Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Zappa dobosai (All About Jazz)

2015.09.18. 02:59 mB

lumpysessions_05.jpg

Szóljanak a dobok – Zappa egykori ütősei

A zeneszerző-zenekarvezető-gitáros Frank Zappát nem kell bemutatni. A hihetetlenül termékeny zenész 1993 decemberében halt meg, cége, a Zappa (Family) Trust a mai napig adja ki tőle a korábban soha-nem-hallott felvételeket. Miután Zappa örökségét sokszor és sok helyen tárgyalták, következzen most egy kis áttekintés csak a dobokkal és a dobosokkal való kapcsolatáról, időrendi sorrendben. Frank első hangszere fiatalon a pergődob volt, első (13 évesen írt) szerzeménye a Mice (Egerek) című ütős darab. Zenekara, a Mothers a hatvanas évek közepén az első rockzenekarok között volt, ahol két dobos játszott. Ahogy Frank elismertsége nőtt, úgy becsülte meg ő is egyre jobban a sok kiváló felállásában a dobfelszerelés mögött ülő zenészt.

Az ütős-centrikus szemléletének további elemezgetése helyett viszont beszéljenek most maguk a zenészek: (időrendi sorrendben).


további cikkek dob-témában


Jimmy Carl Black (1964-'69)
 
Frank dobos volt, mielőtt gitározni kezdett. Nagy kedvelője volt Edgard Varèse-nek, aki szintén sok ütősdarabot írt. Frank bárki másnál jobban használta az ütősöket egy „rock”-zenekarban, már ha azok voltunk. Én nem tudtam jól kottát olvasni, mint Artie Tripp. Jól játszottunk együtt, én hoztam az ütemet, ő meg csinálhatott amit akart. Frank tudta hogy hogy írja le nekem a szólamaimat, tisztában volt a korlátaimmal.

Aynsley Dunbar (1969-'71)
 
Az agya valószínűleg ütősökre volt előre-programozva, mert az ötletei egy dobos ötleteiként ömlöttek belőle. Szerette ha a dobos elszáll mögötte és együtt mozog a riffjeivel. Megírta a dob szólamait, különösen az ütőhangszerekét, tudta hogy hogy kell megszólalnia. A végén viszont kezdtem már azt érezni hogy nincs igazán szükség a jelenlétemre, mert minden elkezdett leírva lenni. Csak a szólói alatt lehettem szabad. Én nem az a srác vagyok aki szereti minden este ugyanazt az előre megírt dolgot minden nap ugyanúgy eljátszani. (lásd még: koncertkritika 1970-ből)

Chester Thompson (1973-'74)

Frank nagy hatással volt rám, a játékom precizitásának kialakulásában. Nagyon sokat tanultam a szabálytalan ritmusokról Ralph Humprey-től, nagyszerű volt, nagyon sok tanulnivalóm volt ahogy a zenekarba érkeztem. Két dobos lett amikor csatlakoztam, az én dolgom az volt, hogy egy funk ízt adjak a dologhoz. Rengeteg tanulnivalóm volt, de ahogy Ralph szépen lebontotta nekem az előjegyzéseket, Frank pedig megértette velem hogy mit is és hogyan szeretne hallani, aközben rengeteget tanultam (lásd erről még: Feljegyzések a hátsó sorból 07).

Terry Bozzio (1975-'78)

Különleges kapcsolat volt, mert Frank nagyon jól értette is hogy mit csinál egy dobos, és imádta is. Frank dobosaként az ember különleges helyzetben van: mindenhez értenie kell. Képesnek kell lennie szétimprovizálni a seggét, hallani és együttműködni vele az ő improvizációja közben. Aztán tudni kell kottát olvasni is, mert a dobosnak klasszikus, megírt darabokat, az összetettebb zenéket is el kellett tudnia játszani (Terry Bozzio meghallgatását ld. itt!).

Vinnie Colaiuta (1978-'79/1980)

A 'The Black Page' nagyszerű zenedarab, hatalmas szolgálatot tett a dobfelszerelés mint hangszer legitimálásáért úgy ahogy az emberek nem is gondolnának rá. Frank valódi hangszerként kezelte a dobokat. Ritmikailag olyan strukturált zenét írt a dobfelszerelésre, amilyent korábban senki. A 'The Black Page' önmagában áll kompozíciós értelemben – ezt jeleníti meg zenedarabként és ez az, amit a dobért mint hangszerért tett. (Colaiuta egy remek dobolása itt: Colaiuta varázsol - Keep it Greasey)

Chad Wackerman (1981-'88)

Megmutattam néhány szólamomat más dobosoknak, akik nem is igen tudták hogy hogy szóljanak hozzá. De szép lassan lebontható értelmezhető részekre, ahogy minden más bonyolult darab. Bátorságot követelt meg a zenéje. Csak így lehetett eljátszani – ha sikerült túllépni a félelmen, akkor kinyílt. Frankkel dolgoztam a London Szimfonikusokkal több ütősszólamon is a dobfelszerelésen. Frank azt mondta: „tisztában vagy vele hogy a dobfelszerelést így még senki, soha nem használta? Történelmet csinálunk!”

fzdrumming2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: dob zenészinterjúk

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr377794418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása