért nem hiszem hogy bánná hogy koncerteket jelentetünk meg. Persze nem akarok úgy csinálni mintha tudnám hogy mit tett volna Frank. Ha ő itt volna, ez a beszélgetés nem lenne. Valószínűleg valami egészen mást csinált volna, mert az univerzumunkban egyike volt azoknak, akik kijelölik az irányt.

Fontosnak tartotta, hogy minden zenét megőrizzen.

Ahogy bementünk a könyvtárba, az derült ki, hogy messze több lehetőségünk van mint ahogy arról álmodtunk. Talán 20 kiadható lemezre gondoltunk, de nem, ennél sokkal több van. Olyan, már befejezett mesterszalagok vannak, amiknek a létezéséről nem is tudtunk. Ez tényleg egy régészeti szenzáció.

Hány albumra lehet számítani?

Mikor egy barátom 100 albumról ábrándozott, azt mondtam neki: "Akár hiszed, akár nem, van is ennyi!" És meg sem állok míg ki nem adom az összeset! Abban reménykedem, hogy a Vaulternative évente 4-5 megjelenést tud produkálni.

Miért éppen most döntöttél így?

Elsősorban mert csalódtam a Rykodiscben, nem sikerült kialakítani azt a fajta kapcsolatot, amilyent szerettem volna. És mert most lesz 10 éve hogy Frank meghalt. Itt az idő.

Anyaoroszlán hírében állsz. Sokan gondolják, hogy Gail Zappát nem érdemes baszogatni. Szerintem ez tetszene Franknek.

Azt hiszem, ez az egyik dolog amit szeretett bennem.

Az emberek tisztelik az ilyesmit.

Nem érdekel hogy tisztelik vagy sem, amíg működik. Húzzanak a francba! A zeneszerző szándékainak megvédése a feladatom. Örülök hogy az emberek szeretik Frank zenéjét, brilliáns gitáros volt. Nélküle a rock'n'roll nem lenne az, ami, de én elsősorban egy zeneszerzőhöz mentem feleségül.

Frank sokmindenért síkra szállt. Részese volt a Tipper Gore/PMRC lemezcímkézős őrületnek, ahol a művészek szabadságáért állt ki, szokás szerint. Mit gondolsz arról, ahogy a VH1 filmjében, a Parental Advisory-ban megjelenítették?

Az egy nagy hazugság.

Hogy szúrhatták el?

Szándékosan. Tényleg röhejes volt, annyira szánalmas. Azt hiszem tényleg az volt a szándék mögötte, hogy az RIAA-t dicsőítsék. Érezhető volt: a cél a nagyközönség meggyőzése arról, hogy az RIAA-t tényleg érdekli a művészek jogai, ami egy vicc. Nem találtam benne semmit ami csak egy picit is összevethető lett volna Frank Zappával. Frank kiállt az egyéni szabadságjogokért, az alkotmány Első Kiegészítésért, a művészi szabadságért... És ami legfontosabb: 1971 óta, amióta 18 év a szavazási korhatár, minden egyes albumán szerepel a "Jelentkezz a választásokra!" felirat.

Szóval szerinted rossz üzenetet közvetítettek?

A film sértő az Egyesült Államok Alkotmányára, a Kongresszusra nézve. Sértő nem csak Frankre, de azokra az emberekre nézve is, akik - bármilyen okból is -, megalakították a PMRC-t. Hamisan mutatja be Tipper Gore-t, Al Gore-t vagy a szenátorok többségét, vagy azt, ahogy a meghallgatás történt. Azt szerették volna ha a lemezcégek meghajolnak, amit meg is tettek, hogy elejtsék az üres hanghordozókra kirótt adót. Az egész ügy annyira abszurd. Az ötlet, hogy Frank bárkit is üldözne, fenyegető telefonokkal!… Ha valaki fogja a tényeket, és addig masszírozhatja, amíg meg nem felel az elvárásainak, akkor mindenkinek föl kéne tennie a kérdést: "Milyen a VH1 kapcsolata az RIAA-val? Ők a tulajdonosok?" Én azt hiszem, igen.

Hú! Nincs ennek valami törvényes megoldása?

A válasz: de igen. Törvényes orvoslást keresek a sérelmeimre. Azt még megértem ha azzal szórakoznak, hogy Frank úgymond "szart evett a színpadon", amit ezúton is nagyon köszönök nekik, de ha azt hiszik hogy a család többi tagját is megetethetik szarral, akkor fel kell kötniük a gatyát! (nevet) Frank éppen ezt jósolta meg, mikor arról beszélt, hogy mi történik ha elkezdődik a matricázás. Lesz egy zenecsatorna, ami megmondja az ő variációját az igazságról, ahogy azt a VH1, az RIAA vagy a kiadók érdeke megköveteli. Most már ott tartanak, hogy az Egyesült Államok Szenátusának nevében szónokolnak! Azt hiszem senkinek sincs oka hogy szerepeljen abban a filmben, kivéve talán Dee Snidert.

Aki magát játszotta.

Szerintem inkább magával játszott.

De vissza a raktár-megjelenésekhez. Dweezil (Zappa fia) mit szól, izgatott hogy ezeknek a ritkaságoknak lesz a producere?

Igen, az ő a biztosíték, hogy zeneileg hűek maradjunk a zeneszerző elképzeléseihez. Tényleg bátran támaszkodom rá, a fülére és az érzékenységére, hiszen ő gitáros, és ha valaki elfelejtette volna, Frank is gitáros volt. Ezt nem sokat emlegették pályafutása során, amíg még élt. A genetikus kód mindenesetre megvan. Dweezil egy felbecsülhetetlen forrás. És folyamatosan ezt hajtogatja: "Adjuk már ki a gitár-lemezt!"

Izgalmas hogy mennyi embert fog inspirálni Zappa rengeteg, soha nem hallott zenéje!

Frank nagyon sok ember számára inspiráció volt, mert annyira termékeny volt, olyan intenzív és tudatos - és itt a tudatosság a kulcsszó. Bármilyen aprósághoz is nyúlt hozzá, abból olyasmit gyúrt amit senki korábban elképzelni sem tudott volna - ez volt ő. Ezt kurvára tudta, ahogy senki más. Azoknak, akik hisznek a reinkarnációban, van egy jó hírem: Frank visszajön még, meghallja a zenéjét, és még többet ír.

fordította:
Marosi Bálint

2004, december 30 - 13:08

Szólj hozzá!

Címkék: interjú gail zappa zappa család

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr782734213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.