Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (7) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1980 (1) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (5) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (5) 4xmix (3) 60as évek (22) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (85) bakelit (16) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (16) dili (72) díszkiadványok (9) diva zappa (6) dob (21) dramatika (31) dvd (6) dweezil (33) dzsessz (17) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (29) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (34) fz feldolgozás (198) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (46) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (94) igazi fzkönyv (7) improvizáció (20) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (22) klasszikus zene (81) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (39) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (71) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (80) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (7) promóanyagok (33) rádió (5) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (99) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (14) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (18) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (14) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (32) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (90) zappa plays zappa (64) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (75) zenésztársak (110) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

10 Zappa-lecke

2012.04.07. 11:00 mB

http://www.liveunsigned.com/blog/wp-content/uploads/2011/05/lu_zappa.jpg

10 dolog, amit egy

autodidakta zenész

Frank Zappától tanulhat

Frank Zappát az emberek többsége vagy nagyon szerette, vagy utálta. A briliáns gitáros, zeneszerző, szatirista és zenekarvezető Zappa karrierje a hatvanas évektől ívelt a tragikusan korai, 1993-as haláláig. Igazán eredeti gondolkodóként messze megelőzte korát, élete végére elérte, hogy felvételeinek mesterszalagjai a saját tulajdonába kerüljenek, saját kiadója aztán elképesztő mennyiségű felvételt adott ki - nagyon hasonlóan napjaink "csináld magad" zenészeihez. Még a webes terjesztés egy lehetséges elődjét is megfogalmazta egyszer.

Következzen hát néhány Zappai gondolat, amelyek megszívlelendőek lehetnek a ma autodidakta zenészeinek:

  • Kövesd a művészi céljaidat. Zappa a zenére fókuszált: a zene az első, enélkül semmi nem fog működni. A nagyszerű, kiváló minőségű zene odaadást követel. Enélkül nehéz rajongói bázist vagy bármilyen karriert felépíteni.
  • Légy ellentmondásos. Ahogy Zappa mondta: "Örömmel botránkoztatom meg a botránkozni vágyókat." Olyan céltáblákat választott, akikhez más nem mert volna nyúlni. Zappa többekkel akasztott tengelyt mint ahány barátja volt, de akik szerették, azok igazán szerették. Jobb a megosztó vélemény mint egy "végülis rendben levő" vagy "normális". Ha szeretnéd hogy beszéljenek rólad, ne játssz biztonsági játékot, de csak az ellentmondás kedvéért nem légy ellentmondásos. Zappa olyasmikért harcolt, amik érdekében a bíróságon is kiállt a véleményéért.
  • Legyél kiváló előadó. A korai Mothers koncertek színpadiasak és izgalmasak voltak, feldarabol babákkal és a közönség megdobálásával. Zappa folyamatosan kiváló képességű zenészekkel dolgozott - a kiváló muzsikusok felemelnek az ő szintjükre. Vállald a kockázatot és remekelj élőben, ha közönségbázist akarsz.
  • Ne félj a változástól. Zappa a Mothers sikereinek csúcspontján oszlatta fel a zenekart és indította el a szólókarrierjét. Sok zenész hiszi, hogy a hosszútávú elismerés a múltbeli sikerek ismétlésén múlik - pedig az első sikereiket éppen a meglepetés izgalma, az újszerűség hozta.
  • http://3.bp.blogspot.com/-RppX426HFoA/Tdl7TboKj6I/AAAAAAAABkU/U915Pk7MkCo/s320/marvelmothersad.jpg

    Különbözz! A Mothers megjelenésében is annyira más és furcsa volt, mint a zenéjük. Zappa kockáztatott, és volt ahol pont ezért nem léphettek fel, ahol viszont felléptek, ott követőkre találtak mert mindenki emlékezett rájuk: mások voltak, emlékezetesek. Zappa folyamatosan új kapcsolati lehetőségeket keresett a közönséggel, ő volt az egyik első, aki Marvel képregényekben reklámozott és videóklipeket csinált. És a bajsza: védjegy volt.
  • Jelentess meg sok anyagot. Egyesek szerint Zappa túl sok lemezt adott ki, de a lemezek folyamatos árja tette lehetővé hogy folyamatos bevétele legyen. A karrierje végén saját lemezcége volt, az övé volt minden mesterszalagja, nála volt az irányítás, ahogy manapság a sok autodidakta zenésznek. Nagyon sok zenéje és egyebe volt (videó, pólók, könyvek, postán rendelhető albumok) a rajongói számára. Mivel a rajongók minden ilyesmit megvettek, így lehetősége volt olyan nagyratörő terveit is megvalósítani, mint a nagyzenekari koncertek. Mindig egy lépéssel előbbre járt: elérte hogy a közönsége finanszírozza a karrierjét.
  • Ha eredeti akarsz lenni, legyél nyitott. Zappa a legkülönbözőbb hatásokat tette magáévá az avantgárd Edgar Varèse-től a világzenén, a dzsesszen, doo-woppon és az R&B-n a kabaréig. Zeneszerzőként mindezeket a hatásokat kombinálva a maga tehetségével hozta létre a saját, igazán eredeti alkotásait. Legyél nyitott - ha ki akarsz tűnni, ha több, ha más akarsz lenni.
  • Töltsd le a tanulóidőd. Zappa bárokban játszott R&B bandákkal, kitanulta a szakmát. Ha nagy akarsz lenni, fektess időt az élő játékba. Csak a gyakorlat tesz hitelessé.
  • Merülj az események sűrűjébe. Zappának el kellett hagynia az otthonát hogy Los Angelesben találjon elfogadásra, de végül New York volt az a hely, ahol igazán a közönségére talált. A közönség eleinte nem biztos hogy egy adott helyen van, lehetnek valamilyen különleges fórumon vagy akár web-felületen - de el kell érni az emberekhez ha valódi kapcsolatot akarsz a közönséggel. A New Yorki közönség végeredményben kisebb volt, de őket annyira magukkal ragadta őket Zappa színpadi jelenléte, hogy az élményt nagyon hamar továbbadták a barátaiknak.
  • Használd a legfejlettebb technológiát. A hatvanas években a korai 16 sávos lehetőségektől a nyolcvanas évek Synclavierjáig Zappa folyamatosan kereste az újdonságokat. Olyan korban élünk, amikor bármilyen új hangzás sokkal könnyebben elérhető, mint Zappa életében - a kérdés hogy élünk-e vele, létre tudunk-e hozni új, különleges hanghatásokat?

Zappa egyszeri volt és megismételhetetlen, nehéz lenne reprodukálni azokat a körülményeket amelyek szerepet játszottak a különleges világának, karrierjének a létrejöttében. Zenészként a legtöbb ami megtehető, hogy megőrizzünk a sajátosságainkat és keményen dolgozunk a képességeink kiterjesztésén, a közönségünk felépítésén. A mai kor olyan eszközeivel, mint a Ustream, Twitter és a Live Unsigned, valós esély van a hallgatóság sokkal könnyebb elérésére mint Zappának volt bármikor is - csak gondoljunk bele, mire jutott volna az internet mai lehetőségeivel... 

Szólj hozzá!

Címkék: mások zappáról

A bejegyzés trackback címe:

https://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr174353018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása