Kötelező olvasmány

- A hátsó sorból - Ruth on Roxy
- Zappa: Egy interjú - jó, 1973
- ROCK - és más négybetűsek 1968
- Road Tapes #2 - by Milán  << 
- Terry Bozzio & Borlai - videó
- Műszál Bob / Szomorú Jane
- Zappa idézetek - megmond.

Zappa Stream Radio

Creative Commons Licenc

Hozzászólások

Címkék

100%zappa (12) 1950-es (3) 1963 (2) 1964 (1) 1966 (3) 1967 (6) 1968 (3) 1970 (6) 1971 (3) 1972 (1) 1973 (1) 1974 (1) 1975 (3) 1977 (1) 1978 (4) 1981 (2) 1982 (2) 1983 (3) 1984 (3) 1985 (1) 1986 (3) 1987 (1) 1988 (1) 1989 (2) 1990 (4) 1991 (5) 1992 (2) 1993 (1) 1994 (4) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (2) 1998 (1) 2000 (1) 2004 (2) 2005 (3) 2006 (10) 2007 (8) 2008 (2) 2009 (4) 200 motels (25) 2010 (20) 2011 (45) 2012 (19) 2012 újrakiadás (4) 2013 (31) 2014 (18) 2015 (13) 2016 (16) 2017 (2) 4xmix (3) 60as évek (21) 70es évek (37) 80as évek (24) 90es évek (4) aaafnraa (1) after crying (7) ahmet (12) ajánló (7) állat (10) Anaïs Mitchell (4) anekdota (43) animáció (14) audiofil (3) autogram (4) a zenéről (84) bakelit (15) baltimore (2) bármimás (1) betegség (7) bulvár (40) cd (21) cenzúra (13) dalfordítás (313) dezinfó (15) dili (71) díszkiadványok (8) diva zappa (6) dob (19) dramatika (31) dvd (6) dweezil (32) dzsessz (16) ed palermo (13) életrajz (20) english articles (15) étel ital (18) évforduló (33) e don quijote (6) film (28) főhajtás (28) fotó (11) francia (3) fülszöveg (40) FZ-kampány 2016 (2) fzDVD (6) fzfilm (13) fzfotók (46) fzinhungary (3) fzkarikatúra (24) FZkönyv (11) fzrajzok (7) fz 70 (34) fz dokumentumműsor (33) fz feldolgozás (196) gail zappa (25) gitár (5) gitárlemezek (4) gitárszólók (44) grammy díj (7) grande mothers (22) gyász (20) gyűjtőoldal (13) halloween (20) hamburger (3) hangmérnök (9) hangszer (3) hatások (26) hiperkarma (7) honlapfejlesztés (19) honlapok (20) hungarikumok (93) igazi fzkönyv (7) improvizáció (19) interjú (17) irodalom (5) joes sorozat (5) kábszer (12) kalóz (81) képregény (1) képzőművészet (19) kiadatlan (20) klasszikus zene (78) koncertvideók (20) konfliktus (15) könyv (37) kották (22) lemezipar (7) letöltések (70) magyarember (18) magyarzenész (73) magyar sajtó (46) mások zappáról (70) midi (4) moon zappa (10) nemzappa (79) nemzappadal (44) oktatás (4) online zene (199) orosz (2) párhuzam (36) pink floyd (73) politika (52) pop (5) popkult (95) posztumusz kiadványok (41) próba (6) promóanyagok (33) rádió (4) raktár (2) rejtvény (2) rendezvény (2) road tapes (3) rockzene (48) Roxy (8) sajátcikk (20) sajátinterjú (4) sajtó (32) sdb (43) sorlemezek (98) synclavier (16) syrius (3) szövegelés (46) tab (5) tánc (4) teljes koncertek (13) tervek (1) tévé (36) the band from utopia (7) turné60as évek (20) turné70 (3) turné70 71 (30) turné72 (13) turné73 (41) turné74 (19) turné75 (3) turné75 76 (16) turné76 77 (8) turné77 78 (11) turné78 79 (13) turné80 (19) turné81 82 (17) turné84 (15) turné88 (32) új kiadvány (29) utazás (3) válogatáslemez (3) vasfüggöny (18) véleményezés (68) ycdtosa (9) yellow shark (13) youtube (18) zappanale (15) zappa budapesten (12) zappa család (31) zappa day (2) zappa emlékzenekar (17) zappa family trust (19) zappa interjúk (88) zappa plays zappa (63) zappa szövegek (45) zene (1) zenészinterjúk (74) zenésztársak (107) zz későbi cuccok (8) Címkefelhő

Civilization Phaze III

2010.10.18. 18:00 mB

Frank Zappa nagyrészt Synclavierrel készült dupla CD-je; a lemez borítója Grammy-díjat kapott 1995-ben.

Ez volt az utolsó olyan munkája, amit még életében be tudott fejezni, a Zappa Family Trust 1994 decemberében jelentette meg Barking Pumpkin Records címke alatt.

[1994. dec. 2., Frank Zappa, 2CD, Barking Pumpkin UMRK 01 | >>Information INK | nr. 63.]


A teljes librettó itt; - a lemezborítóról: interjú a grafikussal;


A lemezrőlFZkovetkezo.jpgFZelozo.jpg

A lemez elvileg egy kétfelvonásos, összefüggő színpadi mű lenne (94-ben, Bécsben tervezték színpadra vinni), Zappa a kísérőfüzetben le is írja az egyes darabok alatti és közötti történéseket. Ő maga „opera-pantomimként” jelölte meg a darab műfaját, ami szorosan kapcsolódik az 1967-es Lumpy Gravyhez, ahogy azt a lemez fülszövegében meg is említi:

1967-ben körülbelül négy hónapot töltöttünk különböző projektek felvételeivel („Uncle Meat”, „We’re Only in It for the Money”, „Cruising with Ruben & the Jets”, „Lumpy Gravy”) a New York-i APOSTOLIC stúdióban (53 E. 10. st.). Egy nap egy hirtelen ötlettől indíttatva egy pár U-87-es mikrofont raktam a zongorába, letakartam őket egy nehéz drapériával, a pedálra homokzsákot tettem, és meginvitáltam bárki arra járót, hogy fejét a zongorába dugva szabadon száguldozzon a stúdió mikrofonján keresztül általam bedobott témák körül. (…)

A cselekmény folyamatosságát véletlenszerűen kiválasztott szavak, kifejezések, fogalmak szabályozott rotációja biztosítja, ezek többek között (de nem kizárólag): motorok, disznók, pónik, sötét víz, nacionalizmus, füst, zene, sör, és a személyes elszigeteltség számos formája.

A ’67-es párbeszédeket 1991-ben, hasonló módon felvett szövegfoszlányok tarkítják, ezek a dialógusrészek kötik össze a zenei részeket. A zene maga nagyrészt synclavierral készült, az alapanyag azonban sok esetben az Ensemble Modern játéka volt (az „Amnerika”, például). A korszerűbb technikának köszönhetően itt Zappa sokkal természetesebb hangzást tudott elérni, mint a Jazz from Hell esetében.


A lemez számai

  • Minden darab szerzője Frank Zappa.

Act One

1. "This Is Phaze III" – 0:47
2. Put a Motor in Yourself – 5:13
3. "Oh-Umm" – 0:50
4. They Made Me Eat It – 1:48
5. Reagan at Bitburg – 5:39
6. "A Very Nice Body" – 1:00
7. Navanax – 1:40
8. "How the Pigs' Music Works" – 1:49
9. Xmas Values – 5:31
10. "Dark Water!" – 0:23
11. Amnerika – 3:03
12. "Have You Heard Their Band?" – 0:38
13. Religious Superstition – 0:43
14. "Saliva Can Only Take So Much" – 0:27
15. Buffalo Voice – 5:12
16. "Someplace Else Right Now" – 0:32
17. Get a Life – 2:20
18. "A Kayak (On Snow)" – 0:28
19. N-Lite – 18:00

  • Negative Light
  • Venice Submerged
  • The New World Order
  • The Lifestyle You Deserve
  • Creationism
  • He Is Risen

Act Two

1. "I Wish Motorhead Would Come Back" – 0:14
2. Secular Humanism – 2:41
3. "Attack! Attack! Attack!" – 1:24
4. I Was in a Drum – 3:38
5. "A Different Octave" – 0:57
6. "This Ain't CNN" – 3:20
7. "The Pigs' Music" – 1:17
8. A Pig With Wings – 2:52
9. "This Is All Wrong" – 1:42
10. Hot & Putrid – 0:29
11. "Flowing Inside-Out" – 0:46
12. "I Had a Dream About That" – 0:27
13. Gross Man – 2:54
14. "A Tunnel into Muck" – 0:21
15. Why Not? – 2:18
16. "Put a Little Motor in 'Em" – 0:50
17. "You're Just Insultin' Me, Aren't You!" – 2:13
18. "Cold Light Generation" – 0:44
19. Dio Fa – 8:18
20. "That Would Be the End of That" – 0:35
21. Beat the Reaper – 15:23
22. Waffenspiel – 4:05


Megjegyzések, érdekességek

  • A „Dio Fa” nagy része a Yellow Shark koncert nyitányaként („Overture”) Zappa vezényletével előadott közös, irányított improvizáció felvételeiből tartalmaz részleteket. A Nyitány eredetije csak a tévéfelvételen látható/hallható (itt megnézhető).
  • Az „Amnerika” része volt a Yellow Shark koncerteknek, de a koncertfelvételen nem jelent meg, csak később, a próbafelvételeket tartalmazó Everything Is Healing Nicely című lemezen (illetve synclavier-foszlányok hallhatóak belőle a Thing-Fish albumon is). Egy korai demóváltozat (~'84) itt meghallgatható.
  • A „Put a Motor in Yourself” és az „I Was in a Drum” ugyancsak meghallgatható az Ensemble Modern előadásában, a Greggery Peccary & Other Persuasions című lemezükön.
  • A „Reagan at Bitburg" egy egyperces részlete már az 1986-os Blood On The Canvas kazettán megjelent volna, de végül nem került hivatalos forgalmazásba.
  • A "Beat The Reaper" a Yellow Shark koncertek része lett volna: a felvételről megszólaló zene a táncosokat kísérte volna (Minden interjúk szülőanyja, 1994)

Grammy-díj a borítónak

A lemez „A legjobb albumborító – díszdoboz” kategóriában kapott Grammy-díjat 1995-ben. A borító előoldalán egy hatalmas, egy hegy tetején álló égő zongora látszik, a hátoldalán (vélhetőleg) ugyanennek a zongorának a belseje, benne egyiptomi asszociációkat keltő alakok húzzák-feszítik a húrokat. A grafikát az orosz Jurij Balasov (angol átírásban Uri Balashov) készítette, Zappa útmutatásai alapján (vele interjú itt!):

Azt mondta, hogy a lemez elég különleges helyet foglal el az életében, hogy ez lesz az utolsó lemeze. Elmondta, hogy a betegsége gyógyíthatatlan. Tudtam, hogy súlyos beteg, de reméltem, hogy az amerikai egészségügy legyőzi ezt a fajta rákot. Sajnos Franknél ez nem működött. Ő érezte ezt, és szeretett volna főmotívumként valami sírhalmot látni a borítón. Gondolkodtam rajta, és úgy döntöttem hogy ezt a témát valahogy puhítani fogom. Ki tudja, lehet hogy tudat alatt valami terápiás szerepet is kötöttem ehhez a munkához. Szerettem volna valami biztatót, egy emlékeztetőt, ami mindenki számára, akinek volt már valamilyen misztikus tapasztalata, teljesen kézenfekvő: hogy a fizikai halál után a lélekre számtalan kaland vár még, és mindennek a szimbóluma Egyiptom.

Közreműködők:

Zenészek

  • Frank Zappa - synclavier

Az Ensemble Modern tagjai:

  • Dietmar Wiesner Piccolo, Flute, Alto Flute, Bass Flute
  • Catherine Milliken Oboe, English Horn, Baritone Oboe, Didjeridoo
  • Roland Diry Clarinet
  • Wolfgang Stryi Tenor Sax, Bass Clarinet, Contrabass Clarinet
  • Veit Scholz Bassoon, Contrabassoon
  • William Formann Trumpet, Flügelhorn
  • Michael Gross Trumpet, Flügelhorn
  • Franck Ollu French Horn
  • Stefan Dohr French Horn
  • Uwe Dierksen Trombone, Pygmy Trombone
  • Michael Svoboda Bass Trombone, Alp Horn, Didjeridoo, Conch
  • Daryl Smith Tuba
  • Peter Rundel Violin 1
  • Mathias Tacke Violin 2
  • Hilary Sturt Viola
  • Friedemann Dähn Cello
  • Thomas Fichter Contrabass, Electric Bass
  • Detlef Tewes Mandolin
  • Jürgen Ruck Guitar, Banjo
  • Ueli Wiget Harp
  • Hermann Kretzschmar Piano, Celeste
  • Rumi Ogawa-Helferich Cymbalom, Percussion
  • Rainer Römer Musical Saw, Percussion
  • Andreas Böttger Marimba, Percussion

továbbá (bár a lemezen nincsenek feltüntetve):

  • Kaigal-ool Khovalyg a Huun-Huur-Tu együttesből - torokéneklés, a Dio Fa című darabban;
  • Artis the Spoonman - kanalak, in: "This is All Wrong";

Hangok, 1967

  • Spider Barbour
  • All-Night John
  • Frank Zappa
  • Euclid James "Motorhead" Sherwood
  • Roy Estrada
  • Louis "The Turkey" Cuneo
  • Monica
  • Gilly Townley
  • Unknown Girl #1
  • Unknown Girl #2

Hangok, 1991

  • Moon Unit Zappa
  • Michael Rapaport
  • Ali N. Askin
  • Catherine Milliken
  • Walt Fowler
  • Todd Yvega
  • Michael Svoboda
  • Michael Gross
  • William Formann
  • Uwe Dierksen
  • Stefan Dohr
  • Daryl Smith
  • Franck Ollu
  • Hermann Kretzschmar
  • Dweezil Zappa

A technikai stáb

  • Dick Kunc – hangmérnök (1967)
  • David Dondorf – hangmérnök (1991)
  • Todd Yvega – hangmérnök (1991)
  • Spencer Chrislu – hangmérnök (1991)
  • Uri Balashov – borítórterv és grafika
  • Command A Studios – művészeti vezetés

2 komment

Címkék: synclavier grammy díj 90es évek sorlemezek dramatika

A bejegyzés trackback címe:

http://frankzappa.blog.hu/api/trackback/id/tr272366985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2011.10.18. 23:10:17

Új Zappa-lemezt fedezem fel – na jó, csak számomra új, és csak relatíve. A Civilization… lemezről mindig az első CD jut az eszembe, olyanikonikus nagyágyúkkal, mint az Amnerika, a Buffalo Voice, az N-Lite de még a Reagan in Pitburg is (de ki ne felejtsük a Put a Motor in Yourself-et).

A második albumról sosem volt határozott képem, ezt nagyjából elkönyveltem késői, már idő hiányában nem igazán kimunkált hatvan percnek, amihez nagyban (nagyon nagyban) hozzájárultat a 91-es párbeszédek. Míg az „eredeti”, 1967-es dumák jellegzetesek, ízesek, elevenek és mulatságosak, addig az újak erőltetettek, rosszak, szánalmasak – mint most kiderült, nekem tönkre is tették a zeneélvezetet anblokk. És láss csudát: idén rájöttem a titokra és átugrottam az inkriminált darabokat, az mp3-lejátszóba meg egyszerűen be se tettem. (A lemez végi esőzésről is szívesen lemondtam minden alkalommal.) Az eredmény: egy tartalmas, izgalmas („új”) lemez.

Jó, karakteres a nyitó „Secular Humanism” – a hullámzó hanghengergések kicsit idegesítőek azért (nagyon gazdag a hangkép). Dob- és ritmushangsúlyos, izgalmas az „I Was in a Drum”, de az igazi élmény az „A Pig With Wings”-nél kezdődik: egészen gyönyörű kamarazene, vélhetőleg az Ensemble Modern volt az alapanyag, de nyilvánvalóan Zappa kellett hozzá, hogy ezt hangzásban is együttzengővé tegye. Egészen éteri finomságú ahogy a gitár, a cimbalom, a hárfa és a zongora hangjai egymásba folynak, adják tovább a hang-fürtöket, zengetik tovább a másik által elindított zengést. Kivételes pillanata a lemeznek, a 2. CD Amnerikája.

A Gross Man mintha átvezetés lenne inkább, a következő nagyobb hangsúly nálam a "Why Not?" Mintha az N-Lite továbbgondolása lenne, a zongora viszi a prímet, amit ütősök és pengő húrok hangjai gazdagítanak – de az uralkodó végig a hangversenyzongora méltóságteljes kisugárzása marad.

A "Dio Fa" a Yellow Shark koncetrek nagyrészt improvizatív nyitánya volt lánykorában, ezt gazdagítja alakítja Zappa, mint egy biztos kezű fazekasmester az agyagot. Dallamokat, motívumokat nem is igazán találunk, mint inkább „hangfelhőket” itt is, hangulatokat, egymásba átfolyó, ismétlődő egzotikus hanghengergéseket.

A már emlegetett N-Lite igazi párja az albumot záró „Beat the Reaper” (az utána történő esőzést és ugatást most ne tekintsük számnak). A 15 perces darab nagy utat jár be: a „Pig With Wings” hangulatával indul a darab, ami után új elemek bukkannak elő és alakítják a zenét: egy szinte „egy-ujjas” dallamocska bukkan fel és hal el aztán, majd egy intenzívebb, pengetősebb rész következik. Nem tudom az okát, de a gazdag, változatos hangzás, zene végig kitölti a teret, végig lefoglal és élményeket ad, igazán izgalmas - és mint láttuk, nekem (majdnem) újszerű is. Az igazi élmény aztán e darabban az a hely, ahol már a dob is felbukkan, és ad határozott, de gazdag és változatos alapot az amúgy némiképp borongós, vészjósló darabnak. És ismét: nagyon gazdag a képzeletbeli hangszerpark, nagyon gazdag a zenei, ritmikai, harmóniai szövet.

Csak a közben átugrott részeket (dumákat) tudnám feledni.

Rátosi Milán · http://benwayrecords.blog.hu/ 2011.10.19. 11:14:54

@mB: Pont a napokban hallgattam, pont a második cd-t. A Dio Fa totális győztes nálam, eddig is az volt, az A Pig With Wings meg a másik nagy favorit. A Gross Man dallamait is nagyon szeretem. A két lemez karaktere egyébként valóban más, a második cd-n a szöveges részek valahogy nagyobb hangsúlyt kapnak, több is van belőlük, a "zenés" pedig darabok főleg a cd elején rövidebbek is. A második cd szerkesztését én sem értem, ha belegondolok. Lehet a "sietség" is belejátszott, viszont egyben hallgatva mindkét cd-t nagyon érdekes trip, úgy az ember (talán) nem veszik el ennyire a részletekben. Talán. Mellesleg a második lemez párbeszédei között szerintem van pár kifejezetten érdekes, a You're Just Insultin' Me, Aren't You! - Cold Light Generation érdekes mozaikok, apró zajokkal megtámogatva.
Az egész album hangulata meg teljesen elüt attól, amit Zappa bármikor is csinált.